Zamiast 125 zespołów, tylko 70. Trwa rewolucja kadrowa w PKP PLK

Ze 125 zespołów utrzymania ruchu w PKP PLK będzie ich tylko 70. To element zmian, jakie wprowadza spółka. Czy to oznacza redukcję etatów? PKP PLK twierdzi, że wręcz przeciwnie.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Zamiast 125 zespołów, tylko 70. Trwa rewolucja kadrowa w PKP PLK

PODZIEL SIĘ


Autor: WNP.pl (Piotr Stefaniak)

wnp.pl

14 lis 2014 18:32


Według Józefy Majerczak, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury - obecny system utrzymania torów cechuje rozproszenie personelu i nieefektywne wykorzystanie kluczowego sprzętu w zadaniach, które zwykle tego nie wymagają. System pracy jest ośmiogodzinny, co przy długim czasie dotarcia na miejsce napraw, drastycznie skraca czas efektywnej pracy.

 Czytaj też: Program dobrowolnych odejść w PKP Cargo? Bardzo realne

Dlatego też na początku tego roku w dwu zakładach linii kolejowych (Sosnowiec i Tarnowskie Góry) zmieniono, pilotażowo, strukturę organizacyjną służb utrzymania ruchu. W większym zakresie prace wykonują też pracownicy PLK, a nie firmy zewnętrzne. Zmierzono też tzw. chronometraż prac, także w zależności od wyposażenia specjalistycznego.

W efekcie, zwiększyła się wydajność robót, bo prace mogą być prowadzone nawet 24 h na dobę, scentralizowano zakupu materiałów, zmniejszono zbędną dokumentację. W efekcie, działalność tych zakładów przyniosła w okresie dziewięciu miesięcy tego roku 1,5 mln zł oszczędności.

Czytaj też: W PKP kwitnie donosicielstwo. I wszyscy się z tego cieszą

Istotą nowego systemu utrzymania są zespoły lokalne, operujące na obszarach będących w dyspozycji zakładu linii kolejowych lub sekcji eksploatacji. System utrzymania podzielono na zadania utrzymania: elementarnego (reagowanie na bieżąco na wykryte wady w układzie torowym) oraz standardowego (jego celem jest zachowanie parametrów eksploatacyjnych linii lub doprowadzanie jej do oczekiwanego stanu technicznego, poprzez naprawy bieżące i regeneracje torów).

Czytaj też: Nowy look konduktorów PKP. Stroje zaprojektowali studenci

Reorganizacja polega też na wprowadzeniu jednolitych standardów organizacyjnych zespołów utrzymania elementarnego. Na czele stoi naczelnik - menadżer, któremu podlegają trzej zastępcy ds.: utrzymania linii, automatyzacji oraz inżynierii ruchu. Każdą z tych sekcji kierują zawiadowcy, mający do dyspozycji wyspecjalizowanych pracowników oraz odpowiedni sprzęt diagnostyczny i naprawczy.

Wdrażanie nowej organizacji rozpoczęto na wiosnę i planowane jest jej zakończenie jeszcze w tym roku. Ze 125 zespołów utrzymania ruchu, powstanie 76, docelowo - 70. Koncentracja nie dokonuje się kosztem zwolnień pracowników. Przeciwnie, PLK - współpracując z 30 szkołami średnimi z klasami o profilu kolejowym i czterema politechnikami - pozyskuje nowych specjalistów.

Całość czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA