AI w natarciu. Do 2021 r. co czwarty informatyk może używać wirtualnego asystenta w pracy


GP - 14 lut 2019 10:20


Upowszechnianie się sztucznej inteligencji (SI) i miniaturyzacja technologii mają pozwolić, by 25 proc. pracujących informatyków, już za dwa lata, korzystała z pomocy wirtualnego asystenta.

Trend wspierania pracy wirtualnym asystentem przebadała firma analityczno-doradcza Gartner. Z analizy wynika, że w ciągu ostatnich lat udział w pracy wirtualnych pomocników rośnie stabilnie rok do roku. Jeśli trend się utrzyma to w 2021 r. 25 proc. pracujących informatyków będzie wspomagać swoje wykonywanie obowiązków botem.

Analitycy wskazują, że trendy z pracy profesjonalistów IT, w tym wirtuali asystenci, szybko przeniosą się do innych form pracy, zwłaszcza pracy cyfrowej.

Gartner przekonuje, że - jak z każdą technologią - sztuczna inteligencja będzie tanieć. Efektem będzie jej upowszechnienie i zastosowanie w niedalekiej przyszłości nie tylko w centrach serwerowych, czy placówkach badawczych, ale i w smartfonach, czy komputerach przenośnych. Pozwoli to jeszcze bardziej upowszechnić rozwiązania botów-pomocników.

- Spodziewany się, że wirtualny asystent rozpowszechni się w organizacjach - komentowała zaobserwowane wyniki badań Annette Jump, która pracuje jako koordynator badań w Gartner. W jej ocenie to kwestia dwóch, trzech lat, by zobaczyć realne wejście tej technologii do organizacji na całym świecie. Skorzystać maja zwłaszcza firmy z branż ubezpieczeń, finansów. Już mają być zainteresowane.

Boty-autentystów testują wewnętrznie takie firmy jak Amazon, czy Nokia. To zwłaszcza spersonalizowane oprogramowanie w postaci aplikacji dla pracownika lub managera. Koordynuje ono kalendarz spotkań, transport w czasie dnia pracy. Siła tych rozwiązań polega na ich uczeniu się schematów jakie charakteryzują danego użytkownika. Ta personalizacja jest kluczem do postępu i rewolucyjnego charakteru sztucznej inteligencji.

Czytaj też: Technologia zmienia oblicze HR. Pytanie jak?

Gartner szacuje, że użytkownicy będą współpracować z botem dzięki komunikatom głosowym lub krótkim poleceniom pisanym np. na telefonie lub w komputerze.



www.pulshr.pl | 25-05-2020 15:49:20