Wigilia w firmie. Wiemy, ile pracodawcy wydadzą na świąteczne spotkania


jk - 13 gru 2019 12:20


Świąteczne imprezy firmowe zyskują na popularności. Organizują je i małe, i duże firmy, niemal z każdej branży. Ile pracodawcy na nie wydają?

Z analiz danych serwisu Briefly wynika, że ok. 80 proc. wszystkich świątecznych imprez firmowych organizowanych jest w grudniu. Kilkanaście procent imprez przypada na koniec listopada, a kilka procent na początek stycznia.

Najpopularniejszy termin w 2019 r. to piątek 13 grudnia - ten dzień preferowała co czwarta firma. Na kolejnych miejscach znalazły się piątki 20 i 6 grudnia oraz czwartki 19 i 12 grudnia.

Kto wydaje najwięcej?

Zdecydowanie największe budżety na imprezy świąteczne mają - co raczej nie dziwi, biorąc pod uwagę liczbę działających przedsiębiorstw i ich wielkość - firmy z Warszawy. Przeciętna impreza świąteczna w stolicy kosztuje 11 589 zł, a uczestniczy w niej 57 osób. Także w Warszawie organizowane są największe imprezy firmowe, w których bierze udział nawet 350 osób, a których budżety są sześciocyfrowe. 

W Krakowie średni koszt wigilii firmowej na pracownika wynosi 157 zł, a w województwie małopolskim niewiele mniej, bo 156 zł. W spotkaniach uczestniczy średnio 58 osób. 

W Katowicach w wigiliach firmowych bierze udział przeciętnie 48 osób. Średni koszt na pracownika dla całego województwa śląskiego wynosi 153 zł, a dla samych Katowic - 159 zł.

W świątecznych imprezach firmowych we Wrocławiu uczestniczy średnio 46 osób, a koszt wigilii firmowej dla całego województwa dolnośląskiego wynosi 163 zł od osoby.

W Poznaniu w świątecznej imprezie bierze udział 47 pracowników. Cena wigilii firmowej na pracownika dla całego województwa wielkopolskiego wynosi średnio 142 zł, a dla samego Poznania niewiele więcej, bo 143 zł.

Wielkość firmy ma znaczenie

Koszt wigilii firmowej zależy nie tylko od miasta i regionu, ale także od wielkości firmy.
Imprezy świąteczne do 20 osób kosztują średnio 151 zł od osoby, imprezy na 21-50 pracowników - 155 zł od osoby, a wigilie powyżej 50 osób - 185 zł od osoby.

Większe imprezy organizowane są zazwyczaj w klubach i hotelowych salach bankietowych, które są rezerwowane na wyłączność. Mniejsze wigilie firmowe najczęściej odbywają się w restauracjach, przy czym nawet małe firmy preferują wynajęcie sali na wyłączność.

Z alkoholem czy bez?

Zdecydowana większość firm poszukujących lokali za pośrednictwem Briefly preferuje tradycyjną polską kuchnię (87 proc. wskazań) na firmowych imprezach świątecznych. Stosunkowo często zdarzały się prośby także o kuchnię włoską (25 proc.), amerykańską (16 proc.) i azjatycką (10 proc). Oczywiście organizatorzy imprez mogli zaznaczyć więcej niż jeden rodzaj kuchni.

O ile tradycyjne wigilie w polskich domach są bezalkoholowe, to już na wigiliach firmowych alkohol musi być. Aż na 89 proc. świątecznych imprez firmowych serwowany jest alkohol. Najpopularniejszym trunkiem jest zdecydowanie wino.

Wigilie firmowe to nie tylko jedzenie i picie. Dwie trzecie firm organizuje świąteczne imprezy połączone z dyskoteką dla pracowników. Taneczne wigilie firmowe dotyczą raczej większych firm (średnia liczba gości na tego typu imprezach to 90 osób). Dla porównania, w wigiliach firmowych bez tańców uczestniczy średnio 50 osób.

Co dziesiąta firma oczekuje, że lokal zapewni jej koncert z muzyką na żywo. Sporadycznie organizatorzy wigilii firmowych poszukują lokali, które zapewnią gościom dodatkowo warsztaty kulinarne, barmańskie lub winiarskie, a także fotobudki.

Nie tylko świąteczne spotkania

Organizacja świątecznego spotkania jest najpopularniejszą inicjatywą pracodawców, związaną z Bożym Narodzeniem i Nowym Rokiem. Jak jednak wynika z badania Randstad, firmy wydają pieniądze nie tylko na tego typu inicjatywę. 34 proc. pracodawców zamierza przyznać świąteczne premie. Z kolei 26 proc. firm planuje wręczyć zatrudnionym bony podarunkowe, 22 proc. upominki, a 18 proc. wspólnie z pracownikami wziąć udział w akcji charytatywnej. Jedynie 16 proc. przedsiębiorstw nie planuje żadnych dodatkowych aktywności związanych ze świętami.

Bony podarunkowe w większości firm (89 proc.) będą przyznawane wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych ta praktyka jest nieco rzadsza – 76 proc. planuje przyznać je wszystkim zatrudnionym, 16 proc. - większości pracowników, natomiast 7 proc. mniej niż połowie załogi. Przeważnie kwota bonów oraz premii będzie zróżnicowana np. ze względu na stanowisko czy dział.

Z badania Randstad wynika też, że 37 proc. pracodawców skupi się na jednej świątecznej inicjatywie – najczęściej zorganizują wigilię pracowniczą (14 proc.) lub przekażą pracownikom premię okolicznościową (10 proc.). Dwa bonusy świąteczne deklaruje 22 proc. firm. Najczęściej połączą przyjęcie świąteczne z premią (8 proc.). 30 proc. przedsiębiorstw deklaruje wręczenie pracownikom 3 lub więcej bonusów.



www.pulshr.pl | 09-08-2020 20:05:38