GPW, Unia Europejska: Raportowanie danych niefinansowych obowiązkowe od 2017 r.

· W 2017 roku wchodzi w życie dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie obowiązku raportowania danych niefinansowych.
· Szacuje się, że przepis obejmie około 250–300 polskich spółek.
· Praktyka raportowania zdarzeń pozafinansowych jest powszechnie stosowna m.in. w Japonii oraz Stanach Zjednoczonych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

GPW, Unia Europejska: Raportowanie danych niefinansowych obowiązkowe od 2017 r.

PODZIEL SIĘ


Autor: Newseria

2 lut 2016 9:04


– Zgodnie z nową dyrektywą Unii Europejskiej od 2017 roku spółki notowane na giełdzie będą musiały raportować pewne dane, do których jeszcze nie są przygotowane. Nie dotyczy to wszystkich spółek, ale o pewnym zakresie związanym z liczbą pracowników czy osiąganym obrotem – mówi Anna Węgrzyn, kierownik projektu mHR z Biura Projektowania Systemów Cyfrowych.

Czytaj też: Oto najlepsze raporty społeczne 2015 r.

Nowe przepisy zakładają, że obowiązek raportowania niefinansowego będą miały spółki giełdowe, których wielkość zatrudnienia przekracza 500 osób, a suma bilansowa jest powyżej 20 mln euro lub osiągane przychody netto przekraczają 40 mln euro. Raport dołączony będzie do obligatoryjnego raportu okresowego lub rocznego, który publikuje dana spółka. Obowiązkiem w naszym kraju objętych będzie około 250–300 firm.

– Nasze organizacje nie są przygotowane do raportowania innych danych poza danymi finansowymi. Nauczyliśmy się zarządzać finansami, produkcją, natomiast w tych raportach potrzebne są także dane związane m.in. z kapitałem ludzkim czy oddziaływaniem firmy na środowisko – wyjaśnia kierownik projektu mHR.

Anna Węgrzyn, kierownik projektu mHR z Biura Projektowania Systemów Cyfrowych (Fot.Newseria) Anna Węgrzyn, kierownik projektu mHR z Biura Projektowania Systemów Cyfrowych (Fot.Newseria)

Ekspertka tłumaczy, że tego typu dane mogą być szczególnie interesujące dla akcjonariuszy danej spółki. Dzięki nim oprócz twardych danych finansowych zyskają także informacje na temat np. sytuacji pod kątem posiadanych zasobów ludzkich.

– Ustawodawca nie przewiduje konkretnego zakresu danych, jakie muszą być raportowane. Jest zapis, że mają być to dane istotne. Spółka w takim raporcie może też zapisać, że pewnych danych nie uwzględnia. Musi jednak podać wówczas powód odmowy – dodaje Anna Węgrzyn.

Elementy takiego raportu w obszarze HR mogą zawierać szereg danych, począwszy od ogólnej liczby zatrudnionych w firmie, poprzez rozkład wieku, płci czy wykształcenia, skończywszy na produktywności kapitału ludzkiego. Tego typu praktyka już od wielu lat stosowana jest m.in. przez spółki japońskie czy amerykańskie. W Polsce jest to nadal rzadkość.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.