Szukasz pracownika? Wykształć go sam


Karolina Markowska - 9 lut 2019 20:00


O tym, że prawdopodobnie za kilka lat zabraknie na rynku rzemieślników, mówi się od dawna. 
Pracownik wykształcony w konkretnym kierunku to dla wielu firm skarb. Szkoły jednak z części kierunków bądź to zrezygnowały, bądź nie wprowadziły konkretnego kierunku kształcenia do swojej oferty. Firmy wychodzą jednak takiej sytuacji naprzeciw, współtworząc interesujące je kierunki nauczania.

- 15 lat temu mieliśmy 197 tysięcy uczniów uczących się zawodu. Dzisiaj mamy 63 tysiące uczących się rzemiosła. Polska gospodarka straciła 130 tysięcy młodych ludzi z talentami – powiedział w wywiadzie dla PulsHR prezes Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach prof. Jan Klimek.

Zobacz więcej: Izba Rzemieślników krytycznie ocenia prawie 1,5 roku szkół branżowych

Szkoły branżowe, jakie w Polsce działają od 1 września 2017 roku, wspierać mają przedsiębiorców w uzupełnianiu braków kadrowych. By taki proces był efektywny, konieczna jest współpraca szkolnictwa z biznesem.   

Firmy szukają pracowników na uczelniach wyższych

Firmy, bez względu na wielkość czy kierunek działania, zdają sobie sprawę z tego jak istotne jest wyszukiwanie potencjalnego pracownika już na etapie edukacji. Najczęściej słyszymy o współpracy z uczelniami wyższymi.

Przeczytaj więcej na ten temat w materiale: Inżynier "szyty na miarę". Firmy ściśle współpracują z uczelniami

Polska Grupa Górnicza od 2017 roku współpracuje z Politechniką Śląską w zakresie płatnych praktyk studenckich w kopalniach PGG. W ten sposób spółka chce zachęcić studentów do pracy w jej kopalniach po zakończeniu studiów.

Czytaj więcej: Współpraca PGG z Politechniką Śląską

Siemens wdrożył Siemens Mechatronic Systems Certification Program na Politechnice Lubelskiej. Oprócz dyplomu politechniki absolwent otrzymuje także certyfikat Siemensa.

Volkswagen współpracuje z Politechniką Poznańską od 2010 r. Uruchomiono wtedy studia dualne na kierunku automatyka i robotyka. Ponadto studenci poznańskiej uczelni mogą brać udział w programie stypendialnym Engineer Development Program.

Przeczytaj więcej: Volkswagen i Politechnika Poznańska uruchomią studia z elektromobilności

Na ścisłą współpracę z uczelniami wyższymi postawił także Orlen. PKN Orlen rozpoczął współpracę z jednym z wydziałów Politechniki Warszawskiej w Płocku, który specjalizuje się w nauczaniu chemii i petrochemii. 

Przeczytaj także: Edukacja: Firmy muszą współpracować ze szkołami i uczelniami

 

Nie tylko studenci w polu zainteresowania

- Jeśli mówimy o kształceniu zawodowym, kształceniu branżowym, to mówimy o fachowcu. Fachowca nie wyuczymy zawodu w murach szkoły, tak samo jak dobrego menedżera nie wykształcimy w czterech ścianach uczelni. Jeden i drugi muszą mieć dostęp do fachowej wiedzy. Trzeba spowodować, by ci młodzi ludzie mieli więcej czasu, by umiejętności szlifować w warsztatach pracy u boku mistrzów, którzy chcą ich kształcić – podkreśla prof. Jan Klimek.

Potrzebę bezpośredniej współpracy ze szkołami widzą także firmy. Pajak, bielska firma zajmująca się produkcją odzieży oraz śpiworów puchowych, zauważa, że na rynku brakuje pracowników, którzy byliby w stanie spełnić dość spore wymagania. Materiały nad jakimi pracuje się w firmie technologicznie wymagają często ręcznej obróbki.

- Wymagane jest bardzo duże doświadczenie. I tu jest też problem z pracownikami. My chcielibyśmy przyjąć w tej chwili trochę osób, natomiast nie ma pracowników na rynku pracy między innymi dlatego, że nie ma szkolnictwa. W Bielsku, które kiedyś miało dwie szkoły włókiennicze, od kilkunastu lat nie ma żadnego kierunku włókienniczego. My w tej chwili rozważamy wprowadzenie zamawianego dla nas kierunku zawodowego, po to, żeby móc w przyszłości wymienić kadrę – tłumaczy Wojciech Kłapcia z firmy Pajak.

O potrzebie wykwalifikowanych pracowników mówią także przedstawiciele telekomunikacyjnej firmy Sileman.

- Operujemy w branży, która pomimo tego, że na naszym rynku jest od ponad 20 lat, nadal nie doczekała się specjalizowanego kierunku. Nie ma szkół, które uczą budowy sieci teletechnicznych, technologii światłowodowych czy wreszcie tak popularnych w naszym kraju sieci kablowych. Program szkolenia specjalistów z branży informatycznej ciągle tę materię traktuje po macoszemu. Dysponujemy ogromnym doświadczeniem i uznaliśmy, że skoro możemy, to podzielimy się wiedzą – tłumaczy Paweł Bednarczyk, kierownik Centrum Nadzoru Sieci. 

Jednym z elementów współpracy są warsztaty prowadzone w siedzibie firmy (fot. Sileman) Jednym z elementów współpracy są warsztaty prowadzone w siedzibie firmy (fot. Sileman)

Efektem jest współpraca z jedną z lokalnych szkół, w której pojawi się nowy, specjalizowany kierunek – Technik Szerokopasmowej Komunikacji Elektronicznej.

- Taka współpraca nie jest gwarancją pracy. Nie takie jest założenie. Niemniej, być może (bo nie wykluczamy takiego scenariusza) któryś z uczniów zostanie naszym pracownikiem. Choć to temat przyszłości. Co do praktyk - aktualnie po raz drugi dla uczniów 3 klasy profilu informatycznego przygotowaliśmy 2 miejsca dla odbycia praktyki zawodowej. Dlaczego tylko 2? Ponieważ tylko wtedy możemy indywidualnie pracować z każdym z tych młodych ludzi, co przekłada się na poziom ich wiedzy po zakończeniu praktyki. Stawiamy na jakość, nie na ilość – dodaje Bednarczyk.

Nowelizacja ma poprawić sytuację

Na głos pracodawców odpowiedziało Ministerstwo Edukacji, nowelizując ustawę Prawo oświatowe.

- Dokonujemy takich zmian w szkolnictwie technicznym i branżowym, żeby było to szkolnictwo praktyczne, żeby pracodawca był w szkole, a uczeń u pracodawcy, żeby pracodawca uczestniczył w egzaminie, pisał razem z nami podstawy programowe – tłumaczyła minister Anna Zalewska.

Głównym celem nowelizacji jest odbudowanie prestiżu kształcenia zawodowego w Polsce. Samorządy otrzymają większą subwencję oświatową na uczniów kształcących się w zawodach, na które jest większe zapotrzebowanie na rynku pracy. Zawody te zostaną wymienione w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego.



www.pulshr.pl | 19-08-2019 22:20:17