Akustyka w biurze ma znaczenie. Nawet 1/3 pracowników skarży się na hałas


Katarzyna Domagała-Szymonek - 2 kwi 2019 12:00


Szybsze zmęczenie, rozdrażnienie, spadek efektywności pracy o 30-50 procent, częstsze odrywanie się od pracy, konieczność robienia dłuższych przerw, ale także zwiększona rotacja. To tylko krótka lista konsekwencji, jakie niesie ze sobą praca w biurach, w których panują złe warunki akustyczne. Na szczęście pracodawcy coraz wyraźniej zauważają ten problem.

Gonią terminy, a tu kolega siedzący biurko obok zaczyna głośno siorbać gorącą herbatę. Łakomczuch siedzący po drugiej stronie podjada ukradkiem krakersy czy orzeszki. Inni koledzy prowadzą rozmowy przez telefon czy dyskusje z szefem. Ktoś się "przyłożył" do pracy i zrobił 50-stronicową prezentację. Teraz ją drukuje. Drugi raz. Bo wyłapał literówkę ... 

Jak wynika z badań portali bhp.abc.com.pl wynika, że 85 proc. osób, które pracują w open space'ach jest zdania, że jest na nich zbyt głośno. Co więcej, hałas dekoncentruje połowę zatrudnionych, a 60 proc. podnosi głos, jeśli chce z kimś porozmawiać (również przez telefon). Potwierdzają to eksperci z Grupy Nowy Styl, którzy wskazują, że hałas w biurze może stanowić punkt zapalny. Akustyka w miejscu pracy jest problemem dla 31,6 proc. pracowników - wynika z ich badania (wzięło w nim udział 2486 osób z 8 firm).

- Lista konsekwencji złych warunków akustycznych jest bardzo długa. Znajdziemy na niej szybsze zmęczenie, rozdrażnienie, spadek efektywności pracy o 30-50 procent, częstsze odrywanie się od pracy, konieczność robienia dłuższych przerw, większą podatność na stres, wzrost adrenaliny o 30 procent, niską zrozumiałość mowy, której konsekwencją jest konieczność podnoszenia głosu, większą liczbę popełnianych błędów, ale też większą absencję i fluktuację pracowników - wymienia Marcin Rosak z Nyquista Acoustic Design.

Problem coraz bardziej słyszalny 

Okazuje się, że temat akustyki w biurach nabiera na znaczeniu. Przekonany jest o tym m.in. Adrian Król, kierownik w dziale zarządzania produktem Grupy Nowy Styl.

- Hałas w biurze to jeden z najczęściej podnoszonych przez pracowników problemów, dlatego wprowadzanie rozwiązań akustycznych, dzięki którym jesteśmy w stanie podnieść komfort pracy i zredukować otaczające nas dźwięki, jest ważnym elementem funkcjonalnie zaaranżowanej przestrzeni - przekonuje. Jak dodaje, firmy są dziś coraz bardziej zaznajomione z tematem akustyki i szukają konkretnych produktów z odpowiednimi parametrami.

W podobnym tonie wypowiadają się eksperci z Florabo, którzy poprawiają akustykę wnętrz m.in. za pomocą roślin. - W czasach, kiedy większość z nas pracuje w open space’ach, natłok bodźców daje się we znaki. Takie warunki z kolei nie ułatwiają pozyskiwania najlepszych pracowników, którzy zwracają coraz większą uwagę na wygląd i komfort docelowego miejsca pracy - podkreśla Halina Kamińska z Florabo.

Przyznaje też, że w firmach, gdzie zrozumiano już, jak cenny jest pracownik, akustyka jest bardzo ważna i wszyscy na etapie aranżowania wnętrz dbają o to, żeby odpowiednie elementy akustyczne zostały wprowadzone.

Nie tylko ścianki 

Jak poprawić akustykę w biurach? Te najpopularniejsze elementy poza odpowiednio zaprojektowanymi meblami czy coraz popularniejszymi budkami telefonicznymi, to ekrany i panele akustyczne, wyspy sufitowe, ścianki działowe pełne lub abażurowe czy też lampy pokryte materiałami akustycznymi.

- Materiały te wykonane są ze specjalnych włókien lub filcu, który coraz częściej pochodzi z recyklingu. Wykonany jest z butelek PET lub odpadów tapicerskich. To pokazuje, że firmy kładą coraz większy nacisk na bycie eko - podkreśla Aleksandra Zalska z Marro.

Jednak - jak wskazuje Kamińska z Florabo - nie tylko meble mają wpływ na to, że w danym miejscu hałas może być mniej uciążliwy. Dużą rolę odgrywają również odpowiednio zaprojektowane aranżacje kwiatowe, które można wykorzystać nie tylko jako wolno stojące ozdoby, ale także do stworzenia paneli akustycznych, które z jednej strony pokryte są materiałem dźwiękochłonnym, a z drugiej strony odpowiednimi gatunkami roślin. Przy czym, aby rośliny spełniały swoją rolę (tłumiły dźwięki, ale także pozytywnie wpływały na jakość powietrza w biurze czy jego wystrój), muszą być zdrowe i zadbane.

Z pewnością sporo dźwięków udało się usunąć w krakowskiej siedzibie multibrandowego sklepu internetowego Answear.com. Firma rozłożyła na podłogach wykładziny i dywany, które miały wprowadzić w biurze nieco domowej przestrzeni. Wartością dodaną jest z pewnością wytłumienie niechcianych dźwięków przemieszczających się prawników. 

Wzory do naśladowania

O odpowiednią akustykę w biurach zadbali już tacy pracodawcy jak: AirBus, Infor, PKN Orlen, DB Schenker, Allegro, Ikea, mBank, PwC, Google, Karmar, Philips, Manpower Group czy Echo Investment.

Jako inspirację można też podać biuro Grupy Nowy Styl w Jaśle. Firma po przeprowadzeniu pomiarów akustycznych zdecydowała się wyposażyć biuro w budkę telefoniczną (ze względu na coraz częstsze i dłuższe rozmowy telefoniczne). Tapicerowanych ścianek użyli do obudowania drukarki, dzięki czemu udało się ograniczyć rozchodzenie się dźwięków. Dodatkowym plusem było ukrycie niezbyt estetycznie wyglądających dokumentów, kosza na śmieci i innych przedmiotów znajdujących się zwykle obok urządzenia. 

fot. Grupa Nowy Styl fot. Grupa Nowy Styl

Działy, które ze sobą nie współpracowały, zostały odgrodzone panelami akustycznymi, tym samym przestały sobie przeszkadzać. Firma postawiła na dodatkowe, wydzielone akustycznie strefy do szybkich spotkań w grupach 2-4-osobowych. Zaś w salkach konferencyjnych znalazły się panele akustyczne, które spełniły podwójną funkcję – urozmaiciły kolorystycznie wnętrza oraz skróciły czas pogłosu w pomieszczeniach.

Mówiąc o dobrze zaprojektowanych biurach - nie tylko pod kątem akustyki - warto wspomnieć o warszawskim biurze BuroHappold. Jako pierwsze w Polsce otrzymało prestiżowy certyfikat Well Certified Gold. Nowatorski, oparty na badaniach naukowych system certyfikacji opracowany przez International Well Building Institute pozwala ocenić, jak dane miejsce wpływa na zdrowie i samopoczucie ludzi.

Siedziba BuroHappold została oceniona w siedmiu głównych kategoriach, obejmujących zagadnienia takie jak: powietrze, woda, światło, odżywanie, kondycja fizyczna, komfort i umysł.

- BuroHappold kładzie nacisk na zapewnienie rozwiązań zorientowanych na użytkowników końcowych. Nasza warszawska siedziba jest znakomitym przykładem, jak efektywne i zdrowe może być biuro zorganizowane w formule tzw. open-plan. Dowodem zadowolenia naszych pracowników są wyniki badań, które przeprowadziliśmy wkrótce po rozpoczęciu pracy w biurze w nowej odsłonie – powiedział Ian Booth, partner w BuroHappold Engineering.

fot. skanska.pl fot. skanska.pl

Tytułem Well może się pochwalić również Skanska, której biurowiec Spark, gdzie mieści się główna siedziba firmy, także otrzymał taki certyfikat. Jak podkreślali przedstawiciele budowlanego giganta, biuro w Spark odzwierciedla filozofię Skanska. Łączy w sobie szczególną dbałość o środowisko naturalne z projektowaniem odpowiadającym na potrzeby człowieka.

- Spark będzie pierwszym projektem biurowym w Polsce, który jeszcze w tym roku otrzyma certyfikat WELL. To jeden z najbardziej wymagających systemów, stawiający w centrum zainteresowania zdrowie i samopoczucie człowieka. Aplikujemy o certyfikat w dwóch obszarach: dla budynku (Shell and Core) i dla przestrzeni biurowej (Interior). Po raz kolejny wytaczamy zrównoważony trend na rynku biurowym, który podnosi jakość przestrzeni do pracy w Polsce - mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor zarządzający w spółce biurowej Skanska. 

Nie trzeba nikogo przekonywać a już z pewnością osób pracujących choć przez krótki etap swojej kariery zawodowej w open space'ach, jak duży wpływ na koncentrację i efektywność w pracy mają otaczające nas dźwięki w biurze. Dlatego tak ważne jest uwzględnienie akustyki już na etapie projektowania przestrzeni do pracy. 



www.pulshr.pl | 13-11-2019 10:40:23