Raporty społeczne firm korzystne dla konsumentów

Przygotowywane przez firmy tzw. raporty społeczne są korzystne dla konsumentów; być może wkrótce stanie się to obowiązkiem - mówiono podczas w poniedziałkowej konferencji w Katowicach nt. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Raporty społeczne firm korzystne dla konsumentów

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

4 cze 2013 10:58


Raporty społeczne to dokumenty zbierające m.in. informacje o podejściu firm do zarządzania oraz dane ekonomiczne, społeczne i środowiskowe związane z ich działalnością.

Poniedziałkową konferencję "II Śląski Okrągły Stół nt. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu" zorganizowała działająca przy zarządzie woj. śląskiego Rada ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Ma ona inicjować i propagować prospołeczne wzorce w firmach i samorządach. Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to element działania przedsiębiorstw, uwzględniający m.in. interesy społeczne, ochronę środowiska i dobre relacje z otoczeniem. Zasady CSR nakazują firmom działać tak, by osiągnąć równowagę między efektywnością, dochodowością a interesem społecznym.

Do korzyści z wprowadzenia obowiązkowych raportów społecznych przekonywał w poniedziałek pomysłodawca Rady, jej członek, wojewódzki radny i dyrektor Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Michał Wójcik.

Wskazał na przykład Danii, która od lat promuje idee CSR. Obowiązkowe raportowanie społeczne wprowadzono tam w 2008 r. - objęto nim największe przedsiębiorstwa i spółki giełdowe z udziałem państwa. Takich przedsiębiorstw jest ok. 1 tys.

"To dobry kierunek, by uniknąć patologii, żeby nie jeść np. soli z dróg (...) My, jako konsumenci, mamy prawo wiedzieć, czym zajmuje się firma, jak wygląda jej łańcuch dostaw, czy ma jakieś problemy z korupcją czy konkurencją, jak chroni środowisko. Ten obszar raportowania warto popierać. W duńskiej polityce jest kierunek, żeby promować to rozwiązanie w całej Unii Europejskiej; najpierw wielkie przedsiębiorstwa, a potem coraz niżej" - mówił Wójcik.

Jego zdaniem obowiązek raportowania powinien objąć też małe przedsiębiorstwa, których działalność może być szkodliwa dla otoczenia, podobnie jak tych wielkich. Wójcik uważa, że raportowanie nie byłoby dla nich wielkim obciążeniem.

O wzroście znaczenia raportowania społecznego w ostatnim czasie mówił też Marcin Grzybek z organizacji pozarządowej Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Wymienił ten czynnik, jako jeden z aktualnych trendów w dziedzinie CSR. Wskazał, że wprowadzenie obowiązku raportowania społecznego proponuje Komisja Europejska. Zaznaczył też, że podczas gdy w Polsce powstaje ok. 30 takich raportów rocznie, przygotowują je np. wszystkie ze 100 największych brytyjskich spółek, a także ponad 80 proc. z 500 największych spółek na świecie.
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.