Cztery kroki do skutecznej rekrutacji pracowników tymczasowych


KDS - 9 wrz 2019 17:32


Odpowiednie kanały komunikacyjne, właściwe sformułowanie treści ogłoszenia, wsparcie agencji pracy tymczasowej oraz nieprzerwane poszukiwanie. To elementy, na które powinny zwrócić uwagę firmy planujące zatrudnienie pracowników tymczasowych.

Jak mówi Bogdan, firmy, które potrzebują pracowników tymczasowych, zazwyczaj zwracają się z prośbą o wsparcie do agencji zatrudnienia tymczasowego, która pośredniczy w kontaktach między pracownikiem a firmą. Formalnie to one zatrudniają rekrutowanych przez siebie ludzi na podstawie umowy na czas określony lub umowy zlecenie. Współpracujące z nimi przedsiębiorstwa przyjmują na siebie jedynie rolę pracodawcy wyznaczającego pracownikowi zadania i kontrolującego ich wykonywanie.

- Tak jak przy każdej rekrutacji tutaj również pojawia się kluczowe pytanie – jak skutecznie przeprowadzić rekrutację, by wybrać odpowiednich pracowników. Trzeba też pamiętać, że są pewne "haczyki", na przykład dotyczące tego, że wszystkie okresy zatrudnienia jednej osoby nie mogą łącznie przekraczać 18 miesięcy - mówi Natalia Bogdan z agencji pośrednictwa pracy Jobhouse.

Cztery kroki do skutecznej rekrutacji

Mówiąc o elementach, na które warto zwrócić uwagę podczas poszukiwania pracowników tymczasowych, wskazuje na korzystanie z odpowiednich kanałów do komunikowania się.

- Bardzo wiele zależy od tego, jakiego typu pracownika poszukujemy. Pod tym kątem należy dobierać kanały komunikacyjne - czyli w dzisiejszych czasach głównie portale internetowe, na których zamieścimy nasze ogłoszenie. Jeżeli poszukujemy pracowników fizycznych, to raczej nie powinniśmy publikować anonsu na GoldenLine czy LinkedIN. Są to miejsca przeznaczone dla kandydatów średniego i wyższego szczebla. Tu zdecydowanie lepsza będzie Gratka.pl czy Pracuj.pl. I na odwrót. Warto również wiedzieć, że są też specjalne odrębne serwisy dla osób niepełnosprawnych, takie jak choćby Integracja.pl - podpowiada ekspertka.

Inna kwestia to odpowiednie sformułowanie treści ogłoszenia. Nim siądziemy do redagowania, powinniśmy wiedzieć, do kogo właściwie je kierujemy. Tutaj przydaje się stworzenie profilu kandydata. Jak się do tego zabrać? Na przykład rozmawiając z obecnymi pracownikami - zwłaszcza tymi niedawno przyjętymi. Zapytajmy ich, co ich skłoniło do przyjęcia naszej oferty i co sobie u nas cenią. Sprawa jest łatwa, kiedy taki profil jest mocno sprecyzowany. Jeśli jednak poszukujemy pracowników o dużej rozpiętości - wieku, płci czy doświadczenia - warto rozważyć przygotowanie kilku osobnych ogłoszeń.

Nie bez znaczenia jest też nieprzerwane, ciągłe poszukiwanie pracowników. Takie działanie to bardzo dobry pomysł, by budować sobie bazę pracowników, których możemy zatrudnić w awaryjnej sytuacji. - Nawet jeśli wydaje się nam, że mamy znakomicie skompletowany zespół fachowców, to nigdy nie możemy być pewni, kiedy któryś z nich zdecyduje się odejść. Jeśli więc będziemy prowadzić ciągły proces rekrutacyjny, znacznie łatwiej będzie nam znaleźć kogoś na "już" - mówi ekspertka z Jobhouse.

Bogdan podpowiada też, że warto sięgnąć po wsparcie doświadczonych graczy, czyli agencji pracy tymczasowej, które dobrze znają rynek i posiadają obszerną bazę potencjalnych kandydatów, ponieważ same prowadzą nabór przez zamieszczanie ogłoszeń.

Warto też wiedzieć, o jakie benefity najczęściej na rozmowach kwalifikacyjnych pytają pracownicy tymczasowi. Na liście znajdziemy bezpłatne zakwaterowanie, ciepłe posiłki, dofinansowanie dojazdów lub darmowy transport do pracy i dodatkową opiekę zdrowotną.

Pracowników tymczasowych coraz mniej

Jak pokazują dane Polskiego Forum HR, rekrutacja pracowników tymczasowych może być coraz większym wyzwaniem. Bowiem w 2018 roku spadła liczba pracowników tymczasowych. Firmy członkowskie Polskiego Forum HR w ubiegłym roku zatrudniły o 14 proc. mniej osób niż rok wcześniej. 

- Spadek związany jest przede wszystkim z brakiem pracowników. Nasi klienci chętnie przejmują pracowników tymczasowych na etaty do siebie. Druga przyczyna to kończący się w listopadzie ubiegłego roku 18-miesięczny okres zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy. To był jednorazowy efekt, bo nigdy wcześniej nie było tej bariery, w związku z tym spowodował dosyć duże uderzenie - mówi Wojciech Ratajczyk, prezes firmy Trenkwalder Polska i wiceprezes Polskiego Forum HR.

Jego zdaniem również w 2019 roku trend spadkowy będzie się utrzymywał. - Nie będzie to tak duży spadek, szacujemy, że będzie on jednocyfrowy, ale nadal. Główną przyczyną w tym roku będzie ponownie tendencja przejmowania pracowników tymczasowych na etaty do naszych klientów. Jest to dobry sposób, aby zachęcić pracownika do pozostania w pracy u danego klienta - podsumowuje Ratajczyk.



www.pulshr.pl | 19-09-2019 15:26:14