PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Jak dostosować czas pracy BPO i SSC do czasu pracy usługobiorców?

• W Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój spółek z sektora BPO/SSC.
• Odbiorcami usług firm z sektora są najczęściej podmioty mające siedzibę poza granicami Polski.
• To powoduje konieczność dostosowania czasu pracy pracowników polskiego sektora BPO i SSC do czasu pracy usługobiorców poza granicami kraju.

Jak dostosować czas pracy BPO i SSC do czasu pracy usługobiorców?
Jednym z problemów jest konieczność pracy w niedziele lub święta, które w kraju odbiorcy usług są normalnymi dniami pracy. (Fot. mat. pras.)
REKLAMA

W Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój spółek z sektora BPO (ang. business process outsourcing) oraz SSC (shared service centre). Są to spółki świadczące usługi pomocnicze i administracyjne, w szczególności w zakresie księgowości, zarządzania zasobami ludzkimi czy IT, na rzecz innych spółek. Te pierwsze (BPO) świadczą usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych, te drugie (SSC) – na rzecz innych spółek w ramach grupy kapitałowej.

Czytaj też: BPO tylko dla młodych? Sektor sięga po pracowników 50+

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Odbiorcami usług w przypadku jednych i drugich są najczęściej podmioty mające siedzibę poza granicami Polski. To powoduje konieczność dostosowania czasu pracy pracowników polskiego sektora BPO i SSC do czasu pracy usługobiorców poza granicami kraju.

Praca w niedzielę i święta

Jednym z problemów jest konieczność pracy w niedziele lub święta, które w kraju odbiorcy usług są normalnymi dniami pracy. Powstaje pytanie, czy w takim przypadku polski pracodawca – spółka z sektora BPO lub SSC, może powoływać się na art. 151 (10) pkt. 11 Kodeksu pracy? Przepis ten dopuszcza wykonywanie w niedziele i święta prac polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium Polski, a także prac zapewniających możliwość świadczenia tego rodzaju usług. Warunkiem jego zastosowania jest, aby dni będące w Polsce dniami ustawowo wolnymi od pracy (niedziele i święta), były normalnymi dniami pracy w kraju zagranicznego kontrahenta. Pracownik, który będzie pracował zdalnie w niedzielę lub święto dla zagranicznej spółki (usługobiorcy), ma prawo do otrzymania w zamian innego dnia wolnego.

Czytaj też: BPO dadzą w Polsce 15-20 tys. nowych miejsc pracy rocznie. Część dla Ukraińców

Okazuje się jednak, że powoływany przepis nie zawsze będzie idealnym rozwiązaniem w przypadku sektora BPO czy SSC. Po pierwsze, można go stosować wyłącznie do osób wykonujących usługi bezpośrednio dla kontrahentów zagranicznych oraz osób niezbędnych do prawidłowego wykonywania tych usług. Nie wszyscy zatem pracownicy zatrudnieni w spółce BPO czy SSC będą mogli na jego podstawie świadczyć pracę w niedzielę i święta.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
Retransmisja sesji:

Biura

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak dostosować czas pracy BPO i SSC do czasu pracy usługobiorców?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.