• Forum Odpowiedzialnego biznesu opublikowało jubileuszowy, 15. raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.
• To największy w Polsce przegląd działań biznesu społecznie odpowiedzialnego.
• Raport obejmuje praktyki CSR w siedmiu obszarach: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
• Przyjrzeliśmy się bliżej praktykom, jakie podejmują firmy w zakresie pracy.
Wśród 99 inicjatyw z zakresu pracy znalazły się między innymi te dotyczące bezpieczeństwa pracy, zdrowia, partycypacji i integracji pracowniczej, rozwoju pracowników, przyjaznej rekrutacji i adaptacji. Nowością jest tzw. „mobilna rekrutacja” aktywizująca zawodowo wybrane społeczności lokalne.
Poniżej przedstawiamy wybrane praktyki wyróżnione w raporcie Forum Odpowiedzialnego Rozwoju:
INTEGRACJA PRACOWNIKÓW
• Hestia realizuje program "Po Godzinach". To spotkania integracyjne po pracy. Gośćmi są osoby ze świata kultury, sztuki, teatru, sportu i polityki. Spotkania prowadzone są przez jednego z pracowników Eego Hestii – doświadczonego radiowca. Najlepsze pytania do gości są nagradzane upominkami związanymi z zaproszoną osobą. Do tej pory na spotkaniach gościli m.in.: Marian Opania, siatkarze z Lotos Trefl Gdańsk, John Porter, Stanisław Tym, Mirosław Baka, Zbigniew Zamachowski, Katarzyna Figura, Czesław Lang, Krzysztof Skiba czy Leszek Możdżer. Spotkania są otwarte też dla mieszkańców Trójmiasta.
• Grupa Nowy Styl - bezpiecznie, zdrowo, sportowo – Dzień Otwarty Grupy Nowy Styl to doroczne wydarzenie o charakterze integracyjno-edukacyjnym dla pracowników Grupy Nowy Styl
oraz ich rodzin.
• PKN Orlen organizuje każdego roku dzień otwarty dla rodzin pracowników. Wykwalifikowani przewodnicy-pracownicy opowiadają o PKN ORLEN, procesach produkcyjnych, produktach i ochronie środowiska oraz ciekawostkach z życia firmy. Jedną z atrakcji jest poligon Zakładowej Straży Pożarnej. Poza tym firma organizuje Orlen Olimpiadę - to rozgrywki sportowe w 11 dyscyplinach, w których rywalizowało 2 tys. pracowników z polskich i zagranicznych spółek GK ORLEN.
• DB Schenker zatrudnia ok. 2 tys. pracowników. W 2016 r. po raz pierwszy zorganizowany został Dzień Otwarty dla ich rodzin.
• T-Mobile Polska organizuje Kids Day - to dzień, kiedy dzieci pracowników T-Mobile Polska odwiedzają miejsce pracy rodziców. W firmie czekają na nich konkursy, zabawy i przedstawienia. Mają również możliwość odwiedzenia swoich rodziców przy ich stanowiskach pracy.
• Dentsu Aegis Network Polska - w 2016 r. w firmie kontynuowana była inicjatywa "Odwiedziny dzieci w firmie".
• Hewlett Packard Enterprise w ramach jednodniowej akcji Take Our Children To Work, organizowanej od 2012 r., zaprasza dzieci pracowników do biura, gdzie poznają pracę rodziców, zapoznają się z nowymi technologiami i wartościami propagowanymi przez HPE, jak wielokulturowość oraz znaczenie edukacji i współdziałania na rzecz innych.
• Luxoft Poland realizuje praktykę One Team. To szereg działań i projektów, które mają wesprzeć adaptację i integrację pracowników ekspatów w Luxoft Poland i w Polsce.
• SumiRiko Poland - tutaj pracownicy oraz ich rodziny mają okazję wziąć udział w Dniu Zdrowia i Bezpieczeństwa. Podczas imprezy uczestnicy mogą dokonać pomiaru ciśnienia, poziomu glukozy, cholesterolu, EKG, jak również uzyskać porady dietetyka.
FIRMA PRZYJAZNA RODZICOM
• Ergo Hestia - jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce otworzyła przedszkole dla pracowników.
• T-Mobile Polska organizuje półkolonie "Wakacje z T-Mobile". Półkolonie pomagają rodzicom-pracownikom firmy zorganizować opiekę nad dziećmi w czasie wakacji. Poza tym w biurze głównym T-Mobile znajduje się Pokój Przyjazny Rodzicom. To miejsce, w którym pracownicy mogą pracować jednocześnie mając pod opieką swoje dzieci.
• Antalis Poland - każdy pracownik firmy, któremu urodzi się dziecko, dostaje bon upominkowy do sklepu z artykułami dziecięcymi w wysokości kilkuset złotych.
• Bank Gospodarstwa Krajowego przyznaje dwa dni opieki nad dzieckiem dla rodzica, wypłaca "becikowe" dla nowonarodzonych dzieci, a także oferuje dofinansowanie do opieki medycznej członków rodzin pracowników oraz do wczasów i wyjazdów dla dzieci.
• Dentsu Aegis Network Polska uruchomiła w 2015 r. w budynku firmy Wonderland, czyli miejsce profesjonalnej opieki dla dzieci w godzinach pracy ich rodziców. Prowadzone są też dodatkowe zajęcia, takie jak półkolonie czy obchody Dnia Dziecka.
• Infosys ma własne przedszkole.
• Volswagen Poznań realizuje natomiast program "Przyszła mama", w ramach którego firma oferuje np. krótszy dzień pracy, miejsce parkingowe, pomieszczenie dla matek karmiących.
• Bank Millenium realizuje program "Rodzice na TAK", który obejmuje szereg inicjatyw skierowanych do rodziców i dzieci, m.in.: stronę intranetową z poradami dla rodziców; dofinansowanie projektów kulturalnych i sportowych promujących rodzinne spędzanie czasu; wydarzenia i konkursy skierowane do dzieci lub rodziców.
• PKN Orlen w ramach praktyki Pracodawca Przyjazny Rodzinie zapewnia wiele świadczeń prorodzinnych: dodatkowe 2 dni opieki nad dzieckiem do 3 roku życia, dodatkowa godzina na karmienie, żłobek, pakiet świadczeń socjalnych, upominek dla nowo narodzonych dzieci, badania kobiet w ciąży, pokoje dla matek karmiących, przesyłanie informacji z firmy do osób na urlopach rodzicielskich, a także przewodnik dla rodziców w intranecie.
WSPARCIE PRACOWNIKÓW
• Antalis Poland oferuje program outplacementowy dla wszystkich pracowników, którzy rozstają się z firmą.
• Bank Gospodarstwa Krajowego, PKO Bank Polski, Volkswagen Poznań realizują pracownicze programy emerytalne.
• ArcelorMittal - Marszobieg Charytatywny stał się stałym elementem firmowego Tygodnia Zdrowia, który w ArcelorMittal Poland organizowany jest corocznie na początku października.
• Bibus Menos - program wsparcia pracowników to 3 filary: zdrowie, pomoc socjalna, rozwój pracowników.
• Pelion - dziecko jednego z pracowników Pelion urodziło się z połową serca. Serce Mikołaja wymaga operacji, która może odbyć się w Niemczech. Pracownicy firmy bardzo szybko zareagowali na informację o chorobie dziecka. Zostały opracowane specjalne plakaty, ruszyła komunikacja zachęcająca wszystkie spółki do włączenia się do pomocy. Pracownicy ruszyli w Polskę do spółek z grupy, gdzie organizowali zbiórki środków na ten cel, smażąc gofry. Chętny mógł wpłacić dowolną kwotę jako darowiznę na konto DOZ Fundacji na leczenie Mikołaja. Udało się zebrać ponad 130 tys. zł.
• mBank na stronie internetowej www.slowamajamoc.com zachęca klientów do pokazania, jak wielką moc mają ich słowa i opisania na dowolnych platformach społecznościowych sytuacji, w której pracownik banku pozytywnie ich zaskoczył. Dzięki hashtagowi #SłowaMająMoc każdy komentarz jest przekazywany pracownikom mBanku.
• Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice - w związku z trudną sytuacją kilku rodzin pracowników od 2015 r. świąteczna pomoc dla potrzebujących ma charakter wewnętrznej zbiórki. Rodziny wskazuje Zakładowa Komisja Świadczeń Socjalnych. Zachowana jest anonimowość, a do informacji podaje się wyłącznie wiek i płeć dzieci oraz potrzeby rodzin. Przez tydzień wolontariusze zbierają datki oraz dary rzeczowe.
ZDROWIE PRACOWNIKÓW
• Cemex propaguje aktywny tryb życia i zachęca wszystkich do aktywności fizycznej poprzez cykl różnych działań oraz wsparcie finansowe inicjatyw sportowych. W ramach wspierania rozwoju sportu firma powołała Pracownicze Kluby Sportowe.
• Cognifide Polska uruchomiła program Feel Good @ Cognifide, który ma na celu dbałość o wellness i well-being pracowników.
• Credit Suisse organizuje wystawę Health Expo w ramach której przeprowadza się degustację zdrowych potraw, pomiar poziomu glukozy we krwi oraz cholesterolu, pomiar ciśnienia krwi, hydroterapię, test harwardzki, spirometrię, masaż rozluźniający, pomiar wzrostu tkanki tłuszczowej i masy ciała oraz ustala tzw. rzeczywisty wiek biologiczny każdego z uczestników.
• Ergo Hestia posiada w Gdańsku Centrum Zdrowego Pracownika. Składa się ono z 2 jednostek: gabinetu profilaktyki medycznej oraz sali ćwiczeń. W gabinecie pracownicy mogą wykonać USG
oraz odbyć konsultację ze specjalistą: internistą, radiologiem, dietetykiem, dermatologiem lub endokrynologiem. Badania i wizyty realizowane są w ramach rocznego limitu finansowanego
przez pracodawcę.
• Grupa GPEC - w 2016 r. w ramach Programu Promocji Zdrowia Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych Grupy GPEC został rozszerzony o: cykliczne dostawy owoców dla pracowników (2 razy w tygodniu), cykliczne zajęcia z trenerem personalnym w miejscu pracy (2 razy w tygodniu), dofinansowanie świeżo wyciskanych soków w bufecie i karnety na masaże. Dodatkowo postawiono stacje i wiaty rowerowe oraz przebieralnie dla pracowników-rowerzystów.
• PKN Orlen zmienił organizację czasu pracy z pięcio na czterobrygadowy. Niwelowanie skutków pracy zmianowej polegało na organizacji spotkań edukacyjnych specjalistów z dziedziny dietetyki i aktywności fizycznej z pracownikami zatrudnionymi w systemie zmianowym, w tym pracy nocnej, i dystrybucji materiałów dydaktycznych. Dzięki tym działaniom udało się podnieść świadomość pracowników dotyczącą zdrowego stylu życia, a poprzez to wpłynąć na minimalizację absencji w pracy.
• Polpharma zdecydowała się pomóc swoim pracownikom uzależnionym od nikotyny. Łącznie w 3 lokalizacjach Grupy Polpharma od 2013 r. w terapii wzięło udział ok. 70 pracowników, a 79 proc. deklarowało uwolnienie się od nałogu.
• Pelion - w ramach powakacyjnej kontroli onkologicznej, lekarze specjaliści zbadali pod kątem nowotworów znamiona skórne pracowników.
• Volkswagen Poznań - w fabryce samochodów znajduje się Centrum Rehabilitacyjno-Sportowe z siłownią i salą fitness oraz gabinetem fizjoterapeutycznym. Poza tym firma oferuje program Checkup - bezpłatny przgląd zdrowotny pozwalający monitorować stan zdrowia i zapobiegać chorobom.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA
• Bank Gospodarstwa Krajowego - raz w roku pracownicy banku mogą wziąć udział w konkursie Idea-lista, zgłaszając swoje pomysły na poprawę funkcjonowania firmy w sześciu różnych kategoriach.
• Grupa ING organizuje natomiast konkurs Innovation Bootcamp, którego celem jest pobudzenie kreatywności pracowników, a także promowanie innowacyjnego podejścia w codziennej pracy.
• Grupa Nowy Styl realizuje program Sugestii Pracowniczych. Służy on zbieraniu inicjatyw i pomysłów pracowników dotyczących usprawnień technologicznych i konstrukcyjnych, utrzymania ruchu oraz bezpieczeństwa w zakładach produkcyjnych.
• Orange Polska może pochwalić się inicjatywą klubów "Słuchamy i działamy". Polega ona na zaoferowaniu pracownikom Orange Polska możliwości podejmowania własnych inicjatyw i wdrażania usprawnień w swoim bezpośrednim środowisku pracy.
• Sitech - tu pracownicy mogą składać wnioski racjonalizatorskie na poprawę miejsca pracy (w wersji papierowej i elektronicznej w specjalnym systemie, który umożliwia sprawdzenie statusu wniosku). Pracownik, którego wniosek został wdrożony, otrzymuje premię.
• Skanska - od marca do końca maja 2016 r. odbyło się w firmie 77 spotkań zespołów pracowników „Twoja opinia ma znaczenie”. Wzięło w nich udział 6500 pracowników produkcyjnych i umysłowych.
• SumiRiko Poland relizuje projekt "Suiage dla bezpiecznej pracy" (z języka japońskiego dosłownie: „wysysanie informacji od pracowników”). Za pomocą formularza pracownicy mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia oraz sugestie co do rozwiązań lub usuwania potencjalnych zagrożeń, jakie mogą się pojawić na ich stanowisku pracy.
• Infosys Poland - w celu wzmocnienia dialogu oraz usprawnienia przepływu informacji między pracodawcą a pracownikami powołano Radę Pracowników.
• PKO Bank Polski - tu funkcjonuje Centrum Innowacji oparte na idei crowdsourcingu – czerpaniu wiedzy z doświadczeń wielu osób.
• Press-Service Monitoring Mediów - z inicjatywy pracowników z ogólnego budżetu firmy wydzielana jest co roku kwota na budżet pracowniczy. O jej wydatkowaniu zdecydować mogą wszyscy w głosowaniu.
• Volkswagen Poznań realizuje praktykę "Proces Ciągłego Ulepszania", który polega na organizacji warsztatów i szkoleń dla pracowników podczas których generowane są pomysły optymalizacyjne.
PRZECIWDZIAŁANIE NADUŻYCIOM W MIEJSCU PRACY
• Orange Polska realizuje szkolenie „Etyka w Orange – czy wiesz, jak działać?”.
• SumiRiko Poland w ramach praktyki "Równe szanse i przeciwdziałanie dyskryminacji w pracy" organizuje specjalne spotkania oraz prelekcje i szkolenia mające na celu podnoszenie świadomości pracowników.
REKRUTACJA I ADAPTACJA
• Capgemini Polska organizuje dni otwarte dla językowców. Celem jest pokazanie osobom z zewnątrz, jak wygląda Capgemini Polska, oraz zachęcenie do aplikowania do pracy w firmie. Oprócz tego firma organizuje Mobilne Przystanki Pracy - to projekt mający na celu dotarcie z ofertą pracy do osób, które nie znają firmy, nie pracowały w korporacji.
• Promedica Care, która organizuje legalne wyjazdy za granicę do pracy w charakterze opiekuna osób starszych – aby wyjść naprzeciw osobom, które mają problem z dojazdem do najbliższego oddziału firmy − ruszyła z projektem Mobilna rekrutacja. Rekrutacyjny bus dojeżdża do małych miejscowości, gdzie każdy zainteresowany pracą za granicą może zapoznać się z warunkami zatrudnienia.
• Firma Pelion organizuje natomiast Welcome Day. To spotkanie osób wybranych w ramach rekrutacji na staże wakacyjne oraz opiekunów staży w firmie.
• Firma Best realizuje natomiast rozbudowany program adaptacji. Nowi pracownicy przechodzą dwa dni szkoleń, zapoznają się z załogą oraz otrzumują tzw. welcomepack zawierający: Kodeks etyki, Handbook, podręcznik „Co należy wiedzieć o pracy w BEST?” oraz gadżety firmowe.
• Grupa Lotos realizuje program adaptacyjny dla nowych pracowników - "Wsparcie na starcie". Nowo zatrudniony pracownik otrzymuje wsparcie w postaci: opiekuna pomagającego we wdrożeniu w zadania i funkcjonowanie w firmie; materiałów informacyjnych wraz z multimedialną prezentacją o firmie i sposobach dotarcia do ważnych dla siebie informacji; cyklu szkoleń; wizyty na instalacjach produkcyjnych – poznanie specyfiki rafinerii.
• Volkswagen ma natomiast program StartUp. W ramach programu pracownicy poznają wszystkie najważniejsze obszary firmy oraz zasady jej funkcjonowania.
WORK-LIFE BALANCE
• ArcelorMittal Poland organizuje Dni Równowagi, które mają na celu zwiększenie efektywności pracy pracowników, a także poprawę komfortu ich życia codziennego.
• Firma BASF Polska realizuje inicjatywę Work-Life Balance poprzez organizację wydarzeń oraz akcji, których celem jest budowanie zaangażowania pracowników z każdej lokalizacji firmy, sprzyjanie lepszemu poznawaniu się, a także tworzenie przyjaznej atmosfery pracy. Są to m.in.: spotkania świąteczne, rozgrywki sportowe oraz masaże.
• Wellbeing Dentsu to program skierowany do pracowników grupy Dentsu Aegis Network promujący idee work -life balance. W 2016 r. wspierano firmowe drużyny sportowe, przeprowadzono cykl masaży biurowych dla pracowników, promowano zdrowy tryb życia oraz żywienia poprzez organizację „Dnia Zdrowia” dla pracowników.
• Flex@PwC to system umożliwiający dopasowanie systemu pracy do indywidualnych potrzeb. Obejmuje on 4 rozwiązania:1. Zredukowane godziny pracy. 2. Dopasowanie godzin, w których pracownik pracuje. 3. Ustalenie dni w tygodniu/miesiącu, w które pracownik pracuje z domu. 4. Możliwość wzięcia od 1 do 4 miesięcy przerwy w pracy, w ramach których firma zobowiązuje się płacić relatywnie do okresu nieobecności 25 proc. pensji za każdy miesiąc urlopu.
• Tchibo Warszawa realizuje Program Równowaga Praca Rodzina. To rozwiązania, które mają pomóc pracownikom w zachowaniu równowagi pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym.
ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW
• Firma Best realizuje program oparty na grywalizacji - Play Best.
• Grupa GPEC w odpowiedzi na potrzeby pracowników wdrożyła program Grupa GPEC Gra – platformę grywalizacyjną, w ramach której pracownicy realizują zadania związane m.in. z: dbaniem o zdrowie, rozwijaniem pasji, uprawianiem sportu i rozwijaniem umiejętności zawodowych.
• Orange Polska stanęła przed wyzwaniem, jak efektywnie i skutecznie przekazać pracownikom informacje o nowej strategii i jej filozofii działania – tak aby każdy wiedział, co ona dla niego oznacza, i zaangażował się w jej realizację. Skorzystano z formy gry strategicznej - Miasto Orange.
Oprócz tego szereg firm organizuje wiele inicjatyw związanych z wolontariatem pracowniczym, bezpieczeństwem pracy, a także szkoleniem i rozwojem kadry. Jest ich jednak tak wiele, że nie sposób wymienić wszystkie. Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem, który znajdziecie w pliku pdf poniżej.
*Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)