Francja, strajk: Kolejarze przeciwko ograniczeniom przywilejów pracowniczych

• Poważne zakłócenia wystąpiły w ruchu pociągów we Francji z powodu strajku.
• Kilkadziesiąt tysięcy kolejarzy protestuje przeciwko planowanym ograniczeniom przywilejów pracowniczych w ramach wymaganej przez UE deregulacji rynku przewoźników kolejowych.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Francja, strajk: Kolejarze przeciwko ograniczeniom przywilejów pracowniczych

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/AT

26 kwi 2016 15:16


Trzecia 24-godzinna akcja strajkowa w ciągu ostatnich dwóch miesięcy sprawiła, że na tory nie wyjechał we wtorek (26 kwietnia) co drugi pociąg kolei dużych prędkości; z rozkładu wypadła też jedna trzecia pozostałych połączeń międzymiastowych. Ruch pociągów Eurostar i Thalys odbywał się w większości bez zakłóceń.

Media podkreślały, że zakłócenia odczuły przede wszystkim osoby dojeżdżające do pracy w dużych ośrodkach miejskich, a wpływ akcji protestacyjnej złagodził fakt, że wielu pasażerów przesiadło się do autokarów.

Strajk odbył się przy poparciu nie tylko radykalnych związków zawodowych, takich jak CGT czy Sud-rail, ale także bardziej zazwyczaj ugodowego CFDT, twierdzącego, że konkurencyjni, niskokosztowi przewoźnicy nie powinni wyznaczać standardów w branży kolejowej. "CFDT nigdy nie przyłoży ręki do regresu w standardach bezpieczeństwa pracy i transportu" - poinformowała centrala związkowa w wydanym oświadczeniu.

Powodem sporu są głębokie zmiany w porozumieniu o warunkach pracy, zapowiedziane przez państwowego francuskiego przewoźnika SNCF. SNCF liczy, że ograniczenie pracowniczych przywilejów pomoże firmie przetrwać na rynku, gdy w życie wejdą unijne przepisy otwierające krajowe sieci kolejowe dla operatorów z zagranicy - w 2020 roku dla kolei dużych prędkości, a w 2026 roku dla innych.

Z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, która sprywatyzowała swoje koleje już w latach 90., większość państw Unii Europejskiej dereguluje swe rynki stopniowo w tempie uzgodnionym z Brukselą, począwszy od przewoźników towarowych w 2006 roku.

We Francji, gdzie koleje TGV są drugą po japońskim Shinkansenie największą siecią kolei dużych prędkości na świecie, stawka jest szczególnie wysoka - pisze Reuters. 150 tys. osób zatrudnianych przez TGV uchodzi za grupę uprzywilejowaną dzięki utrzymującej się od lat pozycji monopolisty ich pracodawcy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA