Polska specjalność: usługi dla biznesu

W ciągu niespełna dekady powstał w Polsce potężny sektor usług dla biznesu. Ale ten kapitał może wyjść równie szybko jak wszedł... Jak pozostać atrakcyjnym?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polska specjalność: usługi dla biznesu

PODZIEL SIĘ


Autor: wnp.pl/ Piotr Stefaniak

wnp.pl

4 mar 2013 11:30


Infosys Limited jest jedną z najbardziej szanowanych korporacji w Indiach. Nie tylko przynosi splendor krajowi, bo stała się globalnym graczem rynku nowoczesnych usług dla biznesu, lecz aktywnie prowadzi szeroko zakrojone akcje charytatywne - m.in. wspiera upośledzone grupy społeczne w Indiach, rozwój edukacji.

Firma, dziś z udziałami Korporacji Ubezpieczeń na Życie Indii, rządowymi funduszami inwestycyjnymi Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Singapuru, to dawna spółka Infosys Technologies Limited.

Założyło ją siedmiu Indusów w 1981 roku.

- Nie byłoby jej bez inwestycji zagranicznych przed 20 laty w nowy rodzaj usług, wtedy dopiero raczkujących - mówi Jacek Levernes, członek zarządu HP Europa, prezes ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce). - Sądzę, że tą drogą podąża też Polska.

Inwazja outsourcingu

U podłoża powstania nowego sektora legło założenie, że wiele czynności nie będących core businessem korporacji można zlecać firmom zewnętrznym, bo to obniży koszty. Zaczęło się od prostych usług - sprzątania, ochrony mienia i ludzi, żywienia, później - call center. Równolegle ten sam schemat zastosowano do powtarzalnej działalności w korporacjach, jak: usługi finansowo-księgowe, zakupowe, co przyjęło postać oferty BPO (outsourcing procesów biznesowych) lub ITO (informatyczne usługi zewnętrzne dla sektora IT).

Zakres outsourcingu dość szybko się rozszerzał. Objął on obsługę procesów logistycznych, zarządzanie bazami danych, aż przekształcił się w usługi zaawansowane: zarządzanie ryzykiem, obsługę podatkową, doradztwo i konsulting, co jest domeną m.in. SSC (centra usług wspólnych). Równolegle specjalizacja rozwinęła się w postaci centrów KPO (usługi oparte na wiedzy) czy R&D (badania i rozwój).

Warunkiem sukcesu było uzyskanie efektu skali poprzez skupienie działalności w jednym centrum oraz tańsi, ale odpowiedniej jakości pracownicy jako siła robocza. Pierwotnie szukano przede wszystkim osób znających język angielski - pionierami branży były bowiem korporacje amerykańskie i brytyjskie. Te główne kryteria spełniały Indie. To one stały się na wiele lat liderem usług biznesowych. Rosnący popyt, presja obniżki kosztów w globalizującej się gospodarce, także szukanie miejsc, gdzie pracownicy posługują się innymi językami biznesu - rozszerzyło krąg zainteresowania o Chiny, Malezję czy Egipt.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.