Związkowcy z PKP Cargo uważają, że w prospekcie emisyjnym spółki są braki

Związki zawodowe działające w PKP Cargo planują wystąpienie do Komisji Nadzoru Finansowego, w którym poinformują, że prospekt emisyjny spółki jest niekompletny - poinformował PAP przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Związkowcy z PKP Cargo uważają, że w prospekcie emisyjnym spółki są braki

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

30 lip 2013 20:26


"W prospekcie nie uwzględniono faktu, że w spółce nie podpisano paktu gwarancji pracowniczych, co jest standardem przy prywatyzacji. Nie ma też informacji, jak zmieniła się sytuacja na rynku przewozów po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości odnośnie stawek dostępu do infrastruktury" - powiedział PAP Miętek.

Chodzi o orzeczenie, w którym ETS uznał, że stawki opłaty za dostęp do torów w Polsce były nieprawidłowo wyliczane. Zdaniem związkowców, otwiera ono spółce drogę do roszczenia od Skarbu Państwa o zwrot nadpłaconych przez PKP Cargo stawek.

"Po tym wyroku spółka powinna wystąpić o zwrot ok. 2 mld zł" - ocenił Miętek. Jego zdaniem, jeśli zmieni się system naliczania opłat za dostęp do torów, to poprawi się także sytuacja spółki, a co za tym idzie - zwiększy się jej wartość. "Informacja na ten temat też powinna znaleźć się w prospekcie emisyjnym" - zaznaczył związkowiec.

Jak wynika z informacji uzyskanych przez PAP w PKP Cargo, projekt prospektu nie został udostępniony związkom zawodowym.

"Projekt prospektu został przygotowany zgodnie z wymogami prawa i praktyką rynkową oraz przy dołożeniu należytej staranności" - napisano w oficjalnym stanowisku spółki przekazanym PAP.

Między szefami PKP Cargo i jej spółki-matki PKP S.A. a związkami zawodowymi nie ma zgody, co do tego, jakie gwarancje powinny być przyznane załodze w pakcie gwarancji pracowniczych.

Związkowcy domagają się kilkuletnich gwarancji zatrudnienia, podniesienia pensji zasadniczej od 1 czerwca 2013 r. średnio o 450 zł, wypłaty premii za I kwartał br. oraz nagród z zysku za 2012 r.

Zarząd PKP Cargo proponuje natomiast m.in. trzyletnią gwarancję zatrudnienia, wypłatę łącznie ok. 120 mln zł w formie premii prywatyzacyjnej do podziału pomiędzy pracowników oraz ok. 250 mln zł wpływów z prywatyzacji, które zostaną przeznaczone na Fundusz Własności Pracowniczej. Dotychczasowe rozmowy nie przyniosły rezultatu. Mediacje - czyli poniekąd rozmowy ostatniej szansy - mają się rozpocząć w środę rano.

Miętek określił nastroje związkowców przed tymi rozmowami jako minorowe. "Zarząd PKP Cargo przedstawia nasze postulaty jako bezzasadne roszczenia. Tymczasem my przykładowo nie chcemy premii prywatyzacyjnej w gotówce, tylko w akcjach, co jeszcze bardziej związałoby pracowników ze spółką. Wielu z nas pracuje w tej firmie od wielu lat i chcemy pracować nadal, więc zależy nam, by była w jak najlepszej kondycji" - zaznaczył Miętek.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.