Wyzwania firm rodzinnych? Komunikacja międzypokoleniowa i sukcesja

Największymi problemami, z jakimi borykają się firmy rodzinne w Polsce to m.in. komunikacja między pokoleniami, jak również przygotowanie planu sukcesji - uważa Piotr Grauer, dyrektor KPMG.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Wyzwania firm rodzinnych? Komunikacja międzypokoleniowa i sukcesja

PODZIEL SIĘ


Autor: PortalSpożywczy.pl (PJ)

www.portalspozywczy.pl

17 paź 2014 18:12


- Zmartwieniem firm rodzinnych są przede wszystkim rosnące koszty pracy. Firmy polskie w zdecydowanej większości wskazywały je jako główną bolączkę, z którą mają do czynienia. Z kolei w firmach europejskich problemy bardziej się rozkładają. Ma to związek ze spadkiem rentowności tamtejszych firm oraz ze zmianami prawnymi - mówi Piotr Grauer, dyrektor KPMG w Polsce.

Czytaj też: Z rodziną najlepiej na zdjęciu? A w Polsce jest ponad milion rodzinnych biznesów

Jak wynika z badania KPMG, jeśli chodzi o otoczenie prawne, polskie firmy oczekują w pierwszej kolejności prostszych przepisów podatkowych, podczas gdy firmy europejskie przede wszystkim narzekają na wysoki poziom obciążeń podatkowych. Zauważalne są więc różnice pomiędzy odpowiedziami firm w Polsce i firm z innych krajów.

- Zapytaliśmy też o znaczenie kwestii rodzinnych w biznesie, o to, co jest największym wyzwaniem, problemem, z którym się firmy rodzinne zmagają na styku rodziny i biznesu. Sporo było odpowiedzi wskazujących na problemy z komunikacją między pokoleniami, na kwestię utrzymania kontroli nad firmą, na stworzenie odpowiednich struktur i procesy nadzoru. Było też sporo odpowiedzi związanych z poczuciem braku równowagi między życiem osobistym a życiem zawodowym. Firmą rodzinną żyje się przecież 24 godziny na dobę - podkreśa Grauer.

Czytaj też: Nowa era polskich firm rodzinnych. Igreki łapią za stery

Jak również wynika z badania KPMG, dla połowy firm największym wyzwaniem strategicznym jest przekazanie zarządzania firmą następnemu pokoleniu. Spory odsetek odpowiedzi dotyczył także przekazania własności, przekazania władzy w firmie. Mniej więcej jedna piąta właścicieli firm rodzinnych powiedziała, że rozważa sprzedaż firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Oprócz tego 41 proc. firm wskazało, że wyzwaniem będzie dla nich mianowanie dyrektora generalnego spoza rodziny.

Całość czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA