Zagórowski: W przeciwieństwie do związkowców menedżer jest rozliczany z prawdy


JP - 1 mar 2016 17:17


W książce „Rekiny biznesu w mediach” Aleksandry Ślifirskiej jednym z rozmówców jest były prezes JSW Jarosław Zagórowski. Zwraca w niej uwagę na konieczność mówienia prawdy i to, że brak kontaktu ze stroną społeczną był jednym z podstawowych błędów.

– Menedżer musi mówić prawdę, bo z tej prawdy w przeciwieństwie do liderów związkowych jest rozliczany. Odszedłem ze spółki, ponieważ jako menedżer nie mogłem kłamać i głosić populistycznych haseł, tak jak robią to związkowcy – mówi Jarosław Zagórowski w książce „Rekiny biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego” Aleksandry Ślifirskiej, doradcy ds. komunikacji strategicznej dla zarządów.

Pierwsze skrzypce grają w książce czołowe postacie polskiego biznesu. Wśród nich, obok Rafała Brzoski, Piotra Voelkela, Ireny Eris, Rafała Bauera – znalazł się Jarosław Zagórowski, były prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

W książce pojawił się obszerny wywiad z byłym prezesem JSW, który krok po kroku podsumowuje swoje cenne doświadczenie w kierowaniu spółką i prowadzonej w niej komunikacji. Zdaniem Zagórowskiego każdy prezes w kontakcie z pracownikami pokazuje swoją menedżerską klasę, a wykorzystywanie w tym mediów w bardzo dużych organizacjach bywa kluczowe.

Zagórowski jako doświadczony menedżer opowiada, jak budował komunikację w spółce, gdzie upatruje jej największe atuty i jak komunikacja wewnątrz spółki przełożyła się na rynkowy i wizerunkowy sukces.

Zdaniem Ślifirskiej mało który prezes spółki węglowej jest przygotowany do takiej roli i mało który w tej branży lider przygotowuje się do budowania relacji, a przecież przed każdym spotkaniem, zarówno face to face z załogą, liderami związkowymi, jak i do dyskusji medialnych, prezesi muszą się przygotowywać.

To na co zwraca uwagę Zagórowski, który jest pokazany jako przykład jednego z najsprawniejszych w branży, to o wiele trudniejsza pozycja lidera biznesowego. Związkowiec może odwoływać się do najbardziej populistycznych haseł i manipulacji, menedżer musi eksponować fachową wiedzę i sposobem jej przedstawiania zaskarbiać sobie zaufanie społeczne. 

– Prezes, który nie odbył solidnych godzin treningu komunikacji poprzez debatę, w dyskusji będzie na straconej pozycji. Prezes nieświadomy tego, że musi mieć swój główny przekaz, wizję, którą objaśnia w prosty, obrazowy sposób, zawsze przegra, nawet kiedy ma talent do zarządzania – uważa Ślifirska.

Lekcje biznesu

Zagórowski jako wieloletni lider JSW dokonuje podsumowań i udziela lekcji. 

– Lider powinien dużo czasu poświęcić na spotkania. Przyznaję, że czasami zdarzało się tak, że musieliśmy szybko podjąć decyzję i nie rozmawialiśmy ze stroną społeczną – przyznaję to otwarcie. Dziś wiem, że jest to jeden z podstawowych błędów. Kiedy dochodzi do spotkania człowieka z człowiekiem i obydwoje są na bardzo skrajnych spolaryzowanych pozycjach, to właśnie przez rozmowę są w stanie, troszeczkę z tych skrajnych pozycji zbliżyć się do środka – opowiada w rozdziale „Classicus contra hejtus”.

Rozmowa porusza wiele wątków, które mogą interesować branżę przemysłową, a także liderów związków zawodowych. Dlaczego w relacjach ze związkami zawodowymi nigdy nie działa zasada wzajemności? Dlaczego w przekazach medialnych zawsze wygrywają związkowcy? Dlaczego górnicy jako grupa zawodowa potrzebują odbudowania wizerunku? Dlaczego mówiąc do górników nie można czytać z kartki? I wreszcie dlaczego Piotr Duda boi się utraty stanowiska? To tylko kilka aspektów, które zdradza Zagórowski, obecnie doradca zarządu KPMG.

Rozmowa porusza także bardzo newralgiczny temat lobbingu. Zagórowski uznaje lobbing za bardzo ważny element komunikacji w biznesie, a jego zdaniem lobbing szczególnie ważny jest na etapie powstawania różnych strategii.

– Lobbowanie za swoimi sprawami jest rzeczą oczywistą, z tym że – i to chciałbym bardzo mocno podkreślić – dzieje się to na etapie powstawania różnego rodzaju strategii. Po takich dyskusjach w Brukseli urzędnicy wypracowują strategię, która ponownie podlega opiniowaniu. Dopiero potem powstaje dyrektywa i na tym kończy się proces. A zatem lobbing odbywa się na etapie tworzenia koncepcji strategii. W Polsce wygląda to skrajnie inaczej, ale może dlatego, że mamy z lobbingiem do czynienia wtedy, kiedy prawo jest już napisane, a my chcemy je zmienić. Lobbing stał się negatywny, bo kojarzy się ze zmianą prawo podyktowaną czyimś, konkretnym interesem – dodaje.

Komunikacja to podstawa

Zdaniem Zagórowskiego komunikacja w spółce to podstawa, bez niej nie da się zrealizować żadnej wizji. 90 proc. strategii biznesowej to skuteczna komunikacja lidera spółki – tak uważa Rafał Brzoska, prezes grupy Integer.pl. Zdaniem Piotra Voelkela, lidera Grupy Kapitałowej VOX – każdy kto zarządza milionami jest w jakimś sensie na scenie i musi znać tajniki poruszania się po niej, i to bez względu czy ogląda go 5 czy 1000 osób.

– Z doświadczenia wiem, że strategia komunikacji  opiera się na wartościach przywódcy. Liderzy potwierdzili to w 100 proc. swoimi osobistymi opowieściami. Dlatego proponuję w niej naukę profilu publicznego poprzez taki wzorzec wartości. Bo wartości pozwalają skutecznie skomunikować się rekinowi ze światem i atrakcyjnie pokazać płetwę – mówi Ślifirska.



www.pulshr.pl | 10-04-2020 21:33:59