PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

ABSL: 300 tys. miejsc pracy w sektorze usług w 2020 r.

• W Polsce działa już 936 centrów usług wspólnych, które zatrudniają 212 tys. osób.
• W 2020 r. zatrudnienie w sektorze może osiągnąć 300 tys. - prognozuje branżowe stowarzyszenie ABSL w najnowszym raporcie „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2016”.
• Obecnie zdecydowana większość pracowników centrów to Polacy, ale wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach zwiększy się liczba zatrudnianych obcokrajowców.
• Wiele centrów usług stawia również na automatyzację. W jaki sposób wpłynie to na zatrudnienie?

ABSL: 300 tys. miejsc pracy w sektorze usług w 2020 r.
Adobe Stock
REKLAMA

W Polsce działa już 936 centrów usług, w tym 676 zagranicznych. Siedem z nich zatrudnia ponad 10 tys. osób. Ogółem pracę w sektorze znalazło 212 tys. osób – 177 tys. osób zatrudniają centra zagraniczne, a 35 tys. polskie. Większość pracowników centrów usług stanowią Polacy – udział cudzoziemców wynosi 9 proc.

Jak prognozuje ABSL, już za cztery lata, w 2020 r., zatrudnienie w centrach usług może osiągnąć 300 tys. osób. Tylko w ostatnim roku odnotowano 25 proc. wzrost zatrudnienia w centrach zagranicznych w Polsce – większy niż w poprzednich latach.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce w pewien sposób wyhamował emigrację na zachód i przyciągnął ponad dwieście tysięcy utalentowanych ludzi, dzięki którym Polska stała się rozpoznawalną i strategiczną marką w rozmowach zarządów globalnych korporacji – mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL i dyrektor zarządzający Accenture Operations.

- Niskie koszty pracy, proste zadania, tony papierów przekładanych z kartonów na biurka to nadal jeszcze popularny stereotyp myślenia o przeciętnym centrum usług dla biznesu. Dziś to miejsca pracy gdzie cyfryzacja, najnowsze technologie i innowacje pojawiają się w tym samych czasie co w biurach w Dolinie Krzemowej. Nie znam lepszego miejsca, gdzie utrzymujący się latami rynek pracownika wymusił standardy, o których inne branże mogą tylko pomarzyć.

Na co zatem mogą liczyć pracownicy?

Przede wszystkim na umowy o pracę na pełen etat – ma je 92 proc. pracowników centrów usług wspólnych. Po drugie – na wsparcie szkoleniowe. Najczęściej są to szkolenia wprowadzające, z zakresu umiejętności miękkich – komunikacji, inteligencji emocjonalnej – oraz umiejętności językowych. W tym ostatnim przypadku, często są to szkolenia, kończące się zdobyciem certyfikatu.

WYKRES - Szkolenia oferowane pracownikom przez centra usług wspólnych:

Źródło: ABSL
Źródło: ABSL

Ponadto pracownicy mogą liczyć na szereg benefitów pozapłacowych. Poniżej przedstawiamy pierwszą dziesiątkę.

Źródło: ABSL
Źródło: ABSL

Na dalszych miejscach znalazły się m.in. dodatkowe premie za osiągnięte cele, bonusy relokacyjne, miejsca parkingowe, udziały w rocznych wynikach czy vouchery na lunchowe.

Kto pracuje w centrach usług wspólnych?

Średnio 90 proc. pracowników centrów usług wspólnych to absolwenci uczelni wyższych.

– W Polsce mamy 1,7 mln studentów. Co roku mury uczelni opuszcza 300-400 tys. młodych osób – mówi Piotr Dziwok, prezes Shell Polska oraz dyrektor krakowskiego Centrum Usług Biznesowych, które obecnie zatrudnia 2,4 tys. osób. – To nieoszlifowane diamenty, które później zamieniamy w brylanty – dodaje.

Zresztą głównym powodem dla którego firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych decydują się na współpracę z uczelniami wyższymi (87 proc.) jest pozyskiwanie przyszłych pracowników wśród studentów i absolwentów.

WYKRES - Formy współpracy centrów usług z uczelniami wyższymi:

Żródło: ABSL
Żródło: ABSL

Pracownicy centrów usług wspólnych to również osoby znające języki obce. – Z globalnej perspektywy Polska jest bardzo dobrym miejscem do ulokowania biznesu m.in. ze względu na liczbę języków obcych, którymi władają pracownicy – zauważa Aruna Jayanthi, CEO Capgemini Business Services.

WYKRES - Języki obce wykorzystywane w centrum usług wspólnych w Polsce (źródło: ABSL):

Ponad połowa pracowników centrów usług to kobiety (55 proc.). Co ważne, wielu z nich udaje piąć się po szczeblach kariery – 43 proc. pań należy do kadry zarządzającej. Pracę w centrach usług wspólnych znajdują również osoby niepełnosprawne. Zatrudnia je 45 proc. firm.

Co dalej?

Jak prognozuje ABSL, rosnąca konkurencja o talenty (w tym znajomość języków obcych) we wszystkich kluczowych aglomeracjach (z największym natężeniem problemu w Krakowie), będzie miała wpływ na migrację pracowników pomiędzy ośrodkami i możliwość zwiększenia napływu nowych kadr z krajów ościennych. Udział obcokrajowców w strukturze zatrudnienia (obecnie na poziomie 9 proc.) będzie zatem zwiększać się w kolejnych latach.

Niektóre stanowiska, a także obszary działalności centrów będą musiały zostać przedefiniowane ze względu na coraz szerszą skalę robotyzacji procesów (również w kontekście nowych technologii, w których otoczeniu pracuje).

Już teraz zdecydowana większość centrów usług (81 proc.) wykorzystuje w swojej działalności automatyzację obsługiwanych procesów.

WYKRES - Udział centrów (źródło: ABSL):

Automatyzacja w firmach jest obecna na różnym poziomie zaawansowania: od podstawowego związanego z prostymi skryptami VBA opartymi na arkuszach kalkulacyjnych, poprzez bardziej zaawansowaną związaną z wprowadzaniem kompleksowych form VBA, narzędzi RPA (jak Blueprism i Automation Anywhere), aż do najbardziej zaawansowanych form, związanych na przykład z rozwiązaniami kognitywnymi.

Warto dodać, że bardziej zaawansowana automatyzacja charakteryzuje większe centra, zatrudniające ponad 500 osób. W firmach o zatrudnieniu poniżej 200 osób najczęściej spotykaną formą automatyzacji jest ta podstawowa.

Jak jednak uspokaja ABSL - RPA jest również otwarciem drzwi dla nowego rodzaju zadań np. zarządzania automatyzacją, interpretacji danych itp.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: ABSL: 300 tys. miejsc pracy w sektorze usług w 2020 r.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA