PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Rola biznesu we wspieraniu kultury i artystów

• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego należy do mniej zamożnych resortów, a to państwo jest największym mecenasem kultury w naszym kraju.
• Dużym wyzwaniem jest więc zaktywowanie biznesu, by wspierał kulturalne przedsięwzięcia, nie tylko tam, gdzie widzi interes do zrobienia.
• Może jednak wspierać artystów, twórcze rozwiązania nie wprost, ale takie metody są mało popularne.

Rola biznesu we wspieraniu kultury i artystów
Są projekty priorytetowe, które powinny dostawać środki z budżetu centralnego, ale zaangażowanie prywatnego kapitału w kulturę powinno być większe (fot.pixabay)
REKLAMA

W krajach zachodnich powszechne są fundacje zakładane przez biznesmenów, ludzi majętnych, których celem jest wspieranie kultury. Rolą fundacji jest wybieranie ciekawych artystów, wydarzeń, przedsięwzięć i przekazywanie im pieniędzy na rozwój. W Polsce taki mecenat kultury jest w powijakach.

– W naszym kraju fundacje zakładają artyści szukający pieniędzy na swoją działalność – zauważa Magdalena Gawin, podsekretarz stanu w MKiDN. – Obecnie to państwo jest największym mecenasem kultury w Polsce. Poza kilkoma wyjątkami, wielkie kariery oparte są na mecenacie państwa. To podstawowe źródło finansowania kultury wysokiej. A potrzeby są ogromne. Tegoroczny budżet resortu to 350 mln zł, a na samą ochronę zabytków wnioskowano w sumie na ponad 750 mln zł – wylicza.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Magdalena Gawin (fot.PTWP)
Magdalena Gawin (fot.PTWP)

Zdaniem niektórych, Ministerstwo Kultury jest niedoceniane przez inne resorty, samo też nie ma siły przebicia i chęci, by na kulturę patrzeć mniej „sztampowo”.

– Nie podoba mi się myślenie, że państwo ma dać pieniądze na kulturę – twierdzi Adam Maciejewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w latach 2013-2014, ekonomista i poeta. – Dziś dużo mówi się o innowacyjności. Mamy kolejną perspektywę unijną, a MKiDN stoi jakby z boku decyzji o alokacji środków na innowacje w biznesie. Zapomina się, że innowacje także dotyczą sfery kultury, wiele firm tworzy rzeczy nie tylko użyteczne, ale i piękne, które są wynikiem pracy artystów. Kultura to nie tylko dziedzictwo narodowe, ale też tworzenie praktycznych rozwiązań w biznesie, na drogach, w komunikacji – dodaje.

Adam Maciejewski (fot.PTWP)
Adam Maciejewski (fot.PTWP)
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rola biznesu we wspieraniu kultury i artystów

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.