Hojny firmowy Mikołaj, czyli co pracodawcy szykują dla pracowników na Święta


Justyna Koc - 5 gru 2018 20:00


- Polskie firmy dostrzegają siłę tradycji i szczególne miejsce, które w tej tradycji mają święta Bożego Narodzenia. Nie tylko chcą przy tej okazji obdarowywać swoich pracowników, ale też zachęcać ich do integracji i budowania miłej atmosfery w środowisku zawodowym - mówi Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i członek zarządu Randstad Polska.

44 proc. polskich pracodawców zamierza przed Świętami zaprosić pracowników na tradycyjne spotkania wigilijne. Rośnie liczba firm, które decydują się na takie inicjatywy – w ciągu roku o 4 proc. Wzrost odnotowujemy także wśród przedsiębiorców, którzy przed świętami przyznają pracownikom premie okolicznościowe. W tym roku zdecyduje się na to 39 proc. pracodawców, którzy wzięli udział w badaniu Randstad. To rozwiązanie notuje systematyczny wzrost od 3 lat (w ostatnim roku o 2 proc.).

Nieco więcej firm niż przed rokiem wręczy bony podarunkowe (wzrost o 2 proc. do 27 proc.). Paczki na święta dla dzieci pracowników przygotowuje co czwarty pracodawca. Rośnie liczba przedsiębiorców, którzy wspólnie z pracownikami przed świętami włączają się w akcje charytatywne (o 4 proc. do 18 proc. w najnowszej edycji badania).

Czytaj też: Polacy wydadzą więcej na święta niż rok wcześniej

- Polskie firmy dostrzegają siłę tradycji i szczególne miejsce, które w tej tradycji mają święta Bożego Narodzenia. Nie tylko chcą przy tej okazji obdarowywać swoich pracowników, ale też zachęcać ich do integracji i budowania miłej atmosfery w środowisku zawodowym. Dlatego w tym roku także nie zabraknie w biurach i zakładach pracy wspólnych spotkań z drobnymi upominkami i tradycyjnymi wypiekami - – podkreśla Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i członek zarządu Randstad Polska.

- Ta przedświąteczna atmosfera sprzyja także działaniom na rzecz naszego najbliższego otoczenia - firmy coraz częściej w tym okresie wspierają więc akcje pomocy potrzebującym i ważne społecznie inicjatywy, zachęcając pracowników do wskazywania inicjatyw i zapraszając ich do akcji wolontariackich – dodaje Hryniszyn.

Coraz rzadziej na przestrzeni lat firmy decydują się na organizowanie większych spotkań przedświątecznych, na które zapraszają nie tylko pracowników, ale także ich rodziny (Fot. Shutterstock) Coraz rzadziej na przestrzeni lat firmy decydują się na organizowanie większych spotkań przedświątecznych, na które zapraszają nie tylko pracowników, ale także ich rodziny (Fot. Shutterstock)

Coraz rzadziej na przestrzeni lat firmy decydują się na organizowanie większych spotkań przedświątecznych, na które zapraszają nie tylko pracowników, ale także ich rodziny. Jeszcze w 2015 roku decydowało się na taką inicjatywę 8 proc. pracodawców, w tym roku to już tylko 2 proc.

W stosunku do zeszłego roku wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy nie planują żadnych szczególnych działań w tym okresie (z 9 proc. do 13 proc.), ale – spoglądając na wyniki z jeszcze wcześniejszych lat – widzimy, że ten odsetek w Polsce jest co roku raczej zbliżony.

Ile wydadzą pracodawcy na prezenty?

37 proc. pracodawców szykuje dla swoich pracowników tylko jedną inicjatywę przedświąteczną, ale nie brakuje firm, które decydują się na łączenie różnych pomysłów (24 proc. - dwie inicjatywy, 14 proc. - trzy inicjatywy). Najczęściej przedsiębiorcy łączą firmowe wigilie z premiami (7 proc.) lub bonami towarowymi (4 proc.).

Wyraźnie rośnie liczba przedsiębiorców, którzy na inicjatywy związane ze świętami Bożego Narodzenia wydadzą od 100 do 300 zł na jednego pracownika (wzrost z 32 proc. do 37 proc.). Jest to jednak wzrost kosztem liczby firm, które planują wydać więcej w przeliczeniu na jednego zatrudnionego.

W grupie przedsiębiorców, którzy mają na ten cel od 300 do 500 zł notujemy spadek z 24 proc. do 22 proc., a wśród tych, którzy przekroczą kwotę 500 zł, badanie pokazuje spadek z 16 proc. do 13 proc.

37 proc. pracodawców szykuje dla swoich pracowników tylko jedną inicjatywę przedświąteczną (Fot. Shutterstock) 37 proc. pracodawców szykuje dla swoich pracowników tylko jedną inicjatywę przedświąteczną (Fot. Shutterstock)

Premie świąteczne i bony podarunkowe

W tym roku pracodawcy, którzy zdecydują się na premie świąteczne dla pracowników, w większości przyznają je wszystkim zatrudnionym (75 proc.; przed rokiem 84 proc.). Rośnie odsetek tych firm, w których premie nie będą powszechne – 13 proc. przyzna je większości pracowników, 4 proc. – mniej niż połowie zatrudnionych, 3 proc. – tylko pojedynczym osobom. W większości przypadków (59 proc.) kwota będzie zróżnicowana ze względu na stanowisko lub dział.

Bony podarunkowe trafią przeważnie do ogółu zatrudnionych w danej firmie (86 proc. wobec 92 proc. w zeszłym roku), ale w tej kwestii także rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy ograniczą to rozwiązanie do większości zatrudnionych (11 proc.), mniej niż połowy załogi (2 proc.) lub pojedynczych osób (1 proc.). 64 proc. przedsiębiorców wartość bonów uzależnia od stanowiska lub działu, w którym zatrudniony jest pracownik.



www.pulshr.pl | 15-12-2018 14:21:12