Dobra atmosfera i radość z pracy. Oto czego oczekują pracownicy


KDS - 3 sie 2019 6:00


Szczęście w pracy to nie tylko puste hasło, ale dla pracowników coraz istotniejszy element ich zawodowego życia. Takie wnioski płyną z raportu „Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019”.

Tegoroczne badanie przeprowadzono w 12 krajach Europy i Chinach. Okazało się, ze na pytanie o znaczenie radości w pracy odpowiedzieli niemal jednogłośnie. W 11 na 12 badanych krajów ponad 90 proc. badanych stwierdziło, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna. Tylko w Rosji powiedziało tak 85 proc. ankietowanych. W Niemczech i Hiszpanii wskaźnik ten był najwyższy. Wyniósł 99 proc. W Polsce z tym stwierdzeniem zgodziło się 93 proc. ankietowanych.

- Wyniki badania potwierdzają, że niezależnie od tego, skąd pochodzimy, co robimy i ile mamy lat, radość w pracy jest dla nas ważna. Poczucie szczęścia w pracy przekłada się m.in. na większą efektywność, wyższy poziom energii, kreatywność, jakość relacji ze współpracownikami - komentuje wyniki badania Katarzyna Zadrożna, culture & communication global lead w AmRest.

Jak wskazuje Anna Macnar, CEO w HRM Institute, pracodawcy chcący przyciągać dobrych kandydatów i zatrzymywać w firmie dobrych pracowników powinni dbać o radość w pracy i zdać sobie sprawę jak dużą wagę odgrywa ona w podejściu pracowników do miejsca pracy. - W większości krajów, w których przeprowadzone było badanie, ankietowani deklarują, że gdyby praca przestała im dawać radość, szukaliby innej. A takich deklaracji wiele firm zwyczajnie się boi, ponieważ walka o kandydatów jest coraz bardziej zaciekła - podkreśla ekspertka branży HR.

Wskazuje też, że na radość w pracy szczególnie wyczuleni powinni być pracodawcy z Niemiec, Czech, Serbii i Rumunii. To tam mieszka najwięcej osób, które przyznają, że jeśli praca przestałabym im sprawiać przyjemność, zmieniliby ją. Najmniej osób skłonnych jest w Chinach i w Rosji.

Radość w pracy czyli co?

Badani zostali zapytani o to, z czym najczęściej kojarzy im się hasło "radość w pracy". Z udzielonych odpowiedzi wyłoniła się lista pięciu najczęściej pojawiających się elementów. Numerem jeden jest atmosfera, w której pracownicy mogą się czuć swobodnie i nie boją się wyrażania swoich poglądów (36 proc. wskazań). Numerem dwa praca z ludźmi z poczuciem humoru oraz wspólne śmianie się z kolegami z pracy (31 proc. wskazań). Dalej znajdziemy pasję do tego, co robię zawodowo (28 proc. wskazań). Pozytywny feedback i docenienie ze strony współpracowników i szefa (24 proc. wskazań) oraz frajda (radość) z realizacji zadań (18 proc. ankietowanych).

- W ścisłej czołówce nie pojawiają się skojarzenia związane z piknikami rodzinnymi, imprezami dla dzieci pracowników, masażem w pracy czy możliwością przyprowadzania zwierząt do pracy (każde z nich otrzymało po 3 proc. wskazań). Mało tego, każdy pracodawca może małymi krokami, bez specjalnych nakładów finansowych, wdrażać zmiany, które spowodują, że jego organizacja będzie dla pracowników radosnym miejscem pracy, w którym będą się lepiej czuli i do którego będą przychodzili z ochotą - podkreśla Macnar.

Eksperci podkreślają, że dbanie o radość w pracy pracodawcom po prostu się opłaca. Jak dowiemy się z raportu, radość w pracy może przede wszystkim poprawić relacje międzyludzkie i pracę zespołową (96 proc ankietowanych) oraz zmniejszyć stres i napięcia (94 proc.). Dodaje także energii w pracy (92 proc. wskazań), zwiększa efektywność (96 proc.) i kreatywność (86 proc. wskazań). Ankietowani uważają także, że pracownicy o zdrowym poczuciu humoru dobrze współpracują z innymi (89 proc.).

Polacy na tle międzynarodowym

Co dla Polaków składa na radość w pracy? Wyniki są podobne, jak w przypadku zestawienia międzynarodowego. Uczestnicy badania w naszym kraju najczęściej wskazywali na atmosferę, w której mogą się czuć swobodnie i bez obaw wyrażać swoje poglądy (27 prof. profesjonalistów i 27 proc. studentów). Na następnej pozycji znalazła się praca z ludźmi z poczuciem humoru oraz wspólne śmianie się z kolegami z pracy (15 proc. profesjonaliści i 12 proc. studenci), pasja do tego, co robię (odpowiednio 11 proc. i 12 proc.), pozytywny feedback i docenienie ze strony współpracowników i szefa (po 8 proc.) oraz możliwość realizacji własnych pomysłów (6 proc. i 4 proc.).

Na dalszych pozycjach znajdziemy: imprezy firmowe i integracyjne dla pracowników (5 proc. i 6 proc.), frajdę z realizacji zadań (4 proc. i 2 proc.), przerwę w pracy na rozmowy i żarty ze współpracownikami (4 proc. i 5 proc.), jedzenie posiłków w pracy z zespołem oraz zapewnienie przestrzeni na wspólne posiłki (4 proc. i 5 proc.), świętowanie wspólnie z pracownikami imienin czy urodzin (3 proc.i  2 proc.), wspólne celebrowanie sukcesów (2 proc. i 3 proc.), luźniejsze dni w pracy (np. casual friday) (2 proc. i 3 proc.), pikniki rodzinne i imprezy dla dzieci pracowników (2 proc.i 1 proc.), konkursy i loterie dla pracowników, platformy z elementem grywalizacji (2 proc. i 0 proc.) oraz brak dress code’u (1 proc. i 2 proc.).

Badani zostali zapytani również o to, jakie atrybuty powinna posiadać marka, z którą chcą się związać, lub z którą już są związani zawodowo. Okazuje się, że to nie pieniądze grają pierwsze skrzypce. Nie są najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy.

Profesjonaliści za najważniejsze atrybuty marki pracodawcy uznali przyjazną atmosferę w zespole, stabilność zatrudnienia i docenianie pracowników oraz otrzymywanie informacji zwrotnej na temat wykonywanych zadań. Z kolei studenci najbardziej zwracają uwagę na: przyjazną atmosferę, szkolenia i możliwość rozwoju oraz atrakcyjne zarobki.

Okazuje się również, że wśród polskich pracowników wpływ radości w pracy jest bardzo mocno widoczny na co dzień. Aż 97 proc. badanych zauważa pozytywny wpływ radości na relacje w miejscu pracy i efektywność pracowników. 95 proc. osób zgadza się również, że zabawa w pracy może zmniejszyć stres i napięcia, co jest szczególnie ważne, jeśli zestawimy to z doniesieniami o bardzo negatywnym wpływie stresu na  pracowników. Niewiele osób obawia się, że pracownicy, którzy dobrze się bawią w pracy, źle przy tym pracują, choć ilość takich wskazań wzrosła o 5 proc..

- Tworzenie środowiska pracy, w którym radość jest ważnym elementem, to kierunek, w którym pracodawcy powinni podążać, zwłaszcza w sytuacji, w której w wielu europejskich krajach już brakuje rąk do pracy, a najbliższe lata nie zmienią tego stanu rzeczy, choćby z powodu zmian demograficznych - podsumowuje CEO IRM Institute.



www.pulshr.pl | 22-11-2019 20:50:53