CSR w Polsce: W większości firmy są dzikie i prymitywne

• Przez ostatnie 15 lat społeczna odpowiedzialność polskiego biznesu stała się lepsza, lecz ciągle nie jest najlepiej.
• Nie zmieni się to zresztą, dopóki "odpowiedzialność" będzie jedynie hasłem budującym marketingowy wizerunek.
• Według przedsiębiorców marketingowe korzyści z CSR – owszem – pojawiają się. Nie mogą być jednak główną motywacją.
• Motywacją przedsiębiorców powinien być etos, którego nam brakuje, oraz to, że są po prostu ludźmi.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

CSR w Polsce: W większości firmy są dzikie i prymitywne

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility), zdobywa popularność w Polsce od ok 15 lat. W ciągu tego czasu nastąpiła zmiana na lepsze, ale ciągle nie jest ona wystarczająca.

− 15 lat temu jedynymi firmami, które w ogóle mniej więcej wiedziały, o co chodziło, były międzynarodowe koncerny. Żadna spółka nie raportowała. Przeskok od tamtego czasu jest niesamowity. Pojawiły się przemyślane strategie, które zachęcają i pociągają innych do naśladowania. Motorem zmian, które odniosłyby trwały efekt, może być dyrektywa, która od 2017 r. narzuci konieczność raportowania − oceniła Irena Pichola, partner Deloitte w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Europie Centralnej.

− Przeprowadziliśmy badanie w Europie Środkowo-Wschodniej. Wynika z niego, że poziom świadomości na temat zaangażowania sięga 80 proc., czyli znacząco się podniósł − dodała.

Irena Pichola, partner Deloitte w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Europie Centralnej (Fot.: PTWP) Irena Pichola, partner Deloitte w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Europie Centralnej (Fot.: PTWP)

W odpowiedzi na pytanie o realną zmianę w prowadzeniu biznesu przyznała jednak:

− Chcielibyśmy, żeby było lepiej. Gdy spojrzymy na sytuację dojrzale, to marzymy, żeby być dalej. CSR to konieczność wobec interesariuszy, klientów, pracowników. To standard w biznesie, choć często daleka do niego droga.

Jej zdaniem odpowiedzialny biznes lepiej też nazywać zrównoważonym rozwojem, żeby tej sfery nie ograniczać wyłącznie do zarabiania pieniędzy.

− Zaangażowanie społeczne biznesu jest cenne, ale nie to chcemy rozumieć prze całościowy wpływ firm na otoczenie − wyjaśniła.

− Widzę dużą zmianę na lepsze. Łatwo być krytycznym, ale boli mnie, jeśli nie docenia się zasług. Owszem, skala jest niewystarczająca, ale należy docenić osoby, które poświęciły swój czas na realizację tej zmiany. Niestety, w naszym systemie edukacji nie wyssaliśmy z mlekiem matki innego patrzenia na biznes, więc musimy to podawać innymi metodami. Według wyników naszego badania mali i średni przedsiębiorcy naprawdę inaczej patrzą na zarządzanie firmą, jeśli są trochę uświadomieni. Nie bójmy się pokazywać dobrych przykładów, powinniśmy być z nich dumni − dodała Irena Pichola.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

xxx 2016-05-31 17:15:25

Język tego artykułu, styl i literówki porażają... Pozdrawiam redaktora...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.