Wysoka pensja nie wystarczy. Te benefity najbardziej doceniają pracownicy


AT - 9 lis 2019 12:00


Benefity pozapłacowe to sprawdzony sposób na nagradzanie i motywowanie pracowników w firmach na całym świecie. Na jakie benefity liczyć mogą pracownicy w Polsce? Które z nich doceniają najbardziej?

Benefity pozapłacowe to sprawdzony sposób na nagradzanie i motywowanie pracowników w firmach na całym świecie. Zalety wynikające z dobrze funkcjonującego systemu dodatkowych korzyści dostrzegają także pracodawcy w Polsce. Branża HR zgodna jest co do tego, że pozytywnie motywują one pracowników, mają wpływ na ich lojalność wobec firmy, a także stanowią niezwykle ważny element employer brandingu.

- Benefity to dziś rzeczywiście must have na rynku. Warto traktować je jako czynnik, który ułatwia codzienne życie naszym pracownikom, dzięki czemu mogą się bardziej skupić na swoich zadaniach. Zamiast załatwiać mnóstwo rzeczy i poświęcać czas na ich zorganizowanie, mają to już przez firmę zapewnione - dodaje Anna Ałaszkiewicz, partner zarządzający agencji Whites.

W 2018 roku średnia kwota, jaką pracodawcy przeznaczali na jednego pracownika wyniosła 1995 zł. To o 80 zł więcej niż rok wcześniej. Z pozapłacowych świadczeń korzysta już 87 proc. pracowników.

Czytaj też: Oto benefity, których chcą sami pracownicy

- Możemy przypuszczać, że w najbliższej przyszłości budżet przeznaczany na benefity dodatkowe dla pracowników będzie wzrastać. Wpływ na to ma coraz mocniejsza pozycja kandydatów na rynku pracy, którzy coraz śmielej przedstawiają swoje potrzeby. Firmy natomiast, chcąc pozyskać do organizacji najlepsze talenty, są coraz bardziej otwarte na wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom - dodaje Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.

Wyniki badania pokazały, że benefity pozapłacowe najczęściej występują w dużych przedsiębiorstwach. Wciąż najchętniej korzystają firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. W 2018 r. pracownik dużej firmy otrzymał średnio 4 benefity pozapłacowe o łącznej wartości ponad 2500 zł. Według badania to w tych przedsiębiorstwach odnotowano największy wzrost nakładów na świadczenia motywacyjne - co piąta firma deklaruje, że w ciągu roku wydała na ten cel ponad 4000 zł w przeliczeniu na jednego pracownika.

Najlepsze są sprawdzone rozwiązania

Wraz ze zmieniającym się stylem życia i oczekiwaniami pracowników zmienia się też kształt systemów motywacyjnych. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Pracuj.pl mimo zmian na przestrzeni lat pracownicy wciąż najbardziej doceniają sprawdzone rozwiązania. Dlatego na pierwszym miejscu w rankingu najważniejszych benefitów dla pracowników znalazła się prywatna opieka medyczna.

Mimo że jest to korzyść oferowana przez zdecydowaną większość pracodawców i nie stanowi już ona wyróżnika na rynku, brak wzmianki o tym beneficie w ogłoszeniu o pracę może wręcz zniechęcić kandydata do aplikowania na ofertę. Podobną popularnością cieszą się karty sportowe, pozwalające pracownikowi taniej lub nawet zupełnie bez kosztów korzystać z różnego rodzaju zajęć rekreacyjnych.

Inwestycja w rozwój

Zarówno pracodawcy, jak i sami pracownicy stawiają w ostatnich latach nacisk na rozwój zawodowy i osobisty. Dlatego też coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom różnego rodzaju szkolenia, w tym także kursy językowe, popularne szczególnie w dużych korporacjach. Mają one za zadanie zapewnić łatwość w komunikacji z międzynarodowymi klientami oraz zagranicznymi oddziałami.

Czytaj też: Gigantyczny wzrost wydatków na benefity dla pracowników. Absurdów też nie brakuje

- Dodatkowe kursy czy szkolenia to nie tylko sposób na docenienie i zmotywowanie pracowników. Zachęcanie ich do stałego poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności to także inwestycja w rozwój firmy - wyjaśnia Katarzyna Olszak, koordynator do spraw kadr i płac w firmie People.

- Dla mniejszych pracodawców, którzy nie mają możliwości, by organizować dla pracowników cykliczne szkolenia wewnętrzne, rozwiązaniem może być sprawnie działający system dofinansowywania kursów wybranych indywidualnie przez pracownika - dodaje Katarzyna Olszak.

Bezpieczeństwo pracowników

Ciekawym benefitem, oferowanym zwykle pracownikom dużych korporacji, jest grupowe ubezpieczenie na zdrowie i życie lub korzystny program emerytalny. Ten rodzaj benefitu stanowi zachętę szczególnie dla pracowników dojrzałych, dlatego też nie w każdej branży sprawdzi się tak samo dobrze.

Wraz ze zmieniającym się stylem życia i oczekiwaniami pracowników zmienia się też kształt systemów motywacyjnych (fot. shutterstock) Wraz ze zmieniającym się stylem życia i oczekiwaniami pracowników zmienia się też kształt systemów motywacyjnych (fot. shutterstock)

W przypadku start-upów czy firm nastawionych na rekrutację millenialsów, w których notuje się wysoki poziom rotacji pracowników, nie będzie to wystarczająco mocny argument, by przyciągnąć nowe osoby, ale już w przedsiębiorstwach zatrudniających specjalistów z kilkunasto- czy nawet kilkudziesięcioletnim doświadczeniem, takie rozwiązanie może stanowić kartę przetargową na etapie rekrutacji.

Integracja i rozrywka uatrakcyjnią codzienność

W firmach, w których przeważająca większość pracowników to osoby młode, warto postawić na benefity, które uprzyjemnią i uatrakcyjnią codzienność w biurze. Dlatego tak wielu przedsiębiorców stawia obecnie na dostarczanie pracownikom małych przyjemności.

Tematyczne akcje w rodzaju „słodkich czwartków” czy „piątków z pizzą”, regularne zajęcia jogi czy darmowy masaż w godzinach pracy to przykłady kreatywności pracodawców, nie wymagającej tworzenia sformalizowanego systemu benefitów.

- Tego typu akcje sprzyjają redukcji stresu wśród pracowników, poprawiając ich wydatność. Jednocześnie są to stosunkowo niedrogie rozwiązania, a pozwalają firmie wyróżnić się na rynku - mówi Katarzyna Olszak.

Modne benefity - warto iść z duchem czasu

Nie można zapominać, że system motywacyjny powinien odpowiadać też aktualnym zainteresowaniom i upodobaniom pracowników. To niezwykle istotne szczególnie w branżach kreatywnych, nastawionych na rekrutację ludzi świadomych nowych trendów. Dlatego też niektóre firmy decydują się na organizację akcji promujących zdrowe odżywianie, zapewniając swoim pracownikom codzienną porcję świeżych owoców i warzyw lub konsultacje z dietetykiem.

Czytaj też: Benefity to dziś konieczność nie tylko dla korporacji

Niewiele firm zdaje sobie sprawę z tego, że również wszelkie akcje proekologiczne, takie jak picie wody z kranu, oszczędzanie papieru, segregowanie śmieci czy rezygnacja z plastikowych gadżetów firmowych może zostać odebrana przez pracowników jako swego rodzaju benefit. Ma to sens szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy spora część z nas stara się żyć w duchu less waste i dbać o naturę.

Jeśli za deklaracjami kadry zarządzającej idą też realne, zauważalne dla pracowników działania, z pewnością spotka się to z przychylnym odbiorem oraz pozytywnie wpłynie zarówno na wewnętrzny, jak i zewnętrzny wizerunek firmy.

Korzyści ułatwiające pracownikom życie

Wiele firm decyduje się także, by w ramach pozapłacowych benefitów zaoferować swoim pracownikom praktyczną pomoc. Młodzi rodzice z pewnością docenią pracodawców, którzy w godzinach pracy zapewniają pracownikom bezpłatną opiekę nad dziećmi. Mimo że rozwiązanie to nie jest jeszcze powszechnie stosowane przez polskich pracodawców, coraz więcej firm decyduje się na taką inwestycję, w zamian otrzymując wdzięczność spokojnych o swoje pociechy pracowników, a także… zdecydowanie większą ich elastyczność w przypadku konieczności pracy po godzinach.

Częstszym, ale równie praktycznym rozwiązaniem są benefity, pozwalające pracownikom zmniejszać codzienne koszty życia. Na popularności zyskują więc oferowane przez pracodawców abonamenty na posiłki w pracy, bony podarunkowe wręczane w ramach premii i przy okazji ważniejszych świąt, czy nawet zwrot kosztów dojazdu do pracy komunikacją miejską. Nierzadko pracownicy traktują benefity tego typu na równi z otrzymaniem podwyżki, choć nie wszystkie doceniają tak samo.

Czytaj też: Pozapłacowe benefity się polecają

Według raportu Pracuj.pl "Benefity oczami pracowników", z bonów zakupowych cieszy się 22 proc. pracowników, podczas gdy tylko 9 proc. z nich oczekiwałoby np. dofinansowania zakupu biletów na wydarzenia kulturalne.

Pracownicy coraz częściej traktują benefity nie jako specjalny dodatek do płacy, a jako standardowy element składowy wynagrodzenia. W związku z tym, mają względem pracodawców coraz wyższe oczekiwania, a decyzję o miejscu zatrudnienia podejmują nie tylko na podstawie zakresu obowiązków i oferowanej pensji, ale również w oparciu o dodatkowe benefity.

Korzyści pozapłacowe wygrywają nawet z prestiżem czy reputacją firmy. Taka tendencja zmusza pracodawców nie tylko do oferowania coraz bardziej konkurencyjnych warunków pracy, ale także do walki o najlepsze talenty na rynku czymś więcej niż tylko pensją.



www.pulshr.pl | 05-04-2020 20:38:25