Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu? A w Polsce jest ponad milion rodzinnych biznesów

Przykłady takich firm jak Ikea, Porsche, BMW czy z polskiego podwórka – Fakro, Mokate, Solaris, Irena Eris dowodzą, że z rodziną można dobrze wyjść nie tylko na zdjęciu, ale też w biznesie.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu? A w Polsce jest ponad milion rodzinnych biznesów

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

27 sie 2014 6:20


W Polsce działa ponad milion firm rodzinnych. Ich sukces zależy nie tylko od warunków makroekonomicznych, ale także od szeregu innych czynników. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i Inicjatywy Firm Rodzinnych „Barometr firm rodzinnych”, największe znaczenie ma komunikacja między pokoleniami – na jej istotność wskazało aż 96 proc. polskich respondentów.

Podobnie jest w przypadku firm europejskich, 85 proc. uważa komunikację za bardzo ważną lub ważną, co oznacza wzrost o 22 punkty procentowe w porównaniu z poprzednią edycją badania.

– W firmach rodzinnych zwykle panują bliższe i mniej formalne stosunki, więc bardzo trzeba dbać o relacje – mówi Andrzej Przybyło, założyciel i właściciel browaru Amber, w którym pracują również jego dzieci – Aleksandra i Piotr.

Czytaj też: Ikea, Ford, Tchibo... Dlaczego dzieci i rodzina bez skrupułów potrafią odsuwać założycieli wielkich firm?

94 proc. przedstawicieli polskich firm wskazuje także na istotność utrzymywania równowagi między życiem rodzinnym a ich działalnością biznesową. Bardzo ważne jest również utrzymanie kontroli w firmie przez rodzinę – wskazało na to 89 proc. polskich respondentów i 87 proc. europejskich. Natomiast zupełnie nieważna (dla 42 proc. polskich respondentów i 45 proc. europejskich) okazuje się kwestia przejmowania udziałów członków, którzy nie są zaangażowani w działalność firmy.

Czytaj też: Polskie firmy rodzinne na wymarciu? Nie ma sukcesorów

42 proc. w Polsce i 49 proc. firm rodzinnych w Europie rozważa zmiany strategiczne w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Polskie przedsiębiorstwa rodzinne planują przede wszystkim przekazać kolejnemu pokoleniu zarządzanie firmą (50 proc. firm planujących zmiany strategiczne) i mianować na dyrektora generalnego osobę spoza rodziny (41 proc.).

– Warto zwrócić uwagę, że większość polskich firm rodzinnych powstała na początku lat 90. i teraz właśnie założyciele przekazują lub zamierzają przekazać firmę następnemu pokoleniu – mówi Andrzej Blikle, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA