Zwykłe sayonara nie wystarczy. O czym trzeba pamiętać zwalniając pracownika żeby nie wpędzić się w tarapaty?

Rozmowa, w której komunikujemy pracownikowi, że dziękujemy mu za współpracę nie należy do łatwych. Jak ją przeprowadzić? Przede wszystkim należy zadbać o spokojny i rzeczowy ton. Jeśli osobę zwalnianą poniosą emocje, warto rozmowę przerwać i wrócić do niej po chwili. To jednak dopiero początek...
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Zwykłe sayonara nie wystarczy. O czym trzeba pamiętać zwalniając pracownika żeby nie wpędzić się w tarapaty?

PODZIEL SIĘ


Autor: Artur Ragan

27 lut 2014 9:29


Z pewnością, poza ogłoszeniem samej decyzji, podaniem daty rozwiązania stosunku pracy i podaniem formy i terminu wypłaty należnych świadczeń, należy pamiętać, aby:

- uczciwie i zwięźle podać konkretne przyczyny,
- podziękować za dotychczasową pracę,
- jeśli sytuacja na to pozwala - zaoferować pomoc w szukaniu zatrudnienia,
- jeśli pracodawca rezygnuje ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia - przekazać podczas takiej rozmowy,
- nie rozwodzić się, z czego było się niezadowolonym w zachowaniu zwalnianej osoby - na to był czas wcześniej,
- nie bawić się w przydługie wstępy i wywody ani owijać w bawełnę,
- nie być obcesowym i unikać zbyt drastycznych sformułowań,
- jednoznacznie dać do zrozumienia, że decyzja jest ostateczna i nie podlega negocjacjom,
- nie pocieszać zwalnianego pracownika, bo chcąc nie chcąc wychodzi się wtedy mało wiarygodnie,

Dlaczego to jest ważne?

Rozstanie pracownika z pracodawcą rzadko bywa przyjemne. Najczęściej w obu stronach pozostawia większy lub mniejszy uraz, nawet jeśli nastąpiło z przyczyn obiektywnych. W sytuacji, w której zwolnienie ma podłoże ekonomiczne, większość pracodawców w Polsce nie stara się nawet zadbać o „cywilizowany" przebieg tego wydarzenia.

Ex-pracownicy odreagowują poczucie krzywdy przez długi czas, rozpowszechniając negatywne opinie o swoim byłym pracodawcy i skutecznie zniechęcając jego potencjalnych kontrahentów i potencjalnych pracowników.

Nadrzędnym celem podczas zwalniania (nie z przyczyn dyscyplinarnych oczywiście) jest zminimalizowanie negatywnych emocji i utrzymanie dobrych relacji pomiędzy rozstającymi się stronami umowy o pracę. Wysiłek włożony w „cywilizowane" zwolnienie pozwala pracodawcy zachować dobrą opinię a pracownikom przejść przez niełatwy w ich życiu etap względnie bezboleśnie.

Jeśli tylko rozstanie przebiega z poszanowaniem godności osoby zwalnianej i ze zrozumieniem dla jej emocji, pomaga zachować wizerunek dobrego pracodawcy zarówno w otoczeniu wewnętrznym (pozostali pracownicy) jak i zewnętrznym (społeczność lokalna, klienci, instytucje rynku pracy).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA