W trzy lata obniżyli średnią wieku kluczowej części załogi. Zawód maszynisty wraca do łask


Katarzyna Domagała-Szymonek - 20 maj 2019 17:35


PKP Intercity zatrudnia ponad 8 tysięcy pracowników. Główny trzon załogi firmy stanowią maszyniści, których w tej grupie jest ponad tysiąc. O ich rekrutacji i przygotowaniu do pracy opowiada Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Jak wyjaśnia Chraniuk, przygotowanie maszynistów do samodzielnego prowadzenia pojazdów zajmuje około dwóch lat. Dlatego to ich najbardziej poszukuje firma. Poza nimi na zatrudnienie w PKP Intercity mogą liczyć również rewidenci pociągów czy osoby chętne do pracy na warsztacie. 

- Luka pokoleniowa w zawodach kolejowych wynika z tego, że w pewnym czasie edukacja była nastawiona na humanistów. Teraz odwracamy te trend, czego efekty widzimy u siebie. Średnia wieku wśród maszynistów obniżyła się z około 50 lat (dokładnie 51 lat - dane z 2015 roku) do ponad 40 lat (dokładnie 44 lat - dane z 2018 roku). Nasze długofalowe działania powodują, że pracownicy do zawodu wracają, częściej pojawiają się też ludzie młodzi - wskazuje prezes PKP Intercity.

Więcej o pracy maszynistów, wymaganiach, jakie muszą spełnić w rozmowie wideo:

Chraniuk pytany o to, którą drogę firma częściej wybiera, by zapewnić sobie nowych pracowników - poszukiwanie ich na rynku czy wyszkolenie od podstaw - wskazuje, że wszystko zależy od tego, o jakim zawodzie mówimy.

- Osoby, które związane są z bezpośrednią obsługą pociągu to zazwyczaj pasjonaci, których chcemy wyszkolić od podstaw nawiązując współpracę na przykład ze szkołami. Natomiast, kiedy mówimy o stanowiska bardziej analityczne czy inżynierskie, to osób z takimi umiejętnościami szukamy zazwyczaj bezpośrednio na rynku - dodaje.

Więcej relacji z debat i spotkań, jakie odbyły się podczas trzech dni Europejskiego Kongresu Gospodarczego znajdziecie tutaj.



www.pulshr.pl | 20-06-2019 22:02:00