Mercedes zmienił politykę rekrutacyjną. Oto powody i skutki


GP - 25 lip 2019 14:40


Zmiany na polskim rynku pracy przekonały koncern Mercedes, by zmienić politykę rekrutacyjną. W lipcu 2019 r. firma podsumowała, jakie efekty dały decyzje podejmowane przez nią dwa lata temu.

Kobiety są coraz częściej świadome swojej wartości dla pracodawców i odważniej obejmują stanowiska kierownicze w biznesie, polityce i życiu społecznym. Edukują się, według danych Eurostatu, 33 proc. Europejek, a 45 proc. Polek, może pochwalić się co najmniej tytułem licencjata bądź inżyniera. Dla porównania panowie w EU (i w Polsce) posiadający takie samo wykształcenie to 29 proc. populacji. Nowoczesna gospodarka i rosnący rynek pracy potrzebują wykształconych i aktywnych zawodowo kobiet.

Dostrzegając te sytuacje Mercedes-Benz zdecydował się już kilka lat temu postawić na kobiety - zarówno jako klientki, jak i jako cenne zasoby ludzkie.

"Najpierw była inicjatywa „She’s Mercedes”, która pozwala marce lepiej poznać i potem spełniać oczekiwania (pań). Obejmuje m.in. serwis internetowy tworzony przy współudziale kobiet z całego świata, które wzajemnie się inspirują, dzieląc się spostrzeżeniami na temat sukcesu zawodowego, życia prywatnego, realizacji pasji i właściwego zbalansowania wszystkich dziedzin życia" można było przeczytać w notce prasowej, podsumowującej działanie Mercedesa w Polsce i na świecie.

„She’s Mercedes” to program oferujący networking i pomoc w rozwiązywaniu problemów w trzech obszarach życia nowoczesnej kobiety: mobilności, usług finansowych oraz edukacji w dziedzinie zarządzania finansami.

Po kilku latach konsekwentnych wysiłków marki w Polsce, kobiety stanowią obecnie już ponad 25 proc. klientów Mercedesa.

Baner promujący rekrutację Mercedesa do fabryki w Jaworze. (fot. Mercedes Polska/materiały praoswe/media.daimler.pl) Baner promujący rekrutację Mercedesa do fabryki w Jaworze. (fot. Mercedes Polska/materiały praoswe/media.daimler.pl)

Przełomowy rok 2017

Dwa lata temu  Mercedes-Benz Manufacturing Poland rozpoczęła budowę fabryki ultranowoczesnych silników do osobowych modeli Mercedesa, a rok później ogłosiła kolejną inwestycję, tym razem budowę fabryki baterii elektrycznych. W obu zakładach zatrudnienie znajdzie ponad 1300 osób.

Podczas pierwszych rekrutacji okazało się, że kobiety stanowią pokaźną grupę załogi tych zakładów produkcyjnych. Wstępnie od 35 do 40 proc. pracujących w inwestycjach Mercedesa mogą stanowić kobiety. Mercedes-Benz Manufacturing Poland zaczął budować cały program zachęcający kobiety do pracy w produkcji przemysłowej zauważywszy tę tendencję.

Spółka od dwóch lat organizuje (wspólnie z władzami lokalnymi i wojewódzkimi) targi pracy dla kobiet (dotychczas w Legnicy i w Jaworze), czy programy edukacyjne dla żeńskiej młodzieży szkół ponadpodstawowych. Wiąże z nimi duże nadzieje.

Czytaj też: Wydaje się, że rynek pracy nie ma dna. Ale to przestaje być pewne

Wzorce edukacyjne i zawodowe

Program „Girls GO Technology” ma na celu zainteresowanie uczennic techników w województwie dolnośląskim (dotychczas w Jaworze i Bolkowie) pracą w zawodach technicznych, stereotypowo uznawanych za „męskie”, bądź studiami na kierunkach STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Trwa 6 miesięcy, odbyły się już dwie edycje programu (2018, 2019), w których udział wzięło 40 młodych kobiet (spośród ok. 200 wstępnie przebadanych uczennic w wieku od 17 do 19 lat).

Dane zebrane w trakcie dwóch edycji programu „Girls GO Technology” uwidoczniły m.in przemożny wpływ czynników środowiskowych na decyzje zawodowe młodych kobiet, takich jak możliwości edukacji i pracy oraz wyobrażenia otoczenia o roli zawodowej czy pozycji kobiety w życiu społecznym.

Gdy jednocześnie zauważono w czasie trwania programu jeden smutny wniosek: uczennice spoza wielkomiejskich aglomeracji nie mają prawie żadnych wzorców kariery i przykładów kobiet sukcesu („role models”).

Plany zawodowe kształtowane są przez wykształcenie rodziców (najczęściej zasadnicze i średnie zawodowe), wobec czego dziewczyny nie aplikują do ambitniejszych ról czy zawodów technicznych.

Wyróżnione w minionej edycji „Girls GO Technology”  (fot. Mercedes Polska/materiały praoswe/media.daimler.pl) Wyróżnione w minionej edycji „Girls GO Technology” (fot. Mercedes Polska/materiały praoswe/media.daimler.pl)

Efekty

Po programie „Girls GO Technology” średnio 1/3 uczestniczek warsztatów zadeklarowała chęć kontynuowania dalszej nauki po ukończeniu technikum (choć na początku nie miały takich planów), a wiele rozważa - lepiej płatną - pracę w przemyśle czy zawodach technicznych.

A według raportu „Strong Women in IT” (2019), kobiety odnoszące sukces w dziedzinie technologii wciąż budzą podziw. Świadczy to o mocno zakorzenionych na rynku pracy stereotypach - uważa się, że STEM, czyli kierunki techniczne, nie są „dla kobiet”. Natomiast w statystykach zatrudnienia widać, że w branży szybko ich przybywa (opracowania Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet „Kobiety w „męskich” zawodach” i raport Fundacji Edukacyjnej Perspektywy „Dziewczyny na Politechniki!”). Ważnym elementem programu Mercedesa jest podnoszenie wiary i pewności siebie młodych kobiet, szczególnie w ich umiejętności przywódcze.

Mercedes wspiera talenty poza dużymi miastami

Duże miasta koncentrują kapitał ludzki i zwiększają możliwości kariery. To proces postępujący, wg danych ONZ już około 55 proc. światowej populacji mieszka w miastach. Aktywne prezentowanie ścieżek nauki i kariery oraz kontakt z nowymi technologiami poza dużymi ośrodkami miejskimi staje się warunkiem zrównoważonego rozwoju.

- Zależało nam na pobudzeniu dziewczyn do refleksji, że przed ich oknami powstaje nowoczesna fabryka high-tech, oferująca ciekawą pracę i rozwój osobisty, czyli karierę zdecydowanie ciekawszą niż wchodzenie w ślady mam czy ciotek, które nie miały takiej szansy - mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska. - Mam nadzieje, że te dziewczyny będą wybierały mądrze swoją przyszłość.

Czytaj też: Serwis rekrutacyjny musi nadążać za oczekiwaniami pracodawców i rekruterów

Konkurs "She’s Mercedes"

Niemiecka marka samochodowa przekonuje, że dostrzega nie tylko potencjał młodzieży, która jest na etapie podejmowania decyzji o swojej zawodowej przyszłości, lecz dba także o kobiety, które już są na rynku pracy.

W tym roku marka organizuje konkurs „She’s Mercedes”, w ramach którego chce wyróżnić wyjątkowe kobiety, umiejętnie łączące karierę zawodową z życiem rodzinnym i realizacją pasji.

Statuetki „She’s Mercedes” zostaną przyznane w 4 kategoriach: biznes indywidualny (właścicielki i współwłaścicielki firm), biznes korporacyjny (zatrudnione w firmach, niezależnie od stanowiska), STEM (kobiety związane z nauką, inżynierki, autorki wynalazków i projektów naukowych) oraz kultura i sztuka (szeroko rozumiana działalność kulturalna).



www.pulshr.pl | 21-11-2019 07:18:50