Większość polskich firm nie mierzy efektywności

• Ponad połowa polskich przedsiębiorstw nie jest dojrzała procesowo – wynika z badania dla spółki Macrologic przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinie.
• To oznacza, że nie mają one rozpisanych poszczególnych procesów (działań) w firmie, nie potrafią ich kontrolować, a nawet mierzyć ich efektywności.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Większość polskich firm nie mierzy efektywności

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

5 lip 2016 18:42


Ankieterzy zapytali polskich przedsiębiorców o to, jak zarządzane są ich firmy. Chcieli dowiedzieć się przede wszystkim tego, jak wielu z nich prowadzi swój biznes w oparciu o rozpisane tzw. procesy, na podstawie których można mierzyć efektywność działania pracowników i całego przedsiębiorstwa oraz czy potrafią je monitorować i czy pomocne dla nich są w tym specjalistyczne systemy informatyczne.

Jedynie 45 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że ich firma jest dojrzała procesowo. To znaczy, że ich działalność opiera się na realizacji określonych procesów biznesowych – potrafią je w pełni zidentyfikować, kontrolować, a w zarządzaniu nimi wspierają się narzędziami informatycznymi.

Wśród tych przedsiębiorstw 40 proc. z nich posiada system wskaźników opisujących efektywność działań – zarówno zatrudnionych osób, jak i całej organizacji.  A 73 proc. czynności w procesach w tych firmach jest opisywanych dla ról, które może pełnić każdy, odpowiednio przeszkolony pracownik.

proces.png proces.png

– Takie podejście ułatwia przedsiębiorcy sprawniej i efektywniej zarządzać swoim przedsiębiorstwem. Firmy dojrzałe procesowo lepiej radzą sobie na rynku w walce z konkurencją niż te bez opisanych procesów – twierdzi Renata Łukasik, dyrektor ds. oprogramowania w Macrologic.

– Skostniała struktura organizacji charakteryzująca się zarządzaniem silosowym może być dużym zagrożeniem dla rozwoju biznesu. Niestety wciąż wiele firm w Polsce nie rozumie i nie wykorzystuje  zalet zarządzania procesowego – dodaje.

Z badania wynika, że im większe przedsiębiorstwo, tym świadomość procesów jest większa, a zatem najbardziej dojrzałe procesowo są przede wszystkim duże organizacje, często o zasięgu globalnym. Badanie pokazało również, że bardziej świadome procesów są firmy zajmujące się produkcją oraz usługami.

– Może to wynikać z faktu, że w wybranych obszarach tych sektorów procesowość, która jest odzwierciedlona w systemie ERP, jest niezbędna. A przede wszystkim dotyczy ona działów wewnętrznych tj.: księgowości, kadry i płac, sprzedaży czy logistyki – wyjaśnia Renata Łukasik.

Procesy rozpisane są także w tych przedsiębiorstwach usługowych, które na stałe współpracują z dużymi koncernami zagranicznymi, wymagającymi standaryzacji działania firmy.

Niewielka dojrzałość procesowa charakteryzuje przedsiębiorstwa handlowe, jednostki samorządowe oraz naukowe. Co ciekawe, z badania wynika, że istnieją również takie organizacje, które mają opisane procesy, ale realizują swoje zadania według całkiem innych reguł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Agnieszka Syguła 2016-07-07 10:54:29

To wynik zbieżny z wynikami naszego badania Prognoza HR 2016 HRM partners: nieco ponad połowa firm w Polsce nie mierzy w żaden sposób skuteczności procesów HR

REKLAMA