Przepis na szkolenie jak z najgorszego koszmaru? Slajdy i teoretyzowanie


KDS - 22 sie 2019 15:53


Szkolenia mniej lub bardziej przypadkowe, niedostosowane do potrzeb i oczekiwań pracowników, organizowane „ad hoc,” bo akurat zostały jakieś pieniądze w budżecie to idealny przepis na katastrofę i prosta droga do wyrzucenia tych pieniędzy w błoto.

Kiedy chcemy wysłać pracownika na szkolenie, zacznijmy planować... od końca, czyli od jego efektów. Odpowiedzmy sobie na pytania o to, jaką zmianę chcemy osiągnąć, jakie będą rezultaty takiego kursu, co zmieni się w twojej firmie, kiedy pracownicy wrócą z nową wiedzą i umiejętnościami?

Pamiętajmy też, że za każdym wyjazdem na szkolenie stoi konkretny człowiek z bagażem doświadczeń, predyspozycji i oczekiwań. Jako pracodawca czy HR-owiec powinniśmy zadać sobie trud, by choć trochę tych pracowników poznać, zrozumieć ich potrzeby i motywacje, wiedzieć, w jakim kierunku chcą się rozwijać i wykorzystać umiejętności zdobyte podczas szkolenia. Ta wiedza to przepis na sukces.

Nie myl szkolenia ze slajdologią

Przepis na koszmarne szkolenie? Slajdy. - Materiał informacyjny, prezentowany „ex cathedra” i jego pasywny odbiór to idealna recepta na szkoleniową klęskę. Zwłaszcza, kiedy pracodawcy zależy na tym, by jego pracownik zdobył nowe umiejętności, a nie tylko wiedzę teoretyczną – bo to kompetencje liczą się w biznesie. W tym wypadku największą skuteczność mają te formy, które wykorzystują aktywną pracę uczestników, czyli wszystkie warianty pracy warsztatowej. Praktyczne ćwiczenia powinny opierać się na wypróbowaniu nowych metod czy sposobów działania, ich testowaniu i eksperymentowaniu z nimi oraz weryfikowaniu ich rezultatów - podkreśla Kobyliński.

Czytaj więcej: 5 tys. pracowników transportu przejdzie wyjątkowe szkolenia

Co jeszcze zwiększy szansę zapamiętania treści przekazywanych podczas szkolenia? Ich dopasowane do konkretnych potrzeb i oczekiwań, zaangażowanie emocjonalne i głębsze znaczenie dla obu stron. A taki dobór problematyki kursu nie jest możliwy bez choćby minimalnej znajomości uczestników, analizy potrzeb czy zbadania ich nastawienia.

Zamiast teorii, warsztat 

Skoro samo przekazywanie teorii jest mało skuteczne, a przy tym strasznie nudne, jak powinno wyglądać optymalne szkolenie? - Stawiajmy przede wszystkim na warsztaty uczące konkretnych umiejętności – takie, w których proporcje między teorią a praktyką wynoszą odpowiednio 35 proc. do 65 proc.. A jeśli wysyłamy na kurs większą grupę pracowników, możemy spróbować uzgodnić z prowadzącym, by pracowali oni nad usprawnieniem konkretnych procesów zachodzących w naszej firmie - rekomenduje ekspert firmy HRP.

kiedy_szkolenie_pracownikow_to_strata_czasu_i_pieniedzy_1_ (1).jpeg kiedy_szkolenie_pracownikow_to_strata_czasu_i_pieniedzy_1_ (1).jpeg

Nadmierne teoretyzowanie czy oderwanie od realiów branżowych to kolejna szkoleniowa zmora. Analizowanie branżowych case’ów, głośnych przypadków czy spektakularnych sukcesów jest pouczające, ale ich implementacja na grunt codziennej pracy uczestników szkolenia może być trudna. Idealny kurs to taki, w trakcie którego uczestnicy pracują na zadaniach i problemach, z którymi spotykają się we własnej pracy i z którymi, wcześniej czy później, będą musieli się zmierzyć.

Wykorzystaj nową wiedzę

Pracodawcy muszą pamiętać też, że efektem każdego szkolenia jest zmiana. - Ważne, by pomoc pracownikom wdrożyć nową wiedzę i umiejętności do praktyki codziennej prac. Równie istotny jest proces ewaluacji po szkoleniu, czyli sprawdzenie, czy jego planowane efekty zostały osiągnięte. Stwórzmy przeszkolonym osobom możliwość podzielenia się nową wiedzą z pozostałymi członkami zespołu, a przede wszystkim zadbajmy o to, by wypracowane przez nich pomysły i rozwiązania można było wcielić w życie. Bo o tę zmianę przecież najbardziej nam chodzi - podkreśla Jakub Kobyliński.

Szkolenie, jeśli ma być traktowane jako inwestycja, powinno się zwrócić – a realnym zyskiem jest zmiana. Wzrost kompetencji zatrudnionych osób przekłada się na jakość wykonywanej pracy i jej efektywność, a tym samym na wyższy dochód przedsiębiorstwa. Pełen profesjonalizm to także lepsze wyniki i mniejsza ilość kosztownych błędów. Pomyśl o szkoleniu jak o procesie, zaplanuj działania przed i po nim, a na pewno nie stracisz czasu i pieniędzy.



www.pulshr.pl | 01-04-2020 10:35:33