Roboty pomogą autonomicznym pojazdom. Ford rozpoczął testy


PAP/KDS - 24 maj 2019 10:49


Nie ma głowy, za to korzysta z dwóch bocianich nóg i ramion, które pozwalają przenieść ładunek o wadze do 18 kg, do tego ma kamerę i czujnik radarowo-laserowy. Tak prezentują się nowoczesne roboty, których testy właśnie rozpoczął koncern motoryzacyjny Ford.

Bezgłowy android z dwiema bocianimi nogami i ramionami zdolnymi przenieść ładunek o wadze do 18 kg wyposażony jest w umieszczoną w torsie kamerę i czujnik radarowo-laserowy - zaznaczył serwis. Digit może wspinać się po schodach i podnosić ramiona, a w razie upadku ponownie stanąć na nogi. Drobne stopy robota pokryte gumą pozwalają mu poruszać się po betonie, trawie, drewnie i żwirze.

Robot dostawczy Forda jest wyposażony w czujniki, które umożliwiają nawigację pojazdom autonomicznym marki. Będą one wykorzystywane do zeskanowania ścieżki od pojazdu do drzwi i wskazania odpowiedniej trasy maszynie. Gdy Digit opuści paczkę na ganku lub poda ją odbiorcy, wraca do samochodu, składa się w zwarty kwadrat i wsuwa do szuflady, która służy jako stacja dokująca.

Jak zauważył Automotive News, zastąpienie kurierów robotami mogłoby obniżyć koszty dostaw o co najmniej 60 proc. i przynieść firmom miliardowe korzyści finansowe. Największy sprzedawca detaliczny z branży handlu elektronicznego Amazon w ubiegłym roku przeznaczył na koszty dostaw 27 mld dolarów.

Ford chce wdrożyć maszyny dostawcze Digit na początku 2021 r. W tym samym czasie amerykański koncern planuje wprowadzić na rynek floty autonomicznych pojazdów przewożących ludzi, oraz całodobowo dostarczających przesyłki.

Kluczowym elementem przeprowadzanych przez Forda testów będzie reakcja ludzi na robota realizującego ostatni etap dostawy. Według dyrektora ds. kontroli i automatyki badaniach Forda w obszarze zaawansowanej inżynierii Craiga Stephensa, aby ludzie mogli zaufać robotowi, kluczowy będzie jego "niegroźny" wygląd. - Jak dla mnie Digit wygląda całkiem przyjaźnie - dodał.

Robot dostawczy Forda został stworzony przez start-up Agility Robotics z Albany w stanie Oregon. Firmy planują przetestować różne scenariusze dostaw miejskich, które m.in. wymagają uzyskania dostępu do budynków mieszkalnych bez pomocy portiera.

Wśród firm testujących roboty dostawcze są m.in. Continental, Segway, FedEx, Starship Robots i Postmates.

Dla Forda, który specjalizuje się w produkcji pojazdów użytkowych, dostawa bez kierowcy czy kuriera stanowi ogromny potencjał - zauważył Automotive News. Według amerykańskiego producenta potencjalna wartość rynku dla zrobotyzowanego przewozu osób oraz dostaw autonomicznych to 332 mld dolarów



www.pulshr.pl | 20-10-2019 10:52:41