PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Przełamać stereotyp, nauczyć zawodu. Transport walczy o pracowników

Zgodnie z wyliczeniami Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, w 2020 roku niedobór kierowców w branży transportowej wzrośnie w naszym kraju o 15 proc. PwC szacuje, że za dwa lata luka między "popytem" a "podażą" sięgnie 200 tys. osób. Nie pomagają wiek aktywnych jeszcze zawodowych kierowców, system kształcenia nowych i aktualna sytuacja epidemiologiczna, która za granicą zatrzymała jeżdżących dla polskich firm Ukraińców i Białorusinów.

Przełamać stereotyp, nauczyć zawodu. Transport walczy o pracowników
Z szacunków PwC wynika, że do 2022 r. może zabraknąć aż 200 tys. kierowców (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Branża transportowa - prócz wymienionych w leadzie - od lat borykać musi się z jeszcze jednym, dużym problemem. Okazuje się bowiem, że samo prawo jazdy kategorii C+E nie wystarcza, a świeżo upieczony kierowca - mimo stosownego dokumentu - nie ma wymaganych w praktyce umiejętności.
  • Naprzeciw brakom praktycznym wychodzi akcja "Profesjonalni kierowcy" - inicjatywa kilku firm, którym zależy na podnoszeniu kwalifikacji przyszłych pracowników branży transportowej.
  • Jak wyjaśnia Marta Biernacka-Miernik, jednym z zadań akcji jest przełamanie panującego o kierowcach zawodowych stereotypu.

O tym, że kierowców zawodowych brakuje mówi się od dłuższego czasu. Z szacunków PwC wynika, że do 2022 r. może ich zabraknąć aż 200 tys. Kolejnym problemem jest wzrost średniej wieku pracowników w tej branży. Według wyliczeń w przeciągu zaledwie dekady, na emeryturę odejdzie nawet 40 proc. czynnych obecnie zawodowo kierowców.

Obecna sytuacja epidemiologiczna także dokłada przewoźnikom kolejnych wyzwań. Firmy nie tylko stoją przed zadaniem utrzymania stałego poziomu wynagrodzeń - pomimo trudności związanych z COVID-19: epidemia postawiła przed firmami transportowymi jeszcze inne problemy.

- Pandemia spowodowała, że spadła liczba kierowców zawodowych z Ukrainy czy Białorusi. Zgodnie z danymi NBP z Polski wyjechało ponad 200 tyś. ukraińskich pracowników; wielu z nich pracowało w firmach transportowych - tłumaczy Marta Biernacka-Miernik, dyrektor zarządzająca Agencji Medialnej Strategic Advisors, koordynatora akcji CSR „Profesjonalni kierowcy”.

Problemy sektora transportowego mogą dość boleśnie uderzyć w polską gospodarkę. 

- Na obserwowany od lat rosnący deficyt kierowców i ogromny problem kadrowy w branży transportowej nakłada się tegoroczna sytuacja epidemiologiczna, która z pewnością zbierze swe żniwo również w 2021 r. To wszystko powoduje, że firmy transportowe znajdują się naprawdę w trudnej sytuacji i w najbliższych latach staną przed nie lada wyzwaniem. A trzeba podkreślić, że ta branża odpowiada aż za ok. 7 proc. PKB... Jednym z głównych założeń i celów akcji „Profesjonalni kierowcy” jest wsparcie branży transportowej - dodaje Marta Biernacka-Miernik. 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Przełamać stereotyp, nauczyć zawodu. Transport walczy o pracowników

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Stefan 2020-11-19 23:43:13

    Kto wyliczył brak 200 tys. kierowców? To jakaś bzdura, albo pobożne życzenie pracodawców, żeby kierowcy szukali pracy. Będzie można im jeszcze gorsze warunki zaproponować. Gospodarka poważnie się skurczyła, wielu ludzi straciło swoją pracę, bo ich branżę najbardziej dotknęła pandemia. Zyskają uprawnienia i zaczną pracować jako kierowcy. Te "szacunki" o braku kierowców między bajki włożyć. Jakoś transport drogowy dobrze funkcjonuje, a mnogość firm wzajemnie przebija się niższą ceną. Gdzie wiec ten brak kierowców? Jak wcześniej ktoś napisał - proponując uczciwe i dobre warunki pracy, kierowcę znajduje się bardzo szybko.

  • Tomasz 2020-11-19 15:23:28

    Niech kierowcy zaczną normalnie zarabiać a ich pensje nie h będą liczone w ten sam sposób jak etatowych pracowników biurowych. Teraz podstawa to najniższa krajowa od nie składki a reszta do dodatki nieoskladkowane. Wyzysk i tyle.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.