Pracodawcy chcą, by TK zbadał przepisy ws. służbowych podróży kierowców

Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" uważa, że nieprecyzyjne przepisy ws. należności za podróże służbowe kierowców mogą spowodować masową upadłość firm przewozowych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pracodawcy chcą, by TK zbadał przepisy ws. służbowych podróży kierowców

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

12 lut 2015 16:44


Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" (TLP) złożył wniosek do TK ws. niekonstytucyjności niektórych przepisów: ustawy o czasie pracy kierowców, Kodeksu pracy oraz dwóch rozporządzeń ministra pracy w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Jak mówił w czwartek na konferencji prasowej przewodniczący TLP Maciej Wroński, zgodnie z obowiązującą ustawą o czasie pracy kierowców każde zadanie służbowe polegające na wykonaniu przewozu drogowego to podróż służbowa. W regulacji określono ponadto, że kierowcy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą, ustalane na zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Z kolei te przepisy - jak tłumaczył - odwołują się do dwóch rozporządzeń wykonawczych ministra pracy dotyczących ustalania należności za podróż dla pracowników sfery budżetowej.

"Nieprecyzyjne przepisy pozwalają na różną ich interpretację. Konieczność posługiwania się przez pracodawców branży transportu drogowego zasadami określonymi dla innej grupy zawodowej i wynikające z tego rozbieżności w orzecznictwie sądowym () spowodowały konieczność zajęcia stanowiska w tej sprawie przez Sąd Najwyższy w czerwcu 2014 r." - podkreślił Wroński.

Sąd Najwyższy w swojej uchwale uznał, że zapewnienie przez pracodawcę miejsca do spania kierowcy w kabinie pojazdu nie jest równoznaczne z zapewnieniem bezpłatnego noclegu. Oznacza to, że kierowcy mogą domagać się wypłat ryczałtu za nocleg.

Wroński podkreślił, że uchwała SN otworzyła kierowcom drogę do masowych roszczeń o wypłatę ryczałtów - za trzy lata wstecz. "Konieczność wypłaty tych świadczeń może spowodować masową upadłość przedsiębiorstw wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe" - ocenił. Wysokość takich roszczeń to przeciętnie 50 tys. zł dla kierowcy, a łączna ich wysokość może sięgnąć do 2017 r. nawet 2 mld zł - szacuje przewodniczący TLP.

Wroński zauważył, że "to zagrożenie zbiegło się w czasie z innymi groźnymi w skutkach zdarzeniami dla jego branży - kryzysem w przewozach na rynki wschodnie oraz wprowadzaniem w Niemczech ustawy o płacy minimalnej".

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA