- W Ministerstwie Rozwoju i Inwestycji została ogłoszona lista projektów społecznych biznesu mających największą wartość dla społeczeństwa w mijającym 30-leciu.
- W rankingu zostało wybranych, w odrębnych kategoriach, po 30 najlepszych projektów ogólnopolskich oraz lokalnych.
- Organizatorem zestawienia jest ośrodek THINKTANK, a jego koordynatorem Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
- Lista nagrodzonych inicjatyw jest tak różnorodna jak wyzwania, które podejmuje odpowiedzialny biznes przyczyniając się do większej spójności społecznej i zrównoważonego rozwoju Polski. Są tu programy edukacyjne, środowiskowe, działania na rzecz grup wykluczonych, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach czy związane z nowymi technologiami. Ranking jest swoistym podsumowaniem minionych 30 lat gospodarki wolnorynkowej z perspektywy idei CSR. Gratulujemy wszystkim firmom, których dobre praktyki znalazły się w zestawieniu i tym samym mogą być inspiracją dla kolejnych cennych inicjatyw - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Ranking wyłonił w sumie 60 projektów biznesu, które zdaniem jury miały największy wpływ społeczny w minionych 30 latach. W każdej z kategorii 30 najlepszych projektów zostało wyłonionych spośród 90 nominacji. Obie listy zostały ogłoszone podczas konferencji „Społeczne wyzwania biznesu po 30 latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce”, która odbyła się w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.
- Ranking jest częścią większego projektu, który zainicjowaliśmy w 30-lecie gospodarki wolnorynkowej. Chcieliśmy pokazać, że przedsiębiorcy w Polsce są współautorami sukcesu tego okresu naszej historii oraz zastanowić się, jak powinni odpowiadać na społeczne oczekiwania w kolejnych latach. Rozmawialiśmy o tym podczas dzisiejszej konferencji. Generalnie społeczeństwo oczekuje, że firmy w Polsce będą jeszcze bardziej niż dotąd stawały się częścią wspólnoty, a nie tylko rynku - wyjaśnia Zbigniew Gajewski, partner w THINKTANK i szef projektu „30-lecie gospodarki - wolnorynkowej w Polsce. Biznesie, co dalej?”.
Czytaj więcej: Pomaganie stało się oczywistością. Czy CSR ma więc jeszcze sens?
Jak wskazują eksperci, motywacja dla zaangażowania społecznego biznesu w mijającym 30-leciu ulegała zmianie. Na początku transformacji była ona rozumiana jako tworzenie miejsc pracy, przestrzeganie prawa i filantropijne dzielenie się zyskiem z najbardziej potrzebującymi. Z czasem, wraz z pojawieniem się idei CSR, narastało zrozumienie, że tworzenie miejsc pracy to za mało, a filantropia powinna zamienić się we współudział w diagnozowaniu i rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych.
Jednym z nagrodzonych jest Grupa Hotelowa Orbis i fundacji Solidarity Accor, której pracownicy w 2011 roku – przy wsparciu Fundacji MaMa Sylwii Chutnik i fundacji korporacyjnej Solidarity Accor, powołali do życia pierwszą w Polsce „Spółdzielnię Socjalną MaM”, pomagającą młodym, samotnym i bezrobotnym matkom w powrocie do życia społecznego i zawodowego.
- W Polsce jeszcze 8 lat temu samotne matki miały ogromne problemy w znalezieniu pracy, a kobietom trwale bezrobotnym trudno było wrócić na rynek pracy. Fundacja MaMa zaprosiła piętnaście samotnych i bezrobotnych matek do udziału w nowatorskim projekcie, aby pomóc im w odnalezieniu się na rynku pracy. Kobiety nauczyły się wytwarzać nowoczesne rękodzieło inspirowane sztuką ludową, a następnie założyły spółdzielnię socjalną, w ramach której sprzedawały wytworzone przez siebie produkty, uzyskując w ten sposób swoje dochody. Była to pierwsza w Polsce spółdzielnia socjalna matek - opowiadają o swojej akcji przedstawiciele firmy.
Od marca 2012 do września 2015 spółdzielnia była samodzielną firmą prowadzoną przez grupę młodych kobiet. Dzięki temu doświadczeniu, blisko 15 młodych, samotnych mam z Warszawy i okolic jest dzisiaj aktywnych zawodowo.
Oto pełna lista projektów i firm, które znalazły się w zwycięskim rankingu (kolejność alfabetyczna wg firm)
RANKING – PROJEKTY LOKALNE
1. Uczeń z pasją, inżynier z przyszłością - ABB
2. OSP Amica - Amica
3. Pan Karp zarybia Wisłę - Anwil
4. Wsparcie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich - Bank Gospodarstwa Krajowego
5. Szansa dla bezdomnych – pokonanie marginalizacji - Carrefour Polska
6. Rewitalizacja podwórek lokalnych społeczności w Gorzowie Wielkopolskim - Castorama Polska
7. Majsterkowo - Castorama Polska
8. Kopalnia przywrócona naturze - Cemex Polska
9. Woda dla miasta - Cemex Polska
10. Wzrost świadomości ekologicznej Polaków w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych - Coca-Cola HBC Polska
11. Fundusz Kropla Beskidu - Coca-Cola HBC Polska, Coca-Cola Poland Services
12. Samotna Mamo nie jesteś sama - Grupa Kapitałowa Pelion
13. Nie taki prąd straszny - Grupa Enea
14. Program Edukacji Morskiej - Grupa LOTOS
15. Odpowiedzialne spożywanie alkoholu. ,,Ciesz się Heinekenem – bądź odpowiedzialny” - Grupa Żywiec
16. Henkel dla Akcji Pajacyk - Henkel Polska
17. Bądź Widoczny – Bądź Bezpieczny - Horus Innowacyjne Materiały Przemysłowe
18. Przygarniamy rzeczy - IKEA Retail Poland
19. Na rzecz dzieci z domów dziecka - Instytut Monitorowania Mediów
20. Łatwiejszy dostęp do wiedzy - L’Oréal Polska
21. Firmowe przedszkole - NIVEA Polska
22. Spółdzielnia MaM - Orbis
23. Góra Kamieńsk - PGE Polska Grupa Energetyczna
24. Energia Nauki - PGNiG
25. Fundusz dla Płocka - PKN Orlen
26. Pomoc poszkodowanym w powodzi - PZU
27. Pomoc powodzianom - Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska
28. Kształtowanie dobrej przestrzeni publicznej na Woli - Skanska w Polsce
29. Działalność na rzecz społeczności - SPOŁEM Poznańska Spółdzielnia Spożywców w Poznaniu
30. STENA Ekostacja - Stena Recycling
RANKING – PROJEKTY OGÓLNOPOLSKIE
1. Platforma charytatywni.allegro.pl - Allegro
2. Nienieodpowiedzialni - ANG Spółdzielnia
3. Gabinety z Różową Wstążką - Avon Cosmetics Polska
4. Podziel się posiłkiem - Danone
5. Odpowiedzialnego Biznesu Partnerstwo dla zdrowia – społeczne innowacje w biznesie - Danone, Jeronimo Martins Polska, Lubella
6. Szkoła z klasą - Gazeta Wyborcza (Grupa Agora)
7. Mam Haka na Raka - GlaxoSmithKline
8. Publikacja „Przeciwdziałanie handlowi ludźmi wśród pracowników delegowanych do pracy za granicą. Casebook dla pracodawców” - Grupa Aterima
9. Zmniejszenie skali bezdomności na dworcach kolejowych oraz w ich otoczeniu - Grupa PKP
10. Program PRZYDA SIĘ - IKEA Retail Poland
11. Kampania „Nie robię tego za darmo” - Inclick
12. Videotłumacz języka migowego - ING Bank Śląski
13. Czy my Polacy mamy ze sobą coś wspólnego? Nie widać. Bo to powietrze - ING Bank Śląski
14. Od dziewczynki do kobiety - Johnson&Johnson
15. Program stypendialny L’Oréal – UNESCO Dla Kobiet i Nauki - L’Oréal Polska
16. Kampania społeczna „Nie robisz tego w realu? Nie rób tego w sieci!” - mBank
17. 3… 2… 1… Internet! – bezpieczeństwo dzieci w Internecie - Microsoft
18. Edukacja cyfrowa w małych miastach i wsiach w Polsce - Orange Polska
19. Telefon do mamy - Orange Polska
20. #SuperKoderzy - Orange Polska
21. MegaMisja – edukacja cyfrowa w szkołach w całej Polsce Orange Polska – Fundacja Orange
22. Przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu - PGE Polska Grupa Energetyczna
23. Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” - PKP Polskie Linie Kolejowe
24. Zintegrowany System Ratownictwa - Polkomtel
25. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - Polkomtel
26. Projekt prewencyjny „Bezpieczna droga do szkoły” - PZU
27. Nagroda Znaku i Hestii imienia księdza Józefa Tischnera Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń - ERGO Hestia
28. Większa transparentność w kwestii marnowania żywności - Tesco Polska
29. Dove. Odkryjmy w sobie piękno - Unilever
30. Z Kujawskim pomagamy pszczołom - Zakłady Tłuszczowe ,,Kruszwica”
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)