• Sektor usług dla biznesu w Polsce ma przed sobą ciekawe perspektywy rozwoju.
• Jednym z jego faktorów w najbliższym czasie może okazać się Brexit, który według ekspertów wygeneruje w Polsce kilka tysięcy miejsc pracy.
• W tym kontekście pozyskanie i utrzymanie specjalistycznej kadry staje się istotnym wyzwaniem.
O tym jak mu sprostać i stworzyć optymalne warunki dla dalszego rozwoju branży BPO/SSC w naszym kraju dyskutowali uczestnicy sesji, odbywającej się w ramach dziewiątej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Czekając na wielki exodus z Londynu
Eksperci uważają, że nawet 20 proc. stanowisk pracy z sektora bankowego może przenieść się z Londynu do Polski. To potężny zastrzyk dla krajowego rynku usług dla biznesu, który do tej pory zdążył w Polsce ugruntować swoją pozycję i zatrudnia już blisko 300 tys. osób.
- W związku z Brexitem, w perspektywie dwóch lat, spodziewamy się przeniesienia do Polski w pierwszym etapie 2,5 tys. miejsc pracy, docelowo zaś ok. 6 tys. Oczekujemy już wkrótce decyzji w tej sprawie z J.P. Morgan oraz siedmiu innych banków i instytucji finansowych. W ciągu 2-3 lat, będzie ruch w tym biznesie - zapowiadał Paweł Panczyj, dyrektor zarządzający ABSL.
Sesja 'Przyszłośc sektora BPO/ssc w Polsce i w Europie (fot.PTWP)
Sektor usług biznesowych istnieje w Polsce od 17 lat. Od tego czasu stale rośnie. W ubiegłym roku przyrost wyniósł aż 24 proc. A w tym roku najprawdopodobniej będzie to 26 proc. Potencjał jest duży, choć istnieją pewne zagrożenia wskazywał Paweł Panczyj. - Mówimy czasem, że im w gospodarce światowej dzieje się gorzej, tym w sektorze usług dla biznesu jest lepiej. Oferuje on bowiem optymalizację pracy, opartą jednocześnie o polepszanie jakości. Sektor ten staje się wówczas naturalnym rozwiązaniem – mówił Paweł Panczyj, dyrektor zarządzający ABSL.
Odczarować Brexit
Jak wskazywali eksperci, Polska stała się atrakcyjna dla firm, nie tylko przez Brexit. To także zasługa dotychczasowych doświadczeń.
- Instytucje finansowe są już od jakiegoś czasu bardzo zainteresowane polskim rynkiem, na razie jeszcze ze swoimi centrami backofficowymi. Projektów tych jest dużo, a dodatkowo liczymy na tysiące nowych miejsc pracy – podkreślała Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departament Inwestycji Zagranicznych PAIiH.
- Z moich rozmów z największymi instytucjami finansowymi, które już dawno temu zaufały polskiemu rynkowi, wynika, że są zadowolone ze swoich decyzji i z pewnością ich dalszego zainteresowania naszym krajem nie należy łączyć jedynie z Brexitem. To byłoby dla nas wręcz obraźliwe. Firmy myślą teraz o dodawaniu kompetencji znacznie bardziej zaawansowanych i to należy traktować jako konsekwencję Brexitu -dodała.
Jak tłumaczyła Polska ma szanse na bazie dobrze już rozwiniętych centrów wypracować sobie markę w obszarze middleoffice, co oznacza pracę dla młodych. - Żeby „przytrzymać” tych ludzi w pracy, musimy im zaproponować możliwości rozwoju kariery, najlepiej w międzynarodowym środowisku. I to mogą być kolejne korzyści płynące z Brexitu –mówiła Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departament Inwestycji Zagranicznych PAIiH.
Dojrzalszy rynek wpływa na zmianę roli centrów usług wspólnych
Dojrzewający rynek sektora usług dla biznesu oznacza jego stałą ewolucję, od procesów opartych na czystym arbitrażu kosztów pracy, do bardziej złożonych. I właśnie w tym obszarze należy upatrywać szansy na przyszłość. - Bardzo doceniane są takie kompetencje pracowników centrów w Polsce, szczególnie ich kreatywność. Myślę, że to dobra baza do tego by budować procesy o wyższej wartości dodanej. To kierunek nieunikniony - mówił Maciej Gołaś, dyrektor Departament produktów i Usług Bankowości Transakcyjnej ING.
Istnieją obawy, że postępująca robotyzacja i automatyzacja procesów sektora może spowodować przeniesienie miejsc pracy z Polski do innych krajów. Eksperci jednak uspokajają, że zjawisko to w przypadku polskiego rynku, może okazać się raczej okazją do jego dalszego rozwoju.
- Robotyzacji nie traktuje jako zagrożenie, a raczej jako szansę , dlatego że robotyzacja zamienia obecną pracę na funkcje automatyczne i powoduje, że uwalniane są talenty, które można wykorzystać do innych, bardziej zaawansowanych procesów, a tym samy przyciągać coraz bardziej atrakcyjne serwisy do Polski. Jeśli proste usługi automatyzujemy i pozostają one w kraju, to również przychód generowany przez firmy pozostaje w kraju – podkreślał Marcin Nowak, dyrektor zarządzający, Cloud Infrastructure Services Eastern Europe, Capgemini Polska .
Potwierdzeniem tego są najnowsze statystyki, które pokazują, że w ostatnich 3 latach aż 82 proc. firm podniosło złożoność procesów, a 87 proc. planuje to zrobić w ciągu najbliższych 2 lat.
Uczelnie jako ważny element rynku BPO/SSC
Centra usług wspólnych wciąż potrzebują ludzi i pomysłów. Ich bazę tworzą dobrze wykształcone kadry, których źródłem są wyższe uczelnie. Jak zauważał Robert Tomanek, rektor Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, w ciągu kilku lat znacząco zmieniło się postrzeganie współpracy uczelni z sektorem i biznesem.
- Udało się zintensyfikować tę współpracę, co odbija się w procesach kształcenia. Mamy dobre relacje z praktykami, którzy zasiadają w radach programowych kierunków. Zadaniem uczelni nie jest tylko „wyprodukowanie” absolwentów, ale przygotowanie kadr ludzi otwartych , elastycznych, posiadających umiejętności. Takich którzy zaoferują twarde kompetencje, ale będą gotowi do zbudowania kompetencji miękkich. Wiemy, że mamy kształcić ludzi o umiejętnościach elastycznych, bo specyfika pracy ciągle ewoluuje. Uczenia musi mieć kontakt z biznesem na zasadzie dialogu nie wykładu – podkreślał Robert Tomanek.
Nowoczesne biura odpowiedzią na potrzeby rynku
W ciągu ostatnich lat, pod wpływem oczekiwań najemców, zmianie uległ wygląd i funkcje biur. To proces, na który odpowiedź muszą znaleźć deweloperzy.
- Teraz kiedy do Polski przenoszone są coraz bardziej skomplikowane procesy, w których potrzebni są dobrze wykształceni pracownicy, ich praca stanowi 90 proc. kosztów firmy. Biura ma być „dodatkowym wynagrodzeniem” dla pracownika – tłumaczyła Ewelina Kałużna, Leasing and Asset Management Director Poland, Skanska Property Poland.
Cały artykuł czytaj tutaj.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)