Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
• Coraz więcej firm dostrzega, że ich sukces zależy nie tylko od wdrażanych innowacji w zakresie produktów, procesów i modelu biznesowego.
• Istotne jest także budowanie dobrej atmosfery i przyjaznego środowiska pracy, co przekłada się z kolei na większe zaangażowanie pracujących w danym przedsiębiorstwie ludzi.
• Otwarte relacje, współpraca i dobra komunikacja to bowiem czynniki, które motywują kadrę i mają pozytywny wpływ na jakość wykonywanych zadań.
Na dobrą atmosferę w pracy składają się zarówno relacje wśród pracowników, jak i te pomiędzy nimi a kierownictwem. Ważne są tutaj takie elementy jak współpraca, lojalność czy brak niezdrowej rywalizacji.
- Przyjazne nastawienie, praca zespołowa i wspólne wartości, to czynniki które pozwalają budować dobre i angażujące środowisko pracy dające każdemu pracownikowi motywację, poczucie współtworzenia firmy oraz kierunku w jakim się ona rozwija. Dzięki temu, czas spędzany w pracy będzie dla każdej osoby nie tylko bardziej efektywny, ale i przyjemniejszy - mówi Aleksandra Grajczyk, Recruitment Team Leader w BNP Paribas Securities Services.
Dobra atmosfera w oczach pracowników
Według wyników badania przeprowadzonego przez Employer Branding Institute pracodawca, który nie zadbał o budowanie dobrej atmosfery w firmie, powinien w związku z tym zwiększyć wynagrodzenie swoich pracowników o około 40%.
Ponadto, jak wskazuje raport „I love my job” (Grafton 2014), dla kobiet ważniejsza od wynagrodzenia jest przyjazna atmosfera w pracy.
Z sondażu TNS Polska wynika z kolei, że aż 53% pracowników przedłoży ten miękki aspekt nad własną pozycję zawodową, a 65% Polaków uważa, że zła atmosfera w firmie może stać się przyczyną rezygnacji z posady, nawet jeśli nie mamy innej oferty zatrudnia (badanie przeprowadzone przez portal szybkopraca.pl).
Zasady budowania dobrej atmosfery
Budując przyjazne, otwarte i motywujące środowisko do pracy należy pamiętać o kilku elementach:
* Sympatia i życzliwość: osoby, które traktują innych z sympatią oraz uśmiechem, łatwo zjednują i przekonują do siebie ludzi. Relacje powinny opierać się na wzajemnym szacunku i koleżeńskości.
* Komunikacja: jest istotnym elementem, ponieważ daje poczucie bezpieczeństwa i jasności reguł. Pracownik powinien mieć dostęp do odpowiednich informacji związanych z działalnością firmy, przyjętych założeń oraz strategii.
* Jasność struktur i podziału obowiązków: zatrudnione osoby czują się dużo pewniej, kiedy przydzielone im zadania są jasno sprecyzowane. Powinny mieć też swobodę działania w trakcie wykonywanych obowiązków, a w razie konieczności liczyć na pomoc od pozostałych członków zespołu.
* Równość: zasada ta dotyczy zarówno płci, jak i różnic wyznaniowych czy światopoglądowych. Ważne jest takie samo traktowanie wszystkich pracowników, niezależnie od szczebla kariery.
* Szybkie rozwiązywanie konfliktów: tak, aby nie urosły do rangi znacznego problemu, zakłócającego pracę. Właściwie poprowadzona rozmowa pomaga wyjaśnić nieporozumienia i oczyścić atmosferę w zespole oraz zapewnić nowe spojrzenie na dany temat.
* Integracja: liczą się kreatywne rozwiązania i angażowanie pracowników w różne, nietypowe aktywności. Poczucie wspólnoty wzmacniają takie inicjatywy jak na przykład firmowe drużyny sportowe.
- Wspólne wyjazdy weekendowe, pikniki dla pracowników i ich rodzin, warsztaty oraz akcje CSR-owe to tylko niektóre z okazji do integracji. W BNP Paribas mamy też wiele aktywności sportowych, drużynę piłki nożnej, koszykówki i siatkówki, a także szkółkę tenisową. Dodatkowo prężnie działa u nas międzynarodowy klub Toastmasters, pozwalający na doskonalenie umiejętności przemówień publicznych i prezentacji – mówi Aleksandra Grajczyk.
- Co więcej, w naszym biurze mamy też miejsca przeznaczone do relaksu i aktywnego wypoczynku, m.in. ze stołami do gry w piłkarzyki. Jesteśmy przekonani, że wspólnie spędzony czas w dobrej atmosferze wzmacnia wzajemne zrozumienie, co bezpośrednio wpływa na realizację zadań i atmosferę w organizacji - dodaje.
Co dla kogo jest ważne
„Zetki”, czyli pokolenie pracowników urodzonych po 2000 roku i „Millenialsi”, czyli osoby urodzone po 1984 r., stawiają w pracy na ludzi i atmosferę.
„Iksy”, czyli dzisiejsi czterdziestolatkowie, wyraźniej niż młodsi i starsi koledzy cenią bezpieczeństwo.
„Baby boomersi”, czyli pracownicy po 50-tce i 60-tce, częściej niż pozostali uważają, że w swoim miejscu pracy po prostu się zasiedzieli.
Z kolei różnice pomiędzy preferencjami kobiet a mężczyzn w tej samej grupie pokoleniowej są mniej wyraźne, niż moglibyśmy przypuszczać.
Ponad połowa ankietowanych przyznała, że dobra atmosfera i zaprzyjaźnieni współpracownicy są głównym czynnikiem spajającym z miejscem pracy. Wśród wyróżnionych kwestii znalazło się także zadowolenie z wynagrodzenia oraz możliwość rozwoju.
Kobiet przywiązują do pracy współpracownicy, wynagrodzenie i czysta sympatia do swoich obowiązków. Panie częściej niż panowie wskazywały, że w pracy trzyma ich atmosfera i współpracownicy (58 proc.) oraz to, że lubią swoją pracę (56 proc.).
Mężczyźni doceniają możliwości rozwoju, szefa i realizowane projekty. Panowie, częściej niż panie, wskazywali, że elementem trzymającym ich w pracy jest możliwość rozwoju i relacje z szefem – ważne dla 1/3 ankietowanych. W przypadku kobiet, dobre relacje z przełożonym trzymają w miejscu pracy tylko 1/4 Polek.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)