PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Od 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego dla dużych spółek giełdowych

W myśl nowej dyrektywy unijnej od 1 stycznia 2017 roku duże spółki giełdowe będą miały obowiązek raportowania niefinansowych aspektów swojej działalności. W tym obszarze mieszczą się kwestie dotyczące ochrony środowiska, spraw społecznych oraz ładu korporacyjnego.

Od 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego dla dużych spółek giełdowych
– Raportowanie niefinansowe dotyczy przede wszystkim trzech obszarów: ochrony środowiska, spraw społecznych oraz ładu korporacyjnego – mówi dr Mirosław Kachniewski. Fot. PTWP (Piotr Waniorek)
REKLAMA

Prezes zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych dr Mirosław Kachniewski jest zdania, że nowe przepisy pozytywnie wpłyną na rynek kapitałowy. Pozwolą bowiem na zmniejszenie ryzyka i dokładniejsze wycenienie wartości danej spółki.

– Raportowanie niefinansowe dotyczy przede wszystkim trzech obszarów: ochrony środowiska, spraw społecznych oraz ładu korporacyjnego – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor dr Mirosław Kachniewski.

Zanieczyszczenie środowiska

Pierwszy z obszarów dotyczy kwestii związanych z zanieczyszczeniem środowiska.

Badania realizowane już od 4 lat przez SEG pokazują, że w kwestiach dotyczących ochrony środowiska paradoksalnie najlepiej radzą sobie spółki stereotypowo uznawane za najmniej ekologiczne. Wynika to z faktu posiadania najlepszych procedur w tym obszarze.

– Co z tego, że firma informatyczna czy bank nie zatruwają tak bardzo środowiska, jeśli nie mają żadnych procedur, żadnych badań, żadnych mierników, które mogłyby wskazać, czy i na ile wpływają lub nie wpływają na zanieczyszczenie środowiska – tłumaczy dr Mirosław Kachniewski.

Sprawy społeczne

Druga grupa obejmuje sprawy społeczne. Jest to obszar, który obejmuje zarówno kwestie związane z pracownikami, jak i relacje danej spółki z lokalną społecznością.

– W wielu przypadkach o wartości spółki decyduje wartość pracowników – zauważa prezes zarządu SEG. – Jest też kwestia tego, jak spółka odnosi się do społeczności lokalnej, zwłaszcza w przypadku dużych, infrastrukturalnych projektów, które wymagają zaangażowania na jakimś obszarze. Tu powstaje pytanie, na ile społeczność lokalna może być przeciwna tego typu inwestycjom i wówczas może to bardzo istotnie wpłynąć na funkcjonowanie spółki i jej wyniki finansowe.

Ład korporacyjny

Trzeci obszar to ład korporacyjny. Tutaj raportowanie odnosi się przede wszystkim do właściwego funkcjonowania organów spółki, relacji pomiędzy pracownikami czy kontroli procesów.

– Dane niefinansowe są bardzo ważne, być może nawet ważniejsze od danych finansowych – tłumaczy Kachniewski. Dlatego że dane finansowe z definicji i z konieczności dotyczą historii. Z tego możemy wyczytać, jak wyglądała spółka kilka czy kilkanaście miesięcy wcześniej, ale na pewno nie możemy na tej podstawie prognozować przyszłości.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Od 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego dla dużych spółek giełdowych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.