E-learning na polskich uczelniach kuleje. Trzeba zerwać z przyzwyczajeniami


aw - 17 mar 2020 19:05


Chociaż zajęcia na uczelniach są zawieszone, rektorzy zobowiązani są do zapewnienia bieżącego funkcjonowania placówek. Czy uczelnie są gotowe na utrzymanie administracji i prowadzenie zajęć na odległość? Wyniki tych badań nie napawają optymizmem.

Jarosław Gowin ogłaszając decyzje wyjaśnił, że zawieszenie zajęć dydaktycznych nie oznacza zamknięcia uczelni. - Normalnie powinny funkcjonować administracje uczelni, normalnie powinny być prowadzone badania naukowe. A władze uczelni zobowiązane są do tego, żeby w jak najszerszym zakresie umożliwić studentom odbywanie zajęć online - poinformował wicepremier.

Okazuje się, że niektóre uczelnie mają z tym problem.

Uczelniane e-systemy na trójkę

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzono w styczniu i lutym przez spółkę celową Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, studenci nie są zbytnio zadowoleni z poziomu realizacji zadań uczelni za pośrednictwem e-systemów. Autorem badań jest dr hab. Waldemar Rydzak, prof. UEP.

Co ciekawe, badania studentów zrealizowano zanim jeszcze problem koronawirusa pojawił się w Europie. - Tym samym krytyczna ocena studentów dotycząca e-systemów i poziomu realizacji zadań przez e-administrację uczelni nie wynika z obecnej sytuacji, a z wcześniejszych doświadczeń respondentów - podkreślają autorzy. 

W badaniu wzięło udział ponad 5406 żaków z 78 uczelni w Polsce. Badania realizowane od stycznia do lutego 2020.

Studenci ocenili swój stopień zadowolenia z poziomu realizacji zadań za pośrednictwem e-systemów na zaledwie 4,8 w 10-cio stopniowej skali (inne wskaźniki: mediana 5,00, dominanta 1).

W wielu przypadkach, chociaż szkoły wyższe zapewniają możliwość składania wniosków za pomocą narzędzie on-line, całkowite załatwienie formalności wiąże się z koniecznością osobistej wizyty petenta. Może oznaczać to w obecnej sytuacji, że chociaż zajęcia nie będą się odbywać, dziekanaty w dalszym ciągu mogą wymagać dokumentacji w formie tradycyjnej.

Według ankietowanych, realizacja zadań za pomocą narzędzi teleinformatycznych działa najlepiej na uczelniach w województwie zachodniopomorskim. W województwie w wielkopolskim, ocena jest niewiele wyższa od średniej krajowej. Najgorzej wypadły uczelnie w województwie warmińsko-mazurskim.

Źródło: badanie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Spośród studentów niemal 80 szkół wyższych, które wzięły udział w badaniu, najmniej zadowoleni są uczący się na uczelniach artystycznych, którzy przyznali systemom e-administracji średnio zaledwie 3,58 pkt.

Źródło: badanie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

- Przejście na kształcenie zdalne na czas zagrożenia epidemiologicznego byłoby możliwe. Problemy związane z prowadzeniem kursów i zajęć dydaktycznych tą metodą nie leżą po stronie technicznej. Większość wykładowców, ale także znaczna liczba studentów, wciąż preferuje tradycyjną metodę uczestnictwa w zajęciach. Problemem nie jest technologia, ale treści - komentuje Grzegorz Kaliński, prezes spółki Kalasoft, która dofinansowywała badania dr. Waldemara Rydzaka.

Rozwiązaniem jego zdaniem jest stałe podnoszenie kompetencji osób zatrudnionych na uczelni w zakresie obsługi innowacyjnych systemów. - Odpowiednie dostosowanie ich umiejętności do wykorzystywanych narzędzi sprawi, że sprawność procesu kształcenia za pomocą e-learningu na polskich uczelniach ulegnie poprawie - dodaje Kaliński.



www.pulshr.pl | 27-05-2020 11:37:22