Ochrona środowiska, świadoma konsumpcja, ale też podnoszenie kwalifikacji pracowników. M.in. takie cele zrównoważonego rozwoju udało się zrealizować Kompanii Piwowarskiej w 2018 roku.
- Punktem wyjścia do przedstawienia naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju były cele ONZ, a nie – jak wcześniej – nasza strategia. Mamy świadomość, że zrównoważony rozwój wymaga podjęcia wspólnego wysiłku i spójnych działań w wielu obszarach, w tym w zakresie zdrowia publicznego, wzrostu gospodarczego, inkluzji społecznej i ochrony środowiska. Celem nadrzędnym jest budowanie lepszego świata i ONZ w 2015 r. wskazała, również nam, jak powinniśmy to robić - komentuje Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.
Strategia zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej skupiona jest na 3 obszarach. To produkty i zdrowie, ludzie i społeczeństwo oraz środowisko naturalne. W ich ramach firma realizuje m.in. programy na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, dba o społeczności lokalne oraz zapewnia świetne warunki pracy i rozwoju swoim pracownikom, oszczędza wodę, energię i zapewnia niemal 100 proc. recyklingu swoich odpadów i produktów ubocznych.
Z raportu dowiemy się, że jednym z elementów, na jaki w 2018 roku szczególną uwagę zwracała firma piwowarska byli pracownicy. KP realizowała zadanie dotyczące zwiększania liczby dorosłych posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe (część celu 4. ONZ) odnoszącego się do dobrej jakości edukacji. Wszyscy pracownicy firmy przechodzą różnego rodzaju szkolenia podnoszące ich kwalifikacje – w ubiegłym roku każdy z nich spędził w salach szkoleniowych średnio 3,7 dnia pracy.
Ponadto producent piwa (cel 5. ONZ) stawia na równość płci. Firma cały czas dąży do tego, żeby wyeliminować dyskryminację wobec kobiet i zapewnić im równe szanse w pełnieniu funkcji przywódczych. Firma należy do grona 14 firm, które w 2012 r. jako pierwsze w Polsce podpisały Kartę Różnorodności. Efekt tych działań to m.in. 32,2 proc. kobiet zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w tzw. męskiej branży, a różnica w wynagrodzeniach obu płci w Kompanii Piwowarskiej zawiera się w granicach od +2 proc. do -3 proc., co w praktyce oznacza, że płace kobiet i mężczyzn w KP są równe.
- W ubiegłym roku (2018) przeprowadziliśmy dokładne analizy, które potwierdziły, że pracowników traktujemy równo, ponieważ pensje kobiet i mężczyzn w KP są na tym samym poziomie. Nasi pracownicy otrzymują wynagrodzenie ze względu na swoje doświadczenie, wkład i zaangażowanie w realizację wyników firmy, a nie ze względu na płeć - podkreślała w rozmowie z PulsHR.pl Agnieszka Żmuda-Kleśta, dyrektor ds. zarządzania talentem w KP.
Dla środowiska, dla społeczeństwa
Producent piwa skupia się również na działaniach ukierunkowanych na ochronę środowiska. Chce istotnie obniżyć poziom wytwarzania odpadów poprzez zapobieganie, redukcję, recykling i ponowne użycie. Firma poddała, że niemal wszystkie wytworzone w jej browarach produkty uboczne i odpady procesowi recyklingu (99,65 proc). Na masową skalę korzysta z opakowań zwrotnych, w butelkach tego rodzaju sprzedała w 2018 roku 46 proc. swojego piwa (cel 12. ONZ).
Kolejnym elementem, na jaki warto zwrócić uwagę jest fakt, że firma stawia na zapewnianie dostępu do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi. Efektem ubiegłorocznych działań Kompanii Piwowarskiej jest doskonały wynik w zakresie zużycia wody do produkcji piwa – 2,64 hl wody na 1 hl piwa.
- Ten wynik stawia firmę wśród liderów oszczędzania wody nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Kompania Piwowarska utrzymuje również niski poziom emisji CO2 e/hl piwa (6,63 kg) pomimo zwiększenia poziomu produkcji piwa w swoich browarach. Firma w pełni monitoruje też ilość i parametry wytwarzanych ścieków oraz bezwzględnie przestrzega zasad ich oczyszczania przed wprowadzeniem do środowiska - podkreślają autorzy raportu.
Kompania Piwowarska od wielu lat stara się zapobiegać negatywnym zjawiskom związanym ze spożywaniem alkoholu i wypadkami drogowymi. Te działania są zbieżne z dwoma z zadań określonych w celu zrównoważonego rozwoju ONZ dotyczącym zdrowia (SDG 3.). W ubiegłym roku aż 273 tys. osób zostało zaangażowanych w programy odpowiedzialnościowe realizowane przez Kompanię Piwowarską, m.in. Sprawdź Promile, w ramach którego 85 tys. osób przebadało się alkomatami. Firma rozwinęła również segment piw bezalkoholowych – wzrost sprzedaży piw tego rodzaju, będących m.in. dobrą alternatywą dla osób, które nie chcą lub nie powinny spożywać alkoholu, wyniósł ponad 85 proc..
CSR w Grupie Żywiec
Niedawno podobne podsumowanie działań z ubiegłego roku opublikowała Grupa Żywiec. Z ich raportu dowiemy się, że również dla nich zrównoważony rozwój nie jest pojęciem obcym. Firma kupuje lokalnie. Az 90 proc. zakupów dokonywanych przez Grupę Kapitałową Żywiec pochodziło
od polskich dostawców.
Podobnie jak ich konkurent GŻ stawia na recycling. - Ponowne użycie opakowania jest najbardziej
przyjaznym i efektywnym sposobem ograniczania wpływu na środowisko. Dlatego stawiamy na butelkę zwrotną. W 2018 roku pracownicy Grupy Kapitałowej Żywiec edukowali konsumentów i wymieniali puste puszki i butelki na specjalnie przygotowane gadżety, rozmawiając o korzyściach jakie dla środowiska i portfela ma oddawanie butelki zwrotnej - możemy przeczytać w raporcie za ubiegły rok.
Zaś prowadzona przez nich kampania Trzymaj Pion dotarła do 750 tys. osób wspierając pozytywny przekaz na temat odpowiedzialnego picia alkoholu.
KOMENTARZE (0)