Zaufanie czy umowa - co bardziej sprzyja kulturze pracy?

Zgadzanie się na warunki umów ma swoje konsekwencje - tak w internecie, jak i w pracy. Ale czy zabezpieczanie się pisemną umową przed wszelkimi możliwymi nieprawidłowościami jest lepszą metodą budowania zespołu niż oparcie się na zaufaniu?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zaufanie czy umowa - co bardziej sprzyja kulturze pracy?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

31 gru 2015 7:54


Wielu internautów, widząc długą umowę podczas rejestracji na portalu, od razu klika „Przeczytałem regulamin i akceptuję warunki”. Podobnie w pracy: standardem jest wymóg podpisania przez pracownika pliku dokumentów, takich jak regulacja własności intelektualnej, ograniczenie użycia mediów społecznościowych czy umowa o zakazie konkurencji.

– Na świecie jest mało zaufania – komentuje Meghan M. Biro, HR-owiec i dyrektor TalentCulture. – A kluczem do utworzenia środowiska pracy opartego na zaufaniu jest dzielenie się odpowiedzialnością.

Zabezpieczenia czy zaufanie?

Sferą, która nadwyręża zaufanie między pracownikami są urządzenia osobiste w miejscu pracy, jak smartfony, laptopy i tablety. Zwykle nie stanowią one problemu dla małej firmy, ale wiele dużych korporacji zakazuje swoim pracownikom przynoszenia do biura własnych urządzeń albo zobowiązuje ich do zainstalowania ochronnego oprogramowania w obawie przed wyciekiem danych.

Używania prywatnych urządzeń w pracy i ich związku z zaufaniem dotyczyła ankieta Harris Interactive sponsorowana przez Webroot. Wynika z niej, że jeśli polityka firmy nakazywałaby zainstalować ochronne oprogramowanie na prywatnych urządzeniach używanych do pracy, prawie połowa pracowników przestałaby ich używać.

Ponadto 73 proc. ankietowanych uważa, że pracownicy powinni mieć wpływ na ochronne oprogramowanie instalowane na prywatnych urządzeniach.

– Podczas swojej pracy z firmami, kandydatami i zatrudnionymi zauważyłam, że zaufanie i wpływ uzupełniają się wzajemnie. Dla pracodawcy kluczowe jest traktowanie pracowników w jak zaufanych partnerów przedsiębiorstwa. Dla pracowników kluczowe jest wiarygodne i etyczne zachowanie, które pozwoli utrzymać zaufanie pracodawcy – uważa Meghan Biro.

– W rzeczywistości nie jest to takie łatwe. Biznes nie zawsze jest godny zaufania, podobnie z pracownikami. Zaufanie jest procesem, który wymaga nieustannej poprawy. Aby osiągnąć tę poprawę, należy stworzyć kulturę organizacyjną, która wspiera i nagradza zaufanie – radzi.

Zamiast sieciowych narzędzi - odpowiedzialność

Niektóre firmy w komunikacji z pracownikami bazują na stronach typu wiki, na blogach albo sieciach w rodzaju Yammera. Jednak nawet Yammer z rozbudowanym intranetem nie gwarantuje obserwacji ruchu bez naruszania prywatności czy nadinterpretacji zamiarów użytkowników.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.