Jak wynika z raportu Advisory Group TEST Human Resources oraz Colliers International, obecnie w Polsce istnieje ponad 470 centrów usług z kapitałem zagranicznym, należących do 325 inwestorów z 28 krajów. Na jedną firmę z sektora przypada ok. 273 pracowników, ale liczba ta stale rośnie. Branża centrów usług w naszym kraju, powiększa się średnio o 19,3 tys. miejsc pracy rocznie.
Czytaj też: Masowe rekrutacje w SSC/BPO: co sprawia rekruterom największe trudności i jak się z nimi uporać?
Osoby zatrudnione w międzynarodowych korporacjach realizują procesy z wielu różnych dziedzin m.in.: księgowości, finansów, IT, badań i rozwoju, obsługi klientów, marketingu, zakupów, konsultingu oraz zarządzania zasobami ludzkimi.
Jednak na najwyższe wynagrodzenia w branży SSC/BPO mogą liczyć pracownicy obszaru IT - juniorzy w IT zarabiają tyle, co specjaliści z innych obszarów. Przykładowo, 25 proc. juniorów ds. IT w Krakowie zarabia do 3800 zł brutto, a ten sam odsetek specjalistów ds. HR w tym samym mieście nie zarobi więcej niż 3500 zł.
Największe zróżnicowanie wynagrodzeń autorzy raportu obserwują w dziale finansów i księgowości. Najwięcej zarabiają pracownicy procesu Księgi Głównej. Średnią dla tego obszaru obniżają wynagrodzenia w procesach należności czy zobowiązań. Szczegółowe dane znajdziecie w tabeli poniżej.
Czytaj też: Firmy w branży BPO poszukują młodych talentów. Kto ma szansę?
W przekroju wszystkich obszarów najbardziej podobne do siebie są wynagrodzenia na stanowiskach juniorów i specjalistów, czyli osób z relatywnie niewielkim doświadczeniem zawodowym. Wraz ze wzrostem szczebla zarządzania rośnie rozpiętość płac.
W ujęciu geograficznym najbardziej podobne są do siebie Kraków i Wrocław, ze względu na najbardziej rozwiniętą infrastrukturę firm SSC/BPO. Aglomerację katowicką wyróżnia rozproszenie centrów na większym niż w innych regionach obszarze, co stwarza szanse w dostępie do większej liczby potencjalnych pracowników, ale generuje zagrożenia związane z ograniczoną ich mobilnością.