Nie będzie strajku na kolei

Kolejowe spółki przewozów pasażerskich zawarły ze związkami zawodowymi porozumienie w sprawie systemu ulg przejazdowych dla pracowników kolei, ich współmałżonków i dzieci, a także emerytów kolejowych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nie będzie strajku na kolei

PODZIEL SIĘ


Autor: wnp.pl

26 lut 2013 14:14


Będzie ono obowiązywać do końca grudnia. Osiągnięty kompromis znacząco oddala groźbę strajku na kolei. Obie strony zgodziły się na gruntowną przebudowę systemu ulg, która będzie uwzględniała zmieniający się kształt rynku kolejowego w Polsce.

Do porozumienia przystąpiły spółki przewozowe należące do Grupy PKP (PKP Intercity, trójmiejska Szybka Kolej Miejska) oraz pozostali przewoźnicy dołączeni z inicjatywy PKP S.A.: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie oraz Koleje Wielkopolskie.

Istota porozumienia

Zgodnie z zawartym porozumieniem uzgodniono, że bezpłatna ulga na przejazdy pierwszą klasą dla pracowników kolejowych przestała obowiązywać, natomiast 99 proc. ulga w drugiej klasie będzie obowiązywać do czasu wypracowania ostatecznego kształtu ulg. Dzieci pracowników będą miały ulgę w wymiarze 80 proc., w całości finansowana przez pracodawcę. Współmałżonkowie będą korzystać z ulgi 80 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności. Pracownik płaci 50 proc. wartości ulgi za współmałżonka.

Emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności. Wprowadzono tu dwa pakiety na przewoźników - pierwszy pakiet (PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa) oraz drugi (Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie) w cenie 50 zł/rok każdy.

Oceny

Osiągnięte porozumienie spełnia oczekiwania pracowników kolei, tworząc solidną podstawę do rozmów na temat kształtu docelowego systemu ulg, który mógłby obowiązywać już od 2014 roku - skomentował Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP.

Spór zbiorowy ze stroną związkową w poszczególnych spółkach Grupy PKP trwał od października 2012 roku. Strona społeczna chciała utrzymania zmienionego przez Grupę systemu ulg przejazdowych dla pracowników, ich rodzin i emerytów kolejowych lub otrzymania rekompensaty w postaci podwyżki w wysokości 720 zł brutto miesięcznie (łączny roczny koszt spełnienia tego postulatu wyniósłby ponad 900 mln zł).

Z inicjatywy PKP S.A. (formalnie pozostającej poza sporem zbiorowym) prowadzone były negocjacje z przewoźnikami, w większości niezależnymi od PKP.

- Zmiana systemu ulg przejazdowych jest częścią zmian, jakie przeprowadzamy na kolei - powiedział Karnowski. - Współpracujemy ze stroną społeczną, dzięki czemu ostateczny kształt systemu ulg, wypracowany do czerwca, będzie spełniał oczekiwania pracowników, a jednocześnie będzie ekonomicznie uzasadniony i pozwoli trwale obniżyć koszty działania Grupy PKP.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.