PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Społecznie odpowiedzialny biznes to tylko marketingowa wydmuszka?

Pomalowano wiele płotów i posadzono sporo drzewek, aby "zaliczyć" społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Szlachetna w zamyśle koncepcja przeżywa kryzys. Coraz mocniej w rzeczywistości sadowi się za to idea zrównoważonego rozwoju (SDG). Ale i ją łatwo sprowadzić na manowce.

Społecznie odpowiedzialny biznes to tylko marketingowa wydmuszka?
Fot. Shutterstock
REKLAMA
  • Zazwyczaj media piszą o godnych naśladowania przykładach z dziedziny CSR czy SDG. I dobrze! Są coraz powszechniejsze. Ale lista odstępstw - nieetycznego lub fasadowego działania firm - wciąż nie jest krótka.
  • Do erozji CSR przyczyniają się nieprzemyślane akcje oparte często na wolontariacie pracowniczym i… dobrych chęciach.
  • Przejrzystość działania i przestrzegania zasad CSR wymuszają m.in. media społecznościowe. To one upowszechniają nową normę - miarą sukcesu w biznesie staje się już nie tylko wynik finansowy. Firmy muszą rzetelnie informować o swojej działalności.

Nadal na całym globie zatrudnia się na niewolniczych warunkach setki tysięcy zdesperowanych osób, w tym uchodźców i migrantów. Nadal mobbing i molestowanie seksualne naruszają standardy pracy i prawa człowieka. Nadal co dziesiąta osoba na świecie daje łapówkę, aby otrzymać pożądaną usługę czy towar.

UE wciąż walczy z plagą przekrętów w płatnościach VAT, podobnie jak z zatajaniem rachunków i przedmiotu opodatkowania, ucieczką w "niewypłacalność" lub wieloma innymi sposobami obniżenia podatku CIT, włącznie z wyprowadzaniem zysków do rajów podatkowych.

Zazwyczaj media piszą o godnych naśladowania przykładach z dziedziny CSR czy SDG. I dobrze! Są coraz powszechniejsze. Ale lista odstępstw - nieetycznego lub fasadowego działania firm - wciąż nie jest krótka. Słabym usprawiedliwieniem dla przedsiębiorców tak postępujących jest to, że państwo i polityka publiczna nie zawsze grają fair, co rozluźnia etyczne hamulce.

Fundamenty przyzwoitości

Lichwę potępiały już teksty wedyjskie sprzed 4000 lat. Uściślił te wskazania św. Tomasz. Dla zrównoważenia złych uczynków i odkupienia grzechów, religie nakazują podatek na rzecz ubogich - dobrowolny (chrześcijaństwo) lub obowiązkowy (islam). Czasami narzucano niepisane kanony, głosząc, że szlachectwo zobowiązuje - kto ich nie wypełnia, nie zasługuje na "bycie w dobrym towarzystwie". Przedsiębiorcy od zawsze funkcjowali w świecie wartości.

- Spełnianie podstaw związanych z prawem i biznesem, w tym płacenie podatków, to oczywistość. CSR pokazuje natomiast, że warto być przyzwoitym - stwierdziła Beata Konecka, marketing manager w DB Schenker.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Społecznie odpowiedzialny biznes to tylko marketingowa wydmuszka?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Zeghar 2019-01-24 15:27:03

    No ktoś to wreszcie powiedział głośno. A tak na marginesie tych wszystkich akcji społecznych - znam firmę Skarbu Państwa (czy jak to się to teraz zwie), gdzie ludzie za udział w takich akcjach biorą udział w ramach płatnych nadgodzin.

  • Jerzy 2019-01-24 10:29:39

    OD DAWIEN DAWNA WIADOMO ŻE BOGACI (majetni ludzie) NIE CHCĄ SIĘ DZIELIĆ. A raczej rzadko zarobili uczciwie. Idlatego (myślę) że 1917 rok jest coraz bliżej.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.