Podróżujesz służbowo i opóźnił się lot? Masz prawo do odszkodowania


KM - 21 paź 2019 17:46


11 proc. wyjazdów służbowy to wyjazdy zagraniczne – wynika z danych Ministerstwa Sportu i Turystyki. Większość z nich odbywa się drogą lotniczą i może być narażona na utrudnienia charakterystyczne dla tego rodzaju transportu. Czy podróżując służbowo przysługują nam takie same prawa jak podczas podróży prywatnej?

Z transportu lotniczego coraz częściej korzystamy podróżując nie tylko prywatnie, lecz także służbowo. Zwiększona siatka połączeń oraz wzrost intensywności podróży lotniczych pociągnął za sobą zwiększenie liczby opóźnionych lub odwołanych lotów. W takim przypadku podróżnym przysługuje odszkodowanie. Statystyki jednak pokazują, że świadomość dotycząca możliwości uzyskania odszkodowania  z tytułu opóźnionego lub odwołanego lotu, jest na bardzo niskim poziomie.

Odszkodowanie mogą uzyskać pasażerowie bez względu na charakter podróży. W przypadku podróży służbowej koszty rzeczywiste oraz utraconej możliwości np. niepodpisanego kontraktu ponosi pracodawca. Pracownik jednak liczyć może na odszkodowanie, a pieniądze z rekompensaty wpłyną na jego prywatne konto, nawet jeśli to pracodawca poniósł koszty przelotu.  

- Za sprawą wielu regulacji, np. tych dotyczących bezpieczeństwa, podróż często wiąże się ze stresem i niewygodą. Przepisy jednak nie tylko nakładają na podróżnych obowiązki, ale również prawa. Unijne przepisy precyzują jasno zasady przyznawania odszkodowań za opóźniony czy odwołany lot. Takie odszkodowanie przysługuje osobie, której dane widnieją na bilecie, nawet jeśli bilet zakupił pracodawca - mówi Piotr Rybicki, menadżer ds. Rozwoju Biznesu w firmie GIVT.

Odszkodowanie należy się każdemu pasażerowi niezależnie od destynacji i celu. Wysokość odszkodowania zależy od odległości (pod warunkiem, że lot był opóźniony minimum trzy godziny w miejscu docelowym):

· lot do 1500 km: 250 €;

· lot do 3500 km: 400 €;

· lot dalszy niż 3500 km: 600 €.

Jeśli przewoźnik spełni określone warunki (np. wcześniej poinformuje o anulowaniu rejsu i zaproponuje inny lot, który przybędzie na miejsce odpowiednio wcześnie), stawki mogą być niższe o połowę. Linie zastrzegają, że wniosek o odszkodowanie może zostać odrzucony, jeśli lot odwołano z przyczyn nadzwyczajnych: warunki pogodowe, strajków personelu naziemnego lotniska lub kontrolerów lotów a także problemów technicznych.



www.pulshr.pl | 13-08-2020 19:39:28