Kryzys psychiczny dotyka wielu pracowników. Tam sprawdziła się terapia przez internet


GP - 18 lut 2020 13:01


Pracodawcy w Finlandii zauważyli, że inwestycja w opiekę nad zdrowiem psychicznym pracowników przynosi rezultaty. Jest o tyle nowatorska, że realizowana jest za pomocą internetowych form komunikacji.

Przykładem firmy, które sięgnęły po takie rozwiązania w Finlandii może być tamtejszy Lidl. Pracujący dla tego handlowego przedsiębiorstwa mogą kontaktować się droga cyfrową ze specjalistami. Ci oferują porady zwłaszcza, gdy sytuacja zawodowa lub życiowa zaczyna przerastać danego człowieka.

Jak zauważa portal yle.fi, wiek osób pracujących w hipermarketach nie jest wysoki. W Finlandii oscyluje w granicach 30 lat. Większość z tych osób to zaznajomieni z internetowymi sposobami komunikacji młodzi ludzie. Stąd zaoferowanie im komunikacji ze specjalistą za pomocą kamery internetowej, czy czatu wydało się naturalnym rozwiązaniem. Potwierdziła taki sposób rozumowania w Lidl Sanna Rainio, która jest dyrektorem HR w finlandzkim pionie sieci handlowej.

Jak przekonuje Rainio, to nowe rozwiązanie pozwala na około milion euro oszczędności rocznie. Zaczęto je stosować po tym, jak 8 lat temu, wśród wzrostu zachorowań pracowników w Finlandii, podsumowano duże koszty absencji chorobowej zatrudnionych.

W Finlandii rozwiązanie typu chat, które pomagają uporać się z tym problemem oferują dwie firmy: S-Group oraz Terveystalo. Aplikacje tych firm są sprofilowane tak, by pomagać użytkownikowi pozyskać bardzo konkretną pomoc. (fot. pixabay.com) W Finlandii rozwiązanie typu chat, które pomagają uporać się z tym problemem oferują dwie firmy: S-Group oraz Terveystalo. Aplikacje tych firm są sprofilowane tak, by pomagać użytkownikowi pozyskać bardzo konkretną pomoc. (fot. pixabay.com)

Problem zaburzeń psychicznych w Finlandii nie jest mały. Jak informował Fiński Instytut Ubezpieczeniowy (think tank analizujący w kraju ubezpieczenia, w tym zdrowotne) między 2016 a 2019 r. skala osób odesłanych na zwolnienie lekarskie z powodów zaburzeń psychicznych w kraju wzrosła o 43 proc.

Czytaj też: Pracownicy coraz częściej z powodu zaburzeń psychicznych idą na zwolnienia lekarskie

Problem ten nie jest też obcy Polsce. Liczba dni absencji chorobowej pracowników z powodu zaburzeń psychicznych w latach 2012-2018 w Polsce wzrosła o blisko 40 proc. To dane ZUS. W 2018 r. ze zwolnień lekarskich związanych z zaburzeniami psychicznymi korzystali najczęściej ubezpieczeni w wieku 30-39 lat (blisko 31 proc.) oraz w wieku 40-49 lat (blisko 29 proc.). Zdaniem autorów raportu pt. "Odporność psychiczna pracowników. Emocje i biznes" w dużym stopniu odpowiada za to narażenie pracowników na silny stres w miejscu ich pracy.

W Finlandii rozwiązanie typu chat, które pomagają uporać się z tym problemem oferują dwie firmy: S-Group oraz Terveystalo. Aplikacje tych firm są sprofilowane tak, by pomagać użytkownikowi pozyskać bardzo konkretną pomoc. W przypadku wspomnianego Lidla oferuje się pracownikom 24-godzinną możliwość rozmowy z profesjonalistą. Aplikacja pozwala też umówić się na wizytę indywidualną, jeśli rozmowa za pośrednictwem urządzenia mobilnego lub komputera nie jest wystarczająca lub jej udzielający stwierdzi, że potrzeba bardziej osobistej pomocy kontaktującemu się.

S-Group przekonuje, że jej rozwiązanie pozwala na realne oszczędności związane z absencją chorobową powodowaną zaburzeniami psychicznymi. Działa bowiem w myśl zasadny profilaktyka, jest lepsza od leczenia. Firma oceniła, że jej klienci oszczędzają setki tysięcy euro. Bazą do takiego odważnego stwierdzenia jest szacunek, że dzień nieobecności pracownika w pracy to koszt około 350 euro. Taką wycenę podała m.in. Konfederacja Fińskiego Przemysłu.

Czytaj też: Niemal co czwarty Polak cierpi na zaburzenia psychiczne



www.pulshr.pl | 27-05-2020 05:25:15