Koniec strajków niemieckich maszynistów. Jest porozumienie w DB

Po trwającym blisko rok konflikcie i dziewięciu strajkach zarząd Deutsche Bahn doszedł do porozumienia ze związkowcami.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Koniec strajków niemieckich maszynistów. Jest porozumienie w DB

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/ jk

1 lip 2015 21:07


"Wszystkie dokumenty zostały podpisane, umowa zbiorowa przywróciła pokój między partnerami" - ogłosił Matthias Platzeck, były premier Brandenburgii. Jego zdaniem zawarte porozumienie jest "rozsądne i umiarkowane".

Porozumienie rozwiewa obawy klientów kolei przed kolejną falą strajków w rozpoczynającym się okresie urlopowym.

Dziewięć strajków w DB

Podpisany we wtorek (30 czerwca) pakiet obejmuje 16 porozumień. Władze kolei zgodziły się m.in. na redukcję nadgodzin. W tym celu DB ma dodatkowo zatrudnić 300 nowych maszynistów i 100 konduktorów. Od 2018 roku tygodniowy wymiar pracy zmniejszy się o jedną godzinę do 38 godzin. Personel na kolei będzie mógł w przyszłości pracować w niepełnym wymiarze godzin.

Porozumienie przewiduje podwyżki płac - o 3,5 proc. od 1 lipca i kolejne 1,6 proc. od maja przyszłego roku. Dodatkowo każdy pracownik otrzyma jednorazową gratyfikację w wysokości 350 euro.

Rozmowy z udziałem rozjemców rozpoczęły się pod koniec maja, po zakończeniu dziewiątego strajku maszynistów.

Jednym z powodów konfliktu była rywalizacja pomiędzy GDL a znacznie większym związkiem zawodowym w branży kolejowej EVG. GDL rościł sobie prawo do reprezentowania nie tylko maszynistów, lecz także innych grup zawodowych na kolei, m.in. konduktorów. W trakcje negocjacji DB wycofała swój sprzeciw w tej sprawie.

Bez strat w niemieckiej gospodarce

DB przewożą każdego dnia 5,5 mln pasażerów i 607 tys. ton ładunków w samej Republice Federalnej Niemiec; są jednak też ważną częścią połączeń między wschodem a zachodem i południem a północą Europy.

Strajki maszynistów dezorganizowały komunikację i powodowały duże straty w gospodarce, szacowane na 100 mln euro dziennie. Ograniczenia w transporcie kolejowym odczuwały szczególnie przemysł chemiczny, motoryzacyjny i producenci stali.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA