Tacy pracownicy zawsze będą w cenie. Cechy, które ceni każdy pracodawca


GP - 28 sie 2019 20:00


Zdolny, pracowity, i odpowiedzialny pracownik - to definicja osoby, którą chce mieć w zespole każdy manager. Na co jeszcze zwracają uwagę pracodawcy podczas rekrutacji?

Proces rekrutacji należy do trudnych obowiązków rekruterów, ale często nie tylko oni muszą się z nim zmagać. Bywa, że w mniejszych firmach sami managerowie, szefowie czy właściciele muszą się z nim zaznajomić. W dobie rynku pracownika jasnym jest, że jego poprawne przeprowadzenie to klucz do sukcesu.

Sprawdzamy więc, jakich cech poszukuje się wśród kandydatów na różne stanowiska. Bowiem o ile przy wyspecjalizowanych obowiązkach potrzeba konkretnych kwalifikacji, to nie każdy ma cechy charakteru, których poszukuje się wśród pracujących.

Czytaj też: Walka o pracownika trwa. Jak zbudować silną markę pracodawcy?

Przede wszystkim terminowość

Wykonywanie obowiązków na czas to niewątpliwie bardzo istotna cecha ceniona przez pracodawców. Słynne przysłowie mówiące, iż czas to pieniądz, jest znane każdemu przedsiębiorcy, choć wiadomo, że nie wszystko kręci się wokół złotej monety. Ważne jest również dotrzymywanie danego słowa i umiejętność planowania swojego czasu, tak by wszystko zgadzało się z wyznaczonymi terminami. Umiejętności logistyczne są niezwykle przydatne i cenione nie tylko w codziennym życiu, ale też w pracy. Dlatego jeśli pracownik nie dotrzymuje terminów, automatycznie cała praca się przesuwa, a konsekwencje ponoszą wszyscy.

Cenić czas i po prostu nie spóźniać się

Punktualne rozpoczynanie pracy to dla wielu pracodawców ważna powinność każdego pracownika, którego obowiązuje określony wymiar pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Jeśli notorycznie się spóźnia i nie powiadamia o tym fakcie przełożonego, jest to podstawą do zwolnienia. W tym przypadku chodzi nie tylko o zaniedbywanie swoich służbowych obowiązków, ale również o brak szacunku do pracodawcy i klientów. Jednorazowe czy sporadyczne spóźnianie się, o którym pracodawca zostanie wcześniej powiadomiony, nie spowoduje wręczenia wypowiedzenia.

Kamila Gutowski, właścicielka agencji pracy tymczasowej Skills Net (fot. materiały prasowe) Kamila Gutowski, właścicielka agencji pracy tymczasowej Skills Net (fot. materiały prasowe)

- Jednym z najważniejszych aspektów w relacji pracodawca-pracownik jest zaufanie - mówi Kamila Gutowski, właścicielka agencji pracy tymczasowej Skills Net. Ona także w kontekście spóźniania się akcentuje, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, każdemu zdarzyło się spóźnić, ale nie może to być definiującym nas czynnikiem. - Najistotniejszy w przypadku takiej sytuacji jest kontakt. Świadczy on nie tyle o samej kulturze pracownika, co o tym, że zwyczajnie szanuje on swojego przełożonego i jego czas. Dzięki przekazanej informacji o spóźnieniu pracodawca może lepiej rozplanować założone działania na dany dzień.

Lojalny, godny zaufania i wykazujący szacunek pracownik jest tym, którego szukają pracodawcy. Nieważne, czym się zajmuje - ta cecha jest absolutnie elementarna w każdej branży.

Uczciwość i zaangażowanie

Zaangażowanie w wykonywane zadania oraz uczciwe ich realizowanie to kolejne ważne cechy, na które patrzy pracodawca. Przede wszystkim liczą się chęci; bez wątpienia człowiek, który ma motywację, jest zupełnie inaczej odbierany przez otoczenie. Taka osoba stara się, ma ambicje i czerpie z pracy satysfakcję, a to wszystko przekłada się na efekt końcowy wykonywanego polecenia.

- Bardzo ważne, by pracownik nie był znużony wykonywanymi zadaniami i wykazywał postawę proaktywną - dodaje Kamila Gutowski. - To nie tylko zachęca do dalszej współpracy, ale daje coś w rodzaju dobrej energii, która przecież napędza nas do działania. Badania potwierdzają, że osoby wykazujące takie cechy są odbierane jako znacznie bardziej pozytywne, wręcz chce się z nimi pracować.

Kolejną cechą jest uczciwość, również widoczna w punktualnym przychodzeniu do pracy, realizowaniu powierzonych zadań, nieoszukiwaniu przełożonego. Nikt nie chce być okłamywany lub nawet okradany. Bycie uczciwym i szczerym w pracy to sprawa podstawowa, o której nie można zapominać. I jak wskazuje Natalia Bogdan, prezes agencji pośrednictwa pracy Jobhouse, na liście cech, jakimi powinien dysponować idealny kandydat w pierwszej kolejności powinna znaleźć się uczciwość.

Czytaj też: Jak kierować karierą? Oni pomogą lepiej poznać predyspozycje zawodowe

- Na uczciwość składa się zdolność do sumiennego wykonywania powierzonych nam zadań, lecz także niepodejmowanie działań na szkodę firmy - komentuje Bogdan. - Choćby w tak banalny, i niestety częsty, sposób jak oczernianie jej w mediach społecznościowych bez uprzedniego wyjaśnienia z szefem ewentualnych.

Szybka nauka

Umiejętność szybkiej nauki oraz gotowość do przyswajania nowej wiedzy - osoby, które szybko zrozumieją, na czym polegają zlecone im zadania, będą mogły lepiej i sprawniej je wykonywać. Zdarzają się przykłady idealnie opisujące tę zależność. Do pracy przychodzi ktoś zupełnie „zielony”, lecz jego zapał sprawia, że szybko staje się pracownikiem, którego trudno będzie zastąpić.

- Zdarza się, że zleceniodawcy dają szansę osobie bez doświadczenia i wychodzą na tym bardzo dobrze. Dla obu stron jest to sytuacja plusowa. Pracownik zyskuje doświadczenie, a dający pracę – świeżą osobę w zespole, z głową pełną pomysłów i niezastąpionym zaangażowaniem - kończy właścicielka agencji Skills Net.

Każdemu pracodawcy zależy na tym, by mieć w swoim zespole rzetelnych i wartościowych pracowników. Dzięki temu jego przedsiębiorstwo będzie się lepiej i szybciej rozwijało, a firma będzie odbierana przez klientów i kontrahentów jako solidna i warta zaufania. W końcu w dużej mierze przedsiębiorstwo tworzą jego pracownicy.



www.pulshr.pl | 19-09-2019 08:15:12