Przemysł tekstylny i obuwniczy polską siłą. Zaczyna się walka o nowych pracowników


GP - 12 lis 2019 17:16


Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle tekstylnym, odzieżowym, skórzanym i obuwniczym (TCLF) to kobiety. Polski sektor TCLF ma wciąż duży potencjał rozwoju, ale do tego potrzebni są nowi pracownicy.

Według danych z roku 2017, przemysł obuwniczy w Europie skupia ponad 21 tysięcy firm, które zapewniają zatrudnienie 278 tys. osób na różnych stanowiskach. Rynek obuwia w Europie wygenerował w 2017 r. przychody w wysokości ponad 95 mld euro - co sprawia, że obuwie jest drugim, tuż za odzieżą, najważniejszym segmentem mody w europejskiej branży detalicznej. W Polsce w sektorze obuwniczym w roku 2018 zarejestrowanych było 3 440 firm. Nasz kraj jest 5. największym pracodawcą tego sektora w UE - zapewniając miejsce pracy w branży obuwniczej niemal 18 tys. osób.

Produkcja lokalna wyniosła w tym samym roku około 43 mln par - co plasuje Polskę na 40 pozycji wśród producentów obuwia na świecie. Zajmujemy też 7 pozycję pod względem wielkości produkcji w UE, z udziałem w rynku na poziomie 2,5 proc.. Wyprzedzają nas jedynie Włochy, Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Rumunia i Francja. Wartość polskiego rynku obuwia w 2017 roku wyniosła blisko 3,3 mld euro.

Czytaj też: Tak kształtował się rynek pracy niepodległej Polski

Polski sektor TCLF ma wciąż duży potencjał rozwoju - Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP (DG GROW) oraz Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) rozpoczynają projekt mający na celu zwiększyć zatrudnienie w tym przemyśle.

Polska jest krajem wymienianym wśród kluczowych dla sektora TCLF - obok takich państw, jak: Włochy, Hiszpania, Rumunia, Portugalia czy Niemcy. Dane wskazują, że przemysł tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy jest istotny w codziennym życiu Polaków, którzy przeznaczają 10 proc. miesięcznych zarobków na zakupy odzieży i obuwia. Co piąty Polak śledzi blogi modowe lub pokazy mody czy influencerów, a najważniejszym elementem ubioru zdaniem Polaków jest obuwie, do którego uwagę przykłada blisko 40 proc. osób.

Branżowa kampania w firmach i szkołach

Europejska Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) oraz Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP rozpoczynają kampanię finansowaną przez Komisję Europejską „Plan współpracy sektorowej w zakresie umiejętności. Rozwój kariery w sektorze tekstylnym/odzieżowym/skórzanym/obuwniczym”.

Jej celem jest promowanie wśród osób poszukujących pracy - koncentrując się w szczególności na osobach do 30 roku życia - zatrudnienia w przemyśle TCLF, który wyróżnia się jako jeden z najbardziej strategicznych sektorów gospodarki UE. Ma on kluczowe znaczenie dla rozwoju innych dziedzin gospodarki, takich jak: budownictwo, rolnictwo, transport i drogownictwo oraz medycyna - jest też istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa służb specjalnych i obronności kraju.

Czytaj też: Deficyty kadrowe napędzają automatyzację

Kampania to seria wizyt, spotkań i dni otwartych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych, firmach i stowarzyszeniach TCLF w krajach UE. Celem jest rozwój świadomości o spectrum działania sektora wśród potencjalnych nowych pracowników, studentów czy uczniów szkół. Grupa ekspertów pochodzących z każdego państwa członkowskiego odwiedzi szkoły i instytucje szkoleniowe, by zaprezentować sektor i odpowiedzieć na wszystkie pytania studentów oraz uczniów. Kampania ma na celu podniesienie świadomości na temat możliwości podjęcia pracy i rozwoju kariery w sektorach TCLF, a także poinformowanie o wysokim poziomie zatrudnienia, atrakcyjnym środowisku pracy i zrównoważonym rozwoju w tych sektorach przemysłu.

Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego. (fot. Pixabay.com) Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego. (fot. Pixabay.com)

- Polski sektor TCLF jest kluczowy nie tylko dla kraju, ale i całej gospodarki Unii Europejskiej. Jest to wspaniały rynek dla młodych osób – z których wiele interesuje się modą, planując rozpoczęcie swojej kariery i zbieranie doświadczeń zawodowych w tym obszarze. Chcemy aktywizować i zachęcać Polaków do podjęcia pracy właśnie w tych sektorach – naszą kampanię kierujemy także do osób, które dopiero będą wchodzić na rynek pracy. Mamy świadomość potencjału sektora TCLF – wierzymy, że wejście na sektorowy rynek pracy młodego, ambitnego i kreatywnego pokolenia pozwoli na jego dynamiczny rozwój, zwiększenie konkurencyjności na arenie europejskiej oraz ekspansję eksportową na rynki pozaeuropejskie - mówi Tadeusz Wawrzyniak, prezes “PIOT” Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego.

-  Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego i innowacyjnego. Nasze produkty są nowoczesne, modne i solidnie wykonane - z sukcesem sprzedawane są na rynku polskim, UE i na rynkach wschodnich. Misją przemysłu skórzanego i obuwniczego jest racjonalne wykorzystanie dóbr pochodzenia naturalnego, zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki i szeroko rozumianego recyklingu. Prowadzimy działania mające na celu wprowadzenie obowiązkowego oznakowania kraju pochodzenia wszystkich towarów wprowadzanych na rynek UE, a także ograniczenie importu niskiej jakości obuwia i wyrobów skórzanych z krajów trzecich - obarczonych ryzykiem występowania substancji zabronionych w UE i mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta - podkreśla Marek Górecki, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego.

 „Plan współpracy sektorowej w zakresie umiejętności. Rozwój  kariery w sektorze tekstylnym/odzieżowym/skórzanym/obuwniczym” - zainicjowany przez Agencję Wykonawczą ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) oraz Dyrekcję Generalną ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP (DG GROW) w imieniu Komisji Europejskiej - ma na celu ustanowienie oraz wsparcie nowej strategicznej współpracy między kluczowymi interesariuszami, tj. przedsiębiorstwami, związkami zawodowymi, instytucjami badawczymi, edukacyjnymi i szkoleniowymi czy władzami publicznymi.

Ponadto dąży do stymulowania konkretnych działań w celu zaspokojenia zapotrzebowania na umiejętności w perspektywie krótko i średniookresowej określonych w strategii sektora TCLF. Partnerami Kampanii jest ponad 12 stowarzyszeń z całej Europy, obejmujących wszystkie cztery przemysły.



www.pulshr.pl | 29-01-2020 08:46:38