W Amazonie trwają testy zautomatyzowanych magazynów

Informatyzacja i mechanizacja kolejnych zawodów już wkrótce doprowadzi do pojawienia się nowego typu proletariusza, który będzie rywalizował o wykonywanie tej samej pracy nie tylko z innymi, ale także z maszynami - ocenia dr David Berry z University of Sussex.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

W Amazonie trwają testy zautomatyzowanych magazynów

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

3 mar 2015 11:14


Amazon, amerykański gigant sprzedaży internetowej, testuje obecnie częściowo zautomatyzowane magazyny, w których wyszukiwaniem zamówionych przedmiotów zajmują się autonomiczne roboty. Wykonują swoją pracę szybciej i wydajniej niż ich ludzcy odpowiednich m.in. dzięki pozornie chaotycznemu rozłożeniu towaru w magazynach - przedmioty umieszczone są w sposób, który gwarantuje skrócenie czasu dotarcia do nich z dowolnego miejsca w kompleksie, bez względu na ich kategorię. Magazyn został zamieniony w bazę danych niezrozumiałą z perspektywy człowieka. Firma korzysta już z 15 tys. takich robotów.

Eksperyment Amazona świadczy, że wkraczamy stopniowo w erę kapitalizmu opartego na technologiach obliczeniowych, w którym czeka nas nierówna rywalizacja o pracę z maszynami - komentuje Berry.

Amerykańska badaczka Katherine Hayles podkreśla jednocześnie, że mimo pojawienia się zaawansowanych robotów czy inteligentnych wirtualnych asystentów (Apple Siri, Google Now, Microsoft Cortana), długo jeszcze nie ujrzymy prawdziwie sztucznej inteligencji.

"Rozwiązania, z którymi mamy obecnie do czynienia, symulują akt myślenia, opierając się na doskonałych algorytmach rozpoznawania tekstu i mowy, nie mają jednak żadnej świadomości swojej pracy - podobnie jak roboty Amazona, które poruszają się jedynie w przestrzeni między określonymi punktami" - komentuje Hayles. Mimo to nawet tak proste umiejętności, zbliżając je do potencjału, który charakteryzuje człowieka, sprawiają, że ich praca staje się niezwykle wydajna" - tłumaczy Luciana Parisi z Goldsmiths, University of London.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.