Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
W najnowszym raporcie "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki" przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazły się opisy 1190 dobrych praktyk – 639 nowych i 551 długoletnich – to odpowiednio o 39 proc. i 32 proc. więcej praktyk niż w ubiegłorocznej edycji raportu. Ten zdecydowany wzrost liczby praktyk odzwierciedla rosnącą świadomość roli i znaczenia rozwiązań CSR. Firmy coraz rzadziej utożsamiają je tylko z prostymi działaniami filantropijnymi i zaczynają podchodzić do CSR kompleksowo, włączając rozwiązania społecznie odpowiedzialne w strategie biznesowe na różnych szczeblach organizacji.
– Cieszymy się z kolejnego rekordu i tak dużej liczby praktyk, która sprawia, że nasz raport staje się z roku na rok cenniejszym źródłem inspiracji dla tych, którzy zaczynają swoją drogę do biznesu odpowiedzialnego społecznie, ale też dla organizacji poszukujących nowych partnerów do swoich pomysłów czy działań – powiedziała Marzena Strzelczak, dyrektor generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Raport FOB pokazuje, że praktyki CSR to nie wyłączna domena wielkich koncernów. Owszem, działania prowadzone w tym zakresie przez duże firmy są z pewnością bardziej zauważalne, ale nie oznacza to, że małe i średnie nie mają się czym pochwalić. Jedna ze zgłoszonych praktyk pochodziła od firmy jednoosobowej.
– Ważną nowością są zgłoszenia praktyk od niemal 60 małych (ponad jedna trzecia firm zgłaszających praktyki – przyp. red.) i średnich firm, co potwierdza, że wdrażanie CSR jest możliwe w każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości – podkreśla Marzena Strzelczak.
O CSR będą rozmawiać eksperci podczas panelu
Niezmiennie od początku wydawania raportu, najwięcej praktyk, zarówno nowych, jak i długoletnich, dotyczy obszaru zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej oraz drugiego pod tym względem obszaru praktyki z zakresu pracy.
– Działania lokalne firm i te wspierające lokalne społeczności często są krytykowane jako najprostsze i najbardziej podstawowe, jednak tak wcale być nie musi. Mogą dotyczyć wielu aspektów, wspierać rozwój kompetencji różnych grup (także zagrożonych wykluczeniem), budować partnerstwo i kapitał społeczny, odpowiadać na istotne wyzwania, a firmy faktycznie mogą oddać dług swojemu otoczeniu. Z roku na rok obserwujemy wzrost takich właśnie przemyślanych, związanych bezpośrednio z działalnością firm praktyk – komentuje Marzena Strzelczak.
Obszarem, w którym publikowanych jest co roku dużo praktyk, jest obszar środowiska naturalnego. Chociaż liczba praktyk nowych w tym obszarze jest mniejsza niż w ubiegłym, to wzrosła liczba praktyk długoletnich, czyli działań będących czymś więcej niż jednorazową akcją, o znacznie bardziej ograniczonym zasięgu niż działanie długotrwałe. Coraz częściej pojawiają się praktyki związane z gospodarką obiegu zamkniętego oraz tzw. zero waste (życie bez śmieci).
Jak skutecznie robić CSR?
Wybór partnera biznesowego nie jest prosty. Niektóre firmy angażują się w CSR, ponieważ jest modny. Dla innych z kolei ważny jest rezultat na papierze – pieniądze wydane, ludzie są zaangażowani, a w dokumentach wszystko ładnie wygląda. Inni z kolei chcą przez CSR poprawić swój wizerunek.
Organizacje pozarządowe mają jednak swoje kryteria w doborze partnerów biznesowych. Monika Bajka, prezes stowarzyszenia Dom Aniołów Stróżów, akceptuje to, że firmy chcą na współpracy odnieść własne korzyści. Są jednak granice, które należy zachować. Wzajemna otwartość i akceptacja oraz słuchanie siebie nawzajem to kluczowe warunki, by nawiązać współpracę ze stowarzyszeniem.
– Jeśli firma przychodzi do nas z zamkniętym pomysłem i nie jest otwarta na dialog, wówczas pojawia się problem. Pracownicy fundacji znają swoich podopiecznych i wiedzą, co może im zaszkodzić. Dlatego też w przypadku braku porozumienia musimy odrzucić ofertę – mówi Bajka. – Pomoc musi mieć sens. Jeżeli firma chce wesprzeć nas finansowo i przykładowo wybudować dla fundacji fontannę, to mija się to z naszym celem – dodaje.
Takie sytuacje nie zdarzają się jednak często. Nawet jeśli firmy zgłaszają się do fundacji z gotowym pomysłem, zazwyczaj udaje się ich przekonać do kompromisu.
Również Jolanta Czernicka-Siwecka, prezes Fundacji Iskierka, uważa, że najważniejsze jest budowanie partnerstwa i zaufania do siebie oraz transparentność w wydawaniu pieniędzy.
– Jeśli organizacje widzą, na co wydawane są ich pieniądze, mają zupełnie inne podejście, chętniej się angażują w projekt – mówi Czernicka-Siwecka.
Zainteresowanie ze strony pracowników
Jak wynika z badania Confidence Index przeprowadzonego przez firmę Michael Page, zainteresowanie tematem CSR jest większe wśród młodszych pracowników i stosunkowo maleje w starszych grupach wiekowych. Przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności jest ważnym aspektem dla niemal 70 proc. badanych między 18. a 29. rokiem życia i 66 proc. 30- i 40-latków. Wśród ankietowanych powyżej 50. roku życia znaczenie tej kwestii potwierdziło 63 proc. ankietowanych. Według badania zwolennikami idei CSR częściej są mężczyźni niż kobiety. Ponad 73 proc. panów i 60 proc. kobiet przyznało, że chciałoby pracować w społecznie odpowiedzialnej firmie.
– Wyniki badań przeprowadzonych wśród polskich respondentów pokrywają się także z globalnymi tendencjami. Deloitte w "Millennial Survey 2017" zwraca uwagę, że dla milenialsów, czyli obecnych 20- i 30-latków, duże znaczenie ma zaangażowanie biznesu w działania społeczne. 75 proc. przedstawicieli tego pokolenia uważa, że biznes ma pozytywny wpływ na społeczeństwo, jednak taki sam odsetek przyznaje, że firmy nie wykorzystują swojego potencjału, aby pomóc w zwalczaniu problemów społecznych – mówi Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.
CSR i działalność charytatywna jako atut pracodawcy i narzędzie motywujące pracowników będą przedmiotem dyskusji podczas panelu "CSR i HR, czyli odpowiedzialność i atrakcyjność pracodawcy", który odbędzie się 16 maja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Więcej informacji o wydarzeniu znajdziecie tutaj.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)