Spór w Lufthansie ciągle trwa. Piloci znów grożą strajkiem

Piloci Lufthansy grożą kolejnym strajkiem. Powodem są plany przekazania części samolotów zagranicznym liniom lotniczym oraz kwestie emerytalne.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Spór w Lufthansie ciągle trwa. Piloci znów grożą strajkiem

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/JP

2 wrz 2015 12:09


Związek zawodowy Cockpit (VC) poinformował we Frankfurcie nad Menem, że zarząd Lufthansy obstaje przy planach przekazania części samolotów zagranicznym liniom lotniczym i likwidacji miejsc pracy w Niemczech, czego związek nie może zaakceptować. Strajk pilotów jest w związku z tym w każdej chwili możliwy - zapowiedział VC.

- Zarząd Lufthansy najwyraźniej nie dąży do wspólnego rozwiązania. Polityka wykorzystywania samolotów pod inną banderą nie ma nic wspólnego z sojuszem na rzecz wzrostu i zatrudnienia - oświadczył rzecznik Cockpitu Markus Wahl. Jak zaznaczył, związek proponował zarządowi oszczędności w wysokości 500 mln euro poprzez uwzględnienie w umowie zbiorowej niższych wynagrodzeń dla pilotów planowanej taniej linii Eurowings.

Nierozwiązane problemy

Odrzucenie takiej propozycji jest zdaniem związkowców sygnałem, że przewoźnik chce po prostu wyprowadzić miejsca pracy z kraju.

Od kwietnia 2014 roku piloci Lufthansy strajkowali 12 razy. Straty linii lotniczych z tego tytułu szacowane są na ponad 300 mln euro. Ostatnia akcja protestacyjna odbyła się w marcu. Lufthansa jest największym europejskim przewoźnikiem.

Emerytury pilotów

Do kwestii spornych między związkiem a dyrekcją Lufthansy należy system świadczeń przedemerytalnych dla pilotów. Obecnie piloci już w wieku 55 lat mogą ubiegać się o przejście na wcześniejszą emeryturę, z zachowaniem 60 proc. dotychczasowych poborów. Według Cockpitu związek proponował wydłużenie o dwa lata wieku upoważniającego do wcześniejszej emerytury. Cockpit reprezentuje 5400 pilotów zatrudnionych w Lufthansie.

Lufthansa chce podnieść wiek uprawniający do przejścia na wcześniejszą emeryturę. Młodzi piloci rozpoczynający obecnie pracę mają być całkowicie pozbawieni tych uprawnień. W związku z silną konkurencją ze strony tanich linii lotniczych oraz przewoźników z Azji, Lufthansa realizuje radykalny program oszczędnościowy rozbudowując m.in. sektor tanich linii lotniczych. Warunki proponowane pilotom w tych spółkach Lufthansy są znacznie gorsze od warunków pracy i płacy w firmie macierzystej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.