- Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsiblity, CSR) zakłada, że każda organizacja bierze odpowiedzialność za swoje wpływy na środowisko i społeczeństwo.
- Dr Agata Rudnicka podkreśla, że obecnie mamy do czynienia z dwoma wymiarami CSR: pracodawcy wobec zatrudnionych oraz pracodawcy za pracownika w sytuacji konieczności zmiany warunków zatrudnienia czy rozwiązania umowy.
- CSR mierzyć można także relacjami z klientami, dlatego podejmowane przez biznes inicjatywy mające na celu przetrwanie powinny być uczciwie komunikowane kluczowej grupie interesariuszy - uważa pracownik UŁ.
Pandemia koronawirusa - jak wszystko na to wskazuje - będzie miała dalekosiężne konsekwencje dla gospodarki. Niepokojący jest na pewno fakt, że wiele firm nie funkcjonuje normalnie i notuje dotkliwe straty finansowe. Są też jednak jasne punkty, związane m.in. ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Dr Agata Rudnicka podkreśla, że cieszyć może coraz większa liczba przedsięwzięć pomocowych inicjowanych przez środowisko biznesowe.
- Trudno przecenić pomoc finansową i rzeczową, jaka płynie do osób i instytucji kluczowych w walce z epidemią. Zakup sprzętu medycznego, maseczek i środków dezynfekcyjnych, przestawianie produkcji na potrzeby służby zdrowia, zaopatrzenie szpitali w jedzenie i wiele innych przejawów zaangażowania społecznego, które mocno wspierają radzenie sobie z obecnym kryzysem. Aktywność społeczna biznesu widoczna jest również w działaniach kierowanych do społeczeństwa, co pokazuje wiele przedsięwzięć związanych z dzieleniem się wiedzą czy edukacją - wymienia pracownik naukowy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Zobacz Oto jakie będą trendy w CSR w 2020 roku.
Trzeba jednak pamiętać o kluczowym elemencie koncepcji CSR, czyli o odpowiedzialności za pracownika. Według dr Rudnickiej w aktualnej sytuacji mamy do czynienia przynajmniej z dwoma wymiarami społecznej odpowiedzialności.
Mimo ryzyka codziennie podejmują pracę
- Jedną z nich jest odpowiedzialność społeczna pracodawcy wobec zatrudnionych, którzy mimo ryzyka codziennie podejmują pracę u pracodawcy. Nie wszystkie zawody pozwalają jednak na pracę zdalną, a są kluczowe z perspektywy utrzymania ciągłości działania, jak np. sektor spożywczy czy logistyka. Jest to prawdziwy sprawdzian dla pracodawców z zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Obok samych środków ochrony indywidualnej równie istotny jest sposób komunikacji i zmiany procedur - zwraca uwagę Agata Rudnicka.
Ponieważ dla wielu osób, które musiały przejść na pracę zdalną, jest to zupełnie nowa sytuacja, pracodawca powinni im zapewnić wsparcie w postaci jasnych wytycznych, zasad i określenia możliwości, z jakich mogą korzystać.
- Społecznie odpowiedzialni pracodawcy powinni przy tym pamiętać, że praca z domu oznacza w praktyce konieczność równoczesnego godzenia wielu różnych obowiązków ze sfery zawodowej i prywatnej, co wywołuje dodatkowy stres. Przejrzyste wytyczne i tam, gdzie to możliwe, duża elastyczność, z pewnością pomogą. Podejście pracodawcy do pracowników w tak newralgicznych momentach pokazuje obraz tego, na ile społeczna odpowiedzialność to element strategiczny, a na ile dodatkowy element kreowania wizerunku - twierdzi dr Rudnicka.
Zmiana warunków zatrudnienia lub rozwiązanie umowy
Pracownik Wydziału Zarządzania UŁ wskazuje, że drugim wymiarem CSR jest aktualnie odpowiedzialność pracodawcy za pracownika w sytuacji konieczności zmiany warunków zatrudnienia czy rozwiązania umowy. Jest niemal pewnie, że problemy ekonomiczne przedsiębiorstw z pewnością przeniosą się na pracowników, co w części firm już ma miejsce.
Sprawdź Orlen przekaże kolejne 60 mln zł na walkę z koronawirusem.
- Przede wszystkim należy pamiętać o wymiarze prawnym odpowiedzialności. Działanie zgodnie z prawem to konieczne minimum bez względu na okoliczności. Część przedsiębiorstw zdecyduje się na zmianę warunków zatrudnienia - ważne, aby w tym procesie nie zabrakło etycznego zachowania i przejrzystych kryteriów. Wszelkie decyzje potrzebują uzasadnienia oraz danych, które potwierdzą ich zasadność - podkreśla Agata Rudnicka.
Zwraca ona uwagę, że zarządzanie ryzykiem i posiadanie procedur oraz scenariuszy awaryjnych to bardzo istotny element CSR. Jednocześnie sygnalizuje, że obecne wyzwanie i nieprzewidywalny przebieg nie mogły nikogo dobrze przygotować do zaistniałych okoliczności.
- W branżach takich, jak gastronomia już teraz poszukuje się sposobów na przetrwanie. Firmy oferują vouchery, które klienci będą mogli wykorzystać, kiedy sytuacja się ustabilizuje. Przedsiębiorstwa zmieniają też procesy produkcyjne dostosowując je do obecnych potrzeb, a tym samym zapewniają sobie ciągłość działania i zatrudnienia. CSR mierzyć można także relacjami z klientami, dlatego podejmowane przez biznes inicjatywy mające na celu przetrwanie powinny być uczciwie komunikowane kluczowej grupie interesariuszy - mówi doktor z UŁ.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)