Koleje Mazowieckie ruszają ze szkoleniem maszynistów. Tak to robią od lat


GP - 16 wrz 2019 14:37


Koleje Mazowieckie (KM) wyszkoliły przez lata prawie 500 maszynistów, którzy pracują w tej regionalnej spółce. Właśnie rusza kolejna edycja tego szkolenia.

Kolejach Mazowieckich (KM) tracą rocznie średnio 28 maszynistów. Przechodzą oni na emeryturę. Dlatego spółka od 2012 r. organizuje szkolenia na licencję oraz świadectwo maszynisty. Robi to regularnie. Do tej pory około 494 absolwentów tych szkoleń zostało zatrudnionych w spółce. Zapotrzebowanie na osoby zdolne kierować pociągami rośnie. Dlatego kolejna edycja szkolenia KM ruszy w październiku.

Czytaj też: 16 września przypada Europejski Dzień Maszynisty. Zawód ten istnieje w Polsce ponad 170 lat

Jak było?

Już w chwili utworzenia spółki istniała bardzo duża luka pokoleniowa wśród maszynistów KM - średnia wieku wynosił blisko 50 lat. KM zatrudniały głównie maszynistów z rynku, bo nie było ośrodków szkolących w tym zawodzie. Na koniec 2007 r., po przejściu maszynistów z PKP Cargo, stan zatrudnienia w drużynach trakcyjnych wyniósł 439 osób. Od tego czasu, dzięki systematycznie organizowanym szkoleniom, udało się poprawić te dane. W KM pracuje 606 maszynistów oraz 14 maszynistów instruktorów, a średnia wieku w tym zawodzie wynosi 42 lata.

Z wyliczeń spółki wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat aż 49 maszynistów odejdzie na emeryturę. Więc spółka prowadzi nabór na kursy na licencję oraz świadectwo maszynisty. Na kursy przyjmowani są nie tylko chętni z zewnątrz, ale także pracownicy spółki zatrudnieni na innych stanowiskach, takich jak elektromonter, mechanik czy rewident taboru, w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Nowoczesny ośrodek i współpraca ze szkołami

Szkolenie na maszynistę pojazdu trakcyjnego łącznie trwa około 20 miesięcy. KM zainwestowały we własny, specjalistyczny ośrodek z nowoczesnym symulatorem pojazdu kolejowego EN76, własnymi podręcznikami, własną wykwalifikowaną kadrą i niezbędną infrastrukturą (sale szkoleniowe, nowoczesny tabor kolejowy, hale naprawcze itp.). Jeszcze w tym roku, wraz z dostawą pierwszych, nowych pojazdów FLIRT, ośrodek powiększy się o kolejny nowoczesny symulator.

Działania KM w kierunku niwelowania luki pokoleniowej to nie tylko organizowanie szkoleń. Spółka zachęca młodzież do podejmowania nauki w zawodach stricte kolejowych. Od wielu lat jest patronem klasy o profilu technik elektroenergetyk transportu szynowego w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. „Kolejówka” w Warszawie. Dodatkowo objęła patronatem jeszcze dwie szkoły średnie kształcące w kierunkach kolejowych: Zespół Szkół im. K.K. Baczyńskiego w Tłuszczu oraz Zespół Szkół im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Teresinie. Dodatkowo w tym roku praktyki zawodowe w Kolejach Mazowieckich odbywa łącznie ponad 100 uczniów.

Nieustanna edukacja

Maszynista musi się ciągle szkolić. Zakończenie etapu nauki i przejście do samodzielnych jazd nie oznacza końca edukacji. Środowisko maszynistów to silna grupa, którą spaja nie tylko praca, ale przede wszystkim przyjaźń.

16 września, obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych, Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego oraz największe spółki kolejowe w Polsce, ogłosili wspólnie rok 2019 Rokiem Maszynisty.

- Gdybym miał drugi raz podejmować decyzję o przystąpieniu do kursu na maszynistę, to ta decyzja byłaby taka sama. Przez rok samodzielnej jazdy zdarzały mi się różne sytuacje - trudne, stresujące, ale też miłe. Ta praca daje mi satysfakcję, daje poczucie spełnienia i poczucie, że robi się coś ważnego. Nawet jeśli nie marzymy o wykonywaniu tego zawodu, a nasze życie sprawi, że będziemy prowadzić pociągi, to ta praca może stać się dla nas pasją, bo jest zawodem, który po prostu wciąga - mówi Michał Bursiewicz, maszynista Kolei Mazowieckich.



www.pulshr.pl | 20-11-2019 03:19:27